Diagnostyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FS1-2DPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Od studenta wymagana jest znajomość podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki. Przedmiot umożliwia nabycie wiedzy i umiejętności diagnozowania środowisk wychowawczych, sporządzania diagnozy pedagogicznej indywidualnych przypadków. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie: • problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ. • analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych, • metod stawiania diagnoz, • rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia umożliwiają nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy (tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy. Pełny opis: Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki :fizyka Rok studiów/semestr :1 rok 2 stopnia, semestr letni • 15 godzin ćwiczeń 1 pkt ECTS Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Konsultacje: 1 godz. RAZEM : 16 godz. Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń 5 godz. Przygotowanie do testu: 9 godz. RAZEM :14 godz. Razem wszystkich godzin: 30 godz. 1punkt ECTS – 30 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: *Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak” * A.Sołbut: Walory wynikające z odmienności. Bajka terapeutyczna, psychoedukacyjna w specjalistycznych świetlicach dla dzieci (w:)J.Nikitorowicz (red.) Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej? Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. *A.Sołbut: Czas wolny dzieci i młodzieży organizowany w okresie pandemii w białostockich placówkach wsparcia dziennego.(w:)”Innowacyjne pomysły na odpoczynek w czasie wolnym od pracy w ramach turystyki na wsi w okresie pandemii koronawirusa SARS CoV-2”,red. A. Roman, J.Karpowicz, B. Nowicki, R. Kosiński, Białystok 2022. *J.Jagieła,Trudny uczeń w szkole. Krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005. *E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006 *J. Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003 *S. Ziemski: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa *K.Sujak-Lesz, Z.Kuklińska(red.): Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. Warszawa 2002 *M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. *E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa 2008. *S.Kawula,Z.Dąbrowski,M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980 *G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze. *A.Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996. *M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985. *G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. *M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999 *A.Sołbut, Dzieciństwo w rodzinie alkoholowej w: internetowej Encyklopedii Dzieciństwa pod red.. D.Waloszek, 2018 *A.Sołbut: Agresywne zachowania dzieci i młodzieży- próba holistycznego ujęcia diagnozowanego problemu (w:) A.Rejzner (red.) Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP Warszawa 2008. *J.Rumpf,Krzyzeć, bić, niszczyć.Agresja u dzieci w wieku do 13 lat. GWP 2003. *A.Sołbut, Zajęcia socjoterapeutyczne jako element wspierający rozwój dziecka z rodziny dysfunkcyjnej w:Kreatywność i przedsiębiorczość w socjoterapii i przyrodoterapii a turystyka zdrowotna na wsi, A.Roman (red.);Wydawnictwo Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli „Edukacja, Wychowanie i Bezpieczeństwo” przy Towarzystwie Zapobiegania Tonięciom i Ratowania Tonących w Białymstoku , Białystok 2017. Literatura uzupełniająca: *A.Sołbut:Edukacja międzykulturowa w młodszym wieku szkolnym. Relacja w warsztatów uwrażliwiających na odmienność. (w:) T.Bajkowski ,K.Sawicki, U.Namiotko (red.) "Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości", red. T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014 *A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322 *A.Sołbut, Projektowanie i realizowanie się w dialogu podmiotów edukacyjnych ,w: Edukacja w przestrzeni społecznej –paradygmaty zmian , red. naukowa A.Karpińska,K.Borawska-Kalbarczyk,A.Szwarc, Wydawnictwo UwB, Białystok2021 *A.Sarnat-Ciastko, Tutoring w polskiej szkole,2015. *B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011. * M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006 *D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003 *A K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca- Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009. *M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983 *B.Niemierko: Diagnostyka edukacyjna podręcznik akademicki PWN 2009 *D.Apanel: Opieka wychowanie- tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009 *S.Palka: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998 *I.Lepalczyk,J.Badura: Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987 *E.Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001 *E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2013. *A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000 *L.Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2005 *W.Socha: Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin 1984 *T.Pilch, I.Lepalczyk (red.):Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995 |
Efekty uczenia się: |
