Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji muzycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 400-PS5-2PEM
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji muzycznej
Jednostka: Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny
Grupy: 5L dzienne mag. studia pedagogiczne (Wilno) - przedmioty obowiązkowe
Wilno - pedagogika 2 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot ma na celu przekazanie studentom podstawowych wiadomości z zasad i teorii muzyki, rozwijanie sfery estetycznej i emocjonalnej poprzez praktyczne wykorzystanie poznanych treści, rozwoju zasad rytmicznych, melodycznych, harmonicznych i formalnych w muzyce.

Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu obejmuje zapoznanie z terminologią z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej, poznanie źródeł kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia. Studenci i Studentki zapoznawani są z charakterystycznymi cechami twórczości dziecięcej, odmianami faktury utworów muzycznych ze względu na sposób wykonywania muzyki, podstawowymi zagadnieniami z zakresu form muzycznych oraz notacji muzycznej. Poznają również podstawowy repertuar muzyczny w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji

Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Poziom kształcenia: Studia jednolite magisterskie

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Język przedmiotu: Język polski

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Rodzaj przedmiotu: Ogólnouczelniany

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów /semestr: II rok, semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h - wykłady

15 h - ćwiczenia

Punkty ECTS: 3 pkt.

Metody dydaktyczne: wykład, metody ćwiczebne, pokaz, dyskusja

Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów)

- udział w wykładach: 15h

- udział w ćwiczeniach: 15h

- udział w konsultacjach: 10h

- przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów): 10h

- przygotowanie prezentacji na zaliczenie ćwiczeń: 15h

- przygotowanie do egzaminu: 20h

Razem: 85 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 45 godz. – 1,5 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lasocki J.K., Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, Kraków 2013

Habela J., Słowniczek muzyczny, Warszawa 1958

Wesołowski F., Nauka o Muzyce, Kraków 1998

D. Wójcik, Nauka o muzyce, Kraków 2001

Sachs C., Muzyka w świecie starożytnym, Warszawa 1943

Muchenberg B.: Pogadanki o muzyce, Kraków 1988

Efekty uczenia się:

Student

a)w zakresie wiedzy:

- zna i rozumie wiedzę przedmiotową z zakresu edukacji muzycznej umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w różnych formach ekspresji muzycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (KA7_WG13)

b) w zakresie umiejętności:

- potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu form muzycznych, terminologii muzycznej, historii muzyki

(KA7_UW6)

c) kompetencji społecznych:

- jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi w zakresie podstaw edukacji muzycznej oraz znaczenia poznania źródeł kultury muzycznej i jej społecznego wpływu na rozwój dziecka (KA7_KK4)

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie (pisemne/ustne)

egzamin (pisemny)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edward Kulikowski
Prowadzący grup: Edward Kulikowski, Violeta Leonovič
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)