Psychologia filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1PSF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia filozoficzna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony badaniu związków pomiędzy psychologią a filozofią. Wraz z powstaniem psychologii egzystencjalnej, a przede wszystkim psychoanalizy i nurtów jej pokrewnych, zwanych psychologią głębi, możemy zauważyć, że wielu psychologów i psychiatrów odważnie wkracza w obszary dociekań filozoficznych. Podobnie niektórzy filozofowie, szczególnie związani z filozofią egzystencjalną i filozofią życia, tworzyli dzieła, które inspirowały wielu psychologów. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Instytut Filozofii Nazwa kierunku studiów .Filozofia Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne. Kod przedmiotu:410-FS2-1PSF Język przedmiotu Polski. Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy. Rok studiów /semestr I (semestr II). Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o kulturze, języka polskiego i historii filozofii. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Ćwiczenia 30 godzin. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium 30 godzin. Punkty ECTS: 3 Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: –– udział w ćwiczeniach – 30 godzin; – przygotowanie do zajęć – 35 godzin; – konsultacje – 10 godzin; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktów ECTS – o charakterze praktycznym – 40 g., co odpowiada 1, 6 punktów ECTS |
Literatura: |
Burszta W. J. (2015), Preteksty, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra. Dilthey W. (1987). O istocie filozofii i inne pisma, tłum. A. Paczkowska-Łagowska, Warszawa. Freud S. (1998). Pisma społeczne. Dzieła, t.4, tłum. A. Ochocki, M. Poręba, R. Reszke. Warszawa: KR. Fromm E. (1996). Zdrowe społeczeństwo, Warszawa: PIW. Jaspers K. (2000). Autorytety. Sokrates, Budda, Konfuzjusz, Jezus, Wydawnictwo KR: Warszawa. Jaspers K, (1991). Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, Warszawa: PWN. Leder A. (2014), Prześniona rewolucja, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Nietzsche F. (2018). Antychryst, tłum. J. Dudek, E. Kiresztura-Wojciechowska. Kraków: Wydawnictwo Vis-à-vis Etiuda. Nietzsche F. (2003). Z genealogii moralności, tłum. L. Staff. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa Olchanowski T. (2016), Kultura manii, Warszawa: ENETEIA. Olchanowski T. (2019). Kultura ponowoczesna w perspektywach antropologii politeistycznej, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. Paci E. (1980), Związki i znaczenia, Warszawa: Czytelnik Sloterdijk, P. (2008). Reguły dla ludzkiego zwierzyńca.Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie, tłum. A. Żychliński, Przegląd Kulturoznawczy, nr 4. Przewodnik po myśli Carla Gustava Junga (red. H. Machoń). Warszawa: PWN. Storr A. (2009). Kolosy na glinianych nogach. Studium guru, tłum. J. Prokopiuk i P. J. Sieradzan. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. Tillich P. (1983). Męstwo bycia, Paryż: Dialogue/Znaki czasu Yalom I. (2003). Religia i psychiatria, Paradygmat: Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student: KA7_WG5 ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych KA7_WK1 ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii KA7_WK2 zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym współpracę interdyscyplinarną i multidyscyplinarną KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych KA7_UK4 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów Weryfikacja wyżej wymienionych efektów kształcenia: dyskusje w trakcie zajęć, przygotowanie recenzji i eseju. Na końcową ocenę składa się ocena racy pisemnej oraz aktywności na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie dyskusji w grupie. Pisemne prace domowe (esej, recenzja). Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.