Filozofia nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1FNM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia nowych mediów |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać orientację w zakresie przemian kulturowych, do których doszło w okresie ostatnich stu lat. Dotyczy to zarówno zmian gospodarczych i społecznych, jak również koncepcji intelektualnych dotyczących nauk humanistycznych i społecznych. Szczególną wagę w kontekście przedmiotu "Filozofia nowych mediów" ma znajomość (przynajmniej ogólna) procesów, które doprowadziły do ukształtowania się społeczeństwa masowego i kultury masowej. Niezbędna jest także ogólna wiedza na temat pojawienia się masowych mediów oraz sposobów ich funkcjonowania w kulturze. Wskazana jest także wiedza o rewolucji technologicznej i pojawieniu się mediów cyfrowych, a także przemianach, które zaszły w mediach tradycyjnych (dotyczy to w szczególności ogólnie rozumianych mediów drukowanych) pod wpływem przemian technologicznych i częściowej cyfryzacji kultury. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi tło dla ukazania się masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych. Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest rewolucja technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki humanistyczne i filozofia. Rok studiów/semestr – rok I/semestr I (st. II st.) Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach – 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 7,5 godz., przygotowanie do zajęć – 37,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godziny, co odpowiada w przybliżeniu 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS. |
Literatura: |
Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011. P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa 2009. B. Jarosz, M.Karwatowska (red.), Nowe media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, Lublin 2015. A. Kłoskowska, Kultura masowa, Krytyka i obrona Warszawa 1983. M. Lister, S. Giddings, I. Giant, K. Kelly, J. Dovey, Nowe media. Wprowadzenia. Kraków 2009. B Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011. M. Sokołowski, Od realu do wirtualu, Warszawa 2014. S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Poznań 2020. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student zna i rozumie: - posiada znajomość różnorodnych metod filozoficznych i humanistycznych (KA7_WG1) - rozumie typy argumentacji stosowanych w naukach i życiu publicznym (KA7_WG3) - posiada orientację w zakresie filozofii i antropologii filozoficznej i kulturowej (KA7_WG8) posiada znajomość koncepcji etycznych i problematyki moralnej (KA7_WG11). Umiejętności. Student potrafi: - zna i umie wykorzystać wiedzę filozoficzną do analizowania i diagnozowania zjawisk publicznych i kwestii intelektualnych (KA7_UW2) - potrafi korzystać z wiedzy etycznej do analizy kwestii moralnych (KA7_UW5) - umie dyskursywnie manifestować własny punkt widzenia (KA7_UK4). Kompetencje społeczne: - student jest krytyczny, ale i otwarty na nowe idee (KA7_KK1) - potrafi elastycznie i racjonalnie reagować na argumentacje innych (KA7_KK1) - uczestniczy w wydarzeniach społecznych i kulturalnych wykorzystując znajomość mechanizmów komunikacyjnych (KA7_KO1) - inicjuje przedsięwzięcia badawcze i społeczne, wykorzystując ogólną wiedzę filozoficzną (KA7_KR3). Sposoby weryfikacji efektów: ocena aktywności w trakcie zajęć, prezentacje, test kontrolny, rozmowa zaliczeniowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność studenta na zajęciach; udział w dyskusji; prezentacja przygotowanych referatów. Ostateczna ocena zależna od ww. elementów oraz rozmowy zaliczeniowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.