K_W10 Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. K_W15 Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wych., opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej K_U03 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_K07 Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. weryfikacja-test |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne, zaliczenie na ocenę, obecność, aktywność, test |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sołbut | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sołbut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie: • problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ. • analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych, • metod stawiania diagnoz, • rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia umożliwiają nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy (tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy. Pełny opis: Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki :fizyka Rok studiów/semestr :1 rok 2 stopnia, semestr letni • 15 godzin ćwiczeń 1 pkt ECTS Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Konsultacje: 1 godz. RAZEM : 16 godz. Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń 5 godz. Przygotowanie do testu: 9 godz. RAZEM :14 godz. Razem wszystkich godzin: 30 godz. 1punkt ECTS – 30 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: *Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak” * A.Sołbut: Walory wynikające z odmienności. Bajka terapeutyczna, psychoedukacyjna w specjalistycznych świetlicach dla dzieci (w:)J.Nikitorowicz (red.) Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej? Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. *A.Sołbut: Czas wolny dzieci i młodzieży organizowany w okresie pandemii w białostockich placówkach wsparcia dziennego.(w:)”Innowacyjne pomysły na odpoczynek w czasie wolnym od pracy w ramach turystyki na wsi w okresie pandemii koronawirusa SARS CoV-2”,red. A. Roman, J.Karpowicz, B. Nowicki, R. Kosiński, Białystok 2022. *J.Jagieła,Trudny uczeń w szkole. Krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005. *E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006 *J. Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003 *S. Ziemski: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa *K.Sujak-Lesz, Z.Kuklińska(red.): Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. Warszawa 2002 *M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. *E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa 2008. *S.Kawula,Z.Dąbrowski,M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980 *G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze. *A.Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996. *M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985. *G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. *M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999 *A.Sołbut, Dzieciństwo w rodzinie alkoholowej w: internetowej Encyklopedii Dzieciństwa pod red.. D.Waloszek, 2018 *A.Sołbut: Agresywne zachowania dzieci i młodzieży- próba holistycznego ujęcia diagnozowanego problemu (w:) A.Rejzner (red.) Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP Warszawa 2008. *J.Rumpf,Krzyzeć, bić, niszczyć.Agresja u dzieci w wieku do 13 lat. GWP 2003. *A.Sołbut, Zajęcia socjoterapeutyczne jako element wspierający rozwój dziecka z rodziny dysfunkcyjnej w:Kreatywność i przedsiębiorczość w socjoterapii i przyrodoterapii a turystyka zdrowotna na wsi, A.Roman (red.);Wydawnictwo Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli „Edukacja, Wychowanie i Bezpieczeństwo” przy Towarzystwie Zapobiegania Tonięciom i Ratowania Tonących w Białymstoku , Białystok 2017. Literatura uzupełniająca: *A.Sołbut:Edukacja międzykulturowa w młodszym wieku szkolnym. Relacja w warsztatów uwrażliwiających na odmienność. (w:) T.Bajkowski ,K.Sawicki, U.Namiotko (red.) "Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości", red. T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014 *A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322 *A.Sołbut, Projektowanie i realizowanie się w dialogu podmiotów edukacyjnych ,w: Edukacja w przestrzeni społecznej –paradygmaty zmian , red. naukowa A.Karpińska,K.Borawska-Kalbarczyk,A.Szwarc, Wydawnictwo UwB, Białystok2021 *A.Sarnat-Ciastko, Tutoring w polskiej szkole,2015. *B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011. * M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006 *D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003 *A K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca- Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009. *M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983 *B.Niemierko: Diagnostyka edukacyjna podręcznik akademicki PWN 2009 *D.Apanel: Opieka wychowanie- tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009 *S.Palka: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998 *I.Lepalczyk,J.Badura: Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987 *E.Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001 *E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2013. *A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000 *L.Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2005 *W.Socha: Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin 1984 *T.Pilch, I.Lepalczyk (red.):Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995 Założenia opisowo: Od studenta wymagana jest znajomość podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki. Przedmiot umożliwia nabycie wiedzy i umiejętności diagnozowania środowisk wychowawczych, sporządzania diagnozy pedagogicznej indywidualnych przypadków. |
|
Uwagi: |
Dozwolona jest 1 nieobecność, kolejne absencje student redukuje poprzez omówienie tematu na konsultacjach, w kontakcie indywidualnym z wykładowcą. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sołbut | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sołbut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.