University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dydaktyka fizyki II

General data

Course ID: 390-FM2-1DFII
Erasmus code / ISCED: 11.304 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dydaktyka fizyki II
Organizational unit: Faculty of Physics
Course groups: (in Polish) fizyka medyczna 1 rok II stopień sem. letni 2024/2025
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) specjalizacyjne

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych koncepcji i metod dydaktycznych tak w zakresie kształcenia ogólnego jak nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel w szczególności umiejętności poprowadzenia lekcji fizyki w szkole średniej z udziałem szkolnego eksperymentu fizycznego.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Podstawowe koncepcje i metody dydaktyczne w zakresie kształcenia ogólnego a w szczególności fizyki na poziomie szkoły średniej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel.

Full description: (in Polish)

1. Dydaktyka jako nauka – przedmiot, metodologia, cele. Dydaktyka ogólna, dydaktyki szczegółowe, pedagogika, psychologia rozwojowa.

2. Dobór właściwej formy nauczania a realizacja szczegółowych celów przedmiotowych.

3. Organizacja procesu nauczania-uczenia się, aktywizacja ucznia (nauczanie pozaszkolne), praca badawcza uczniów, projekty

uczniowskie, konkursy i olimpiady – metodologie przygotowania.

4. Rozwój umysłowy ucznia a poznanie przez niego przyrody.

5. Zagadnienia metodyczne, uczenie uczniów pojęć, praw i teorii fizycznych.

6. Praktyka procesu nauczania fizyki, zadania w nauczaniu i ocena rozwoju ucznia.

Bibliography: (in Polish)

1. Lewis J.I., Nauczanie fizyki, PWN, Warszawa, 1982

2. Sawicki M., Zasady i metody nauczania fizyki, kurs podst., PZWS, Warszawa, 1973

3. Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976

4. Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981

5. Sawicki M., Jak uczyć fizyki w gimnazjum, Semper, 1999.

Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992

6. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974

7. Wróblewski A.,Zakrzewski J., Wstęp do fizyki, PWN,Warszawa, 1976

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela:

KP7_WG4 normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach

podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym);

KP7_WG6 zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania;

KP7_UW2 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

KP7_UW6 tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia;

P7S_KK2 Pracy w zespole, pełnienia w nich różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność na zajęciach. Dyskusja i prezentacja końcowa

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 45 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Ryszard Gieniusz
Group instructors: Ryszard Gieniusz, Anna Matwiejczyk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Laboratory - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych zagadnień metodycznych oraz praktyki w procesie nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej.

Full description: (in Polish)

1. Program nauczania fizyki w szkole średniej ze stanowiska metodologii fizyki.

2. Rozwój umysłowy dziecka a poznanie przez niego przyrody.

3. Uczenie pojęć fizyki.

4. Uczenie praw fizyki.

5. Teorie fizyczne w nauczaniu fizyki.

6. Zadania w nauczaniu fizyki.

7. Ocena rozwoju ucznia na lekcji fizyki.

Bibliography: (in Polish)

1. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum.

2. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992

3. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 45 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Ryszard Gieniusz
Group instructors: Ryszard Gieniusz, Anna Matwiejczyk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Laboratory - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych zagadnień metodycznych oraz praktyki w procesie nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej.

Full description: (in Polish)

1. Program nauczania fizyki w szkole średniej ze stanowiska metodologii fizyki.

2. Rozwój umysłowy dziecka a poznanie przez niego przyrody.

3. Uczenie pojęć fizyki.

4. Uczenie praw fizyki.

5. Uczenie praw fizyki.

6. Teorie fizyczne w nauczaniu fizyki.

7. Zadania w nauczaniu fizyki.

8. Ocena rozwoju ucznia na lekcji fizyki.

Bibliography: (in Polish)

1. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum.

2. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992

3. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)