Historia społeczna Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 400-US1-1HSO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia społeczna Europy |
Jednostka: | Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia europeistyki - przedmioty kierunkowe - WILNO Wilno - Europeistyka 1 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest ukazanie politycznych, społeczno-gospodarczych i kulturalnych procesów w Europie w okresie od średniowiecza do czasów dzisiejszych. Omówienie głównych etapów kształtowania się cywilizacji europejskiej, zarówno na poziomie procesów politycznych i gospodarczych jak i na poziomie myśli społecznej. Prezentacja doktryn społeczno-politycznych powstałych na kontynencie europejskim oraz wartości leżących u podstaw cywilizacji europejskiej. Omówienie procesów integracji europejskiej zachodzących po II wojnie światowej. Podkreślenie roli systemów demokratycznych oraz wolnego rynku, a także znaczenia rozwoju nauki i nowoczesnych technologii we współczesnym świecie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Prezentacja doktryn społeczno-politycznych powstałych na kontynencie europejskim oraz wartości leżących u podstaw cywilizacji europejskiej. Omówienie procesów integracji europejskiej zachodzących po II wojnie światowej. |
Pełny opis: |
profil studiów - praktyczny. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne/historia. Rok studiów i semestr - rok I/semestr I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładów i 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia konsultacje. Punkty ECTS - 7. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 60 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 90 godz., przygotowanie eseju pisemnego na zaliczenie ćwiczeń 10 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 13 godz., egzamin 2 godz. Razem: 175 godzin, co odpowiada 7 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. Davies N., Europa: Rozprawa historyka z historią, Kraków 2006 (lub wcześniejsze wydanie). 2. Kłoczowski J., Nasza Tysiącletnia Europa, Warszawa 2010. 3. Czubiński A, Europa XX wieku, Poznań 2008. 4. Janicka D., Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 5. Skrzypek A., Historia społeczna Europy w XIX i XX wieku, Poznań 2009 6. Teczka Hitlera, pod redakcją H. Eberliego i M. Uhla, Warszawa 2005. 7. Korboński S., Polskie Państwo Podziemne, Bydgoszcz b.r. 8. Kengor P., Ronald Reagan i obalenie komunizmu, Warszawa 2007. 9. Wołkonowski J., Wymiar sprawiedliwości Polskiego Państwa Podziemnego na Wileńszczyźnie w latach drugiej wojny światowej, (w:) Miscellanea historicco-iuridica, Tom 5, Białystok 2007, s. 121-138. 10. Wołkonowski J., Okręg Wileński Związku Walki Zbrojnej-Armii Krajowej 1939-1945, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie: KP6_WG2 - podstawowe założenia i terminologię właściwą naukom prawnym, politycznym, ekonomicznym oraz w sferze nauk o kulturze, dysponuje wiedzą w zakresie ich wzajemnych relacji oraz właściwych im więzi społecznych w zakresie historii społecznej Europy, KP6_WG7 współczesne stosunki społeczne, kulturowe, wyznaniowe i etniczne, zna ich prawno-polityczne oraz cywilizacyjne podłoże i uwarunkowania dla kontynentu europejskiego. Umiejętności, absolwent potrafi: KP6_UW6 - prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów prawnych, politycznych, ekonomicznych i zjawisk społecznych, omawianych podczas ćwiczeń KP6_UW7 - samodzielnie formułować oceny i wnioski odnośnie wybranych zjawisk kulturowych, potrafi je właściwie interpretować oraz dostrzega ich powiązania ze sferą prawa, polityki i gospodarki europejskiej KP6_UK1 - w ramach zdobytej wiedzy, analizować, komentować i interpretować konkretne procesy i specyficzne zjawiska społeczne dla danego kierunku studiów osadzając je w kontekście prawnym, politycznym, ekonomicznym czy kulturowym; potrafi prognozować ich dalszy rozwój we wspólczesnych społeczeństwach Europy, KP6_UU1 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w kontekście tematyki objętej przedmiotem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność i aktywność podczas ćwiczeń, udział w dyskusjach z danej tematyki oraz napisanie eseju na jeden z pięciu tematów podanych przez prowadzącego. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu. Egzamin pisemny składający się z pięciu pytań o charakterze opisowym. Oceniana będzie umiejętność udzielania zwięzłych i wyczerpujących odpowiedzi na pytania z listy zagadnień przekazanych studentom na wykładzie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bartnicki | |
