(in Polish) Dydaktyka fizyki II
General data
Course ID: | 390-FM2-1DFII |
Erasmus code / ISCED: |
11.304
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka fizyki II |
Organizational unit: | Faculty of Physics |
Course groups: |
(in Polish) fizyka medyczna 1 rok II stopień sem. letni 2024/2025 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | (in Polish) specjalizacyjne |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych koncepcji i metod dydaktycznych tak w zakresie kształcenia ogólnego jak nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel w szczególności umiejętności poprowadzenia lekcji fizyki w szkole średniej z udziałem szkolnego eksperymentu fizycznego. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Podstawowe koncepcje i metody dydaktyczne w zakresie kształcenia ogólnego a w szczególności fizyki na poziomie szkoły średniej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel. |
Full description: |
(in Polish) 1. Dydaktyka jako nauka – przedmiot, metodologia, cele. Dydaktyka ogólna, dydaktyki szczegółowe, pedagogika, psychologia rozwojowa. 2. Dobór właściwej formy nauczania a realizacja szczegółowych celów przedmiotowych. 3. Organizacja procesu nauczania-uczenia się, aktywizacja ucznia (nauczanie pozaszkolne), praca badawcza uczniów, projekty uczniowskie, konkursy i olimpiady – metodologie przygotowania. 4. Rozwój umysłowy ucznia a poznanie przez niego przyrody. 5. Zagadnienia metodyczne, uczenie uczniów pojęć, praw i teorii fizycznych. 6. Praktyka procesu nauczania fizyki, zadania w nauczaniu i ocena rozwoju ucznia. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Lewis J.I., Nauczanie fizyki, PWN, Warszawa, 1982 2. Sawicki M., Zasady i metody nauczania fizyki, kurs podst., PZWS, Warszawa, 1973 3. Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976 4. Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981 5. Sawicki M., Jak uczyć fizyki w gimnazjum, Semper, 1999. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992 6. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974 7. Wróblewski A.,Zakrzewski J., Wstęp do fizyki, PWN,Warszawa, 1976 |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela: KP7_WG4 normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym); KP7_WG6 zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania; KP7_UW2 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; KP7_UW6 tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; P7S_KK2 Pracy w zespole, pełnienia w nich różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach. Dyskusja i prezentacja końcowa |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH LAB
LAB
FR |
Type of class: |
Laboratory, 45 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Ryszard Gieniusz | |
Group instructors: | Ryszard Gieniusz, Anna Matwiejczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Laboratory - Grading Lecture - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych zagadnień metodycznych oraz praktyki w procesie nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Program nauczania fizyki w szkole średniej ze stanowiska metodologii fizyki. 2. Rozwój umysłowy dziecka a poznanie przez niego przyrody. 3. Uczenie pojęć fizyki. 4. Uczenie praw fizyki. 5. Teorie fizyczne w nauczaniu fizyki. 6. Zadania w nauczaniu fizyki. 7. Ocena rozwoju ucznia na lekcji fizyki. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum. 2. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992 3. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974 |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH LAB
LAB
WYK
FR |
Type of class: |
Laboratory, 45 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Ryszard Gieniusz | |
Group instructors: | Ryszard Gieniusz, Anna Matwiejczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Laboratory - Grading Lecture - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych zagadnień metodycznych oraz praktyki w procesie nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Program nauczania fizyki w szkole średniej ze stanowiska metodologii fizyki. 2. Rozwój umysłowy dziecka a poznanie przez niego przyrody. 3. Uczenie pojęć fizyki. 4. Uczenie praw fizyki. 5. Uczenie praw fizyki. 6. Teorie fizyczne w nauczaniu fizyki. 7. Zadania w nauczaniu fizyki. 8. Ocena rozwoju ucznia na lekcji fizyki. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum. 2. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992 3. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974 |
Copyright by University of Bialystok.