Prowadzący grup: | Adam Bartnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Wykład: Uwarunkowania historii Europy geografia, demografia, rozwój technologiczny 4g. Starożytna Grecja 2g. Starożytny Rzym 2.g Islam a Europa 2g. Judaizm a Europa 2g. Chrześcijaństwo w Europie 2g. Kształtowanie się Europy 2g. Człowiek i kultura w Średniowiecznej Europie 2g. Człowiek i kultura w Europie okresu Renesansu 2g. Człowiek i kultura w XVII-XVIII w. 2g. Wschód i Zachód w cywilizacji europejskiej Wielkie odkrycia geograficzne 2g. Reformacja i kształtowanie się państw narodowych 2g. Przemiany społeczne w Europie od średniowiecza do czasów nowożytnych 2g. ćwiczenia Polska Piastowska w Europie 2g. Polska Jagiellonów w Europie 2g. Polska w Europie XVI-XVIII wieku 2g. Okres Napoleoński - konsekwencje społeczno-polityczne 2g. Industrializm XIX wieku 2g Przemiany społeczne w Europie w XIX w. 2g. I wojna świtowa - konsekwencje społeczne i polityczne 2g. Europa w XX leciu międzywojennym 2g. Faszyzm w Europie 2g. Komunizm w Europie 2g. II wojna światowa - konsekwencje społeczne i polityczne 2g. Przemiany społeczne i polityczne w Europie do 1989 r. 2g Rozpad ZSRR i konsekwencje 2g Jednoczenie się Europy 2g Problemy i konflikty społeczne we współczesnej Europie 2g |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Łysko | |
Prowadzący grup: | Marcin Łysko, Mariusz Mohyluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Kontynent Europejski – granice w ujęciu historycznym, kulturowym i politycznym. Periodyzacja dziejów Europy – myśl społeczna od średniowiecza do nowożytności. Linie podziałów w Europie. 2. Geograficzne i polityczne uwarunkowania Europy 3. Kulturowe i polityczne korzenie Europy - Cywilizacja st. Grecji 4. Kulturowe i polityczne korzenie Europy - Cywilizacja st. Rzymu 5. Kulturowe i polityczne korzenie Europy - Judaizm 6. Kulturowe i polityczne korzenie Europy - Chrześcijaństwo 7. Kulturowe i polityczne korzenie Europy - Islam 8. Człowiek i kultura w Średniowiecznej Europie 9. Człowiek i kultura w Europie okresu Renesansu 10. Człowiek i kultura w XVII-XVIII 11. Wielkie Odkrycia geograficzne - konsekwencje społeczne i polityczne 12. Oświecenie. Fenomen miasta i rola wspólnot wiejskich. Absolutyzm oświecony. Rewolucja francuska i jej wpływ na dzieje kontynentu. Podłoże ideologiczne rewolucji. Podstawowe dokumenty prawne: Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, zniesienie feudalizmu, nowe rozwiązania ustrojowe. Polska czasów Stanisławowskich. Próby reform oraz przyczyny upadku państwa. Napoleoński porządek prawny. Znaczenie epoki napoleońskiej w historii społecznej i politycznej Europy. 13. Przebieg i konsekwencje Wiosny Ludów w Europie. Ostateczny upadek feudalizmu, dominacja stosunków kapitalistycznych. Europa w II połowie XIX w. Zjednoczenie Niemiec i Włoch. Problem kolonii. Wzrost znaczenia kwestii robotniczej. 14. Pierwsza wojna światowa. Zmiany w układzie sił po I wojnie światowej. Powstanie nowych państw. Społeczeństwa i gospodarka państw Europy w latach 1918-1939. Życie i kultura społeczeństw Europy po pierwszej wojnie światowej. Demoliberalizm w Europie. Dyktatury w Europie w okresie międzywojennej. Autorytaryzm. Faszyzm i komunizm w Europie. Hitler i jego wizja świata. 15. II wojna światowa. Koalicja antyfaszystowska i jej znaczenie dla kształtowania ładu powojennego w świecie. Społeczeństwo i gospodarka podczas II wojny światowej. Holocaust. Konferencje: teherańska, jałtańska, poczdamska. Podział Europy. Przemiany społeczne po II wojnie światowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jaroslav Volkonovski | |
Prowadzący grup: | Jaroslav Volkonovski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Prezentacja doktryn społeczno-politycznych powstałych na kontynencie europejskim oraz wartości leżących u podstaw cywilizacji europejskiej. Omówienie procesów integracji europejskiej zachodzących po II wojnie światowej. |
|
Pełny opis: |
profil studiów - praktyczny. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne/historia. Rok studiów i semestr - rok I/semestr I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładów i 30 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia konsultacje. Punkty ECTS - 7. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 60 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 90 godz., przygotowanie eseju pisemnego na zaliczenie ćwiczeń 10 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 13 godz., egzamin 2 godz. Razem: 175 godzin, co odpowiada 7 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. Davies N., Europa: Rozprawa historyka z historią, Kraków 2006 (lub wcześniejsze wydanie). 2. Kłoczowski J., Nasza Tysiącletnia Europa, Warszawa 2010. 3. Czubiński A, Europa XX wieku, Poznań 2008. 4. Janicka D., Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 5. Skrzypek A., Historia społeczna Europy w XIX i XX wieku, Poznań 2009 6. Teczka Hitlera, pod redakcją H. Eberliego i M. Uhla, Warszawa 2005. 7. Korboński S., Polskie Państwo Podziemne, Bydgoszcz b.r. 8. Kengor P., Ronald Reagan i obalenie komunizmu, Warszawa 2007. 9. Wołkonowski J., Wymiar sprawiedliwości Polskiego Państwa Podziemnego na Wileńszczyźnie w latach drugiej wojny światowej, (w:) Miscellanea historicco-iuridica, Tom 5, Białystok 2007, s. 121-138. 10. Wołkonowski J., Okręg Wileński Związku Walki Zbrojnej-Armii Krajowej 1939-1945, Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.