Szanse i zagrożenia współczesnej cyberkultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-2KON39 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szanse i zagrożenia współczesnej cyberkultury |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne Kulturoznawstwo 2 rok sem. letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu antropologii mediów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest podjęcie dyskusji na temat kondycji współczesnej cyberkultury oraz charakterystycznych dla niej zjawisk. Człowiek jest podstawowym elementem świata wirtualnego, ponieważ jest on odpowiedzialny za stworzenie i rozwój cyberprzestrzeni, jednak, co wydaje się szczególnie istotne, Internet również ma wpływ na kształt życia współczesnego człowieka. Wraz z rozwojem narzędzi dostępnych w Internecie (takich jak na przykład media społecznościowe), pojawia się coraz więcej zjawisk, które nie pozostają bez znaczenia dla naszej pozawirtualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Zjawiska te bardzo często nie są jednoznacznie pozytywne lub negatywne - cechuje je wielowymiarowość, dlatego warto poddać je refleksji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywne, Moduł 4 - przedmioty do wyboru z obszaru nauk humanistycznych Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach Rok studiów/semestr: II rok I stopnia /IV semestr Wymagania wstępne: podstawy antropologii mediów Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: - referat połączony z prezentacją multimedialną - dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach - 30 godz. Udział w konsultacjach - 20 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 x 2 godz. = 30 godz. Wykonanie zadania zaliczeniowego - 20 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz./ 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz./ 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Derda-Nowakowski, Granice cyberkultury: mitologie usieciowienia, (w:) W przestrzeniach kultury : studia interdyscyplinarne, B. Gontarz, M. Kempna-Pieniążek, A. Maj (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020 r., s. 209-220. T. Bielak, G. Ptaszek, Algorytmiczne doświadczanie kultury, Kultura Współczesna 1(104)/2019, s. 10-14. M. Szpunar, Kultura algorytmów, Wydawnictwo Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 23-36 (rozdział drugi). Z. Melosik, Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku), Studia Edukacyjne nr 26/2013, s. 99-117. W. J. Burszta, M. Rydlewski, Narcyzm - autentyczność - atopia. Cyfrowe twarze “nowego człowieka”, Przegląd Kulturoznawczy nr 3 (45) 2020, s. 174–194. K. Doktorowicz, Tożsamość w epoce Internetu i globalnych sieci, (w:) Tożsamość w wieku informacji : media, internet, kino, K. Doktorowicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 13-29. M. Szpunar, Społeczności wirtualne - realne kontakty w wirtualnym świecie, (w:) Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 158-167. P. Siuda, Społeczności wirtualne. O wspólnotowości w społeczeństwie sieciowym. (w:) Oblicza Internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI w., red. M. Sokołowski, Elbląg 2006, s. 179-186. A. Goral, Szum na cyfrowe lęki. Ślad i podejrzliwość w świecie danych, Kultura Współczesna 2(101)/2018, s. 62-77. A. Jupowicz-Ginalska i in., FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem - raport z badań, https://www.wdib.uw.edu.pl/attachments/article/1992/FOMO.%20Polacy%20a%20lęk%20przed%20odłączeniem%20-%20raport%20z%20badań.pdf (dostęp z dnia: 21.07.2022 r.) M. Szpunar, Internet - medium informacji versus dezinformacji, E-mentor nr 2(19), s. 46-51. P. Brzóska, B. Nowak, Fałsz w erze mediów społecznościowych, czyli różnice indywidualne, bańki informacyjne i podatność na fake newsy, (w:) Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce. Nauki humanistyczne i społeczne - Część V - Społeczeństwo i rozwój, J. Leśny, J. Nyćkowiak (red.), Wydawnictwo Młodzi Naukowcy, Poznań 2019, s. 21-27. R. Cieniek, User generated content jako przejaw kultury uczestnictwa w Polsce, Kognitywistyka i Media w Edukacji, nr 1/2018, s. 93-114. B. Dziadzia, Dylematy tzw. kultury uczestnictwa, Media i społeczeństo nr 2/2012, s. 101-113. M. Torczyńska, Sztuczna inteligencja i jej społeczno-kulturowe implikacje w codziennym życiu, Kultura i Historia nr 36/2019 (2), s. 106-126. G. Govind Bhattacharjee, Surreality of Metaverse, The Statesman, December 2012. M. Krajewski, Cancel Culture: unieważniając unieważniane, Przegląd socjologiczny 2022 71(1), s. 185–206. M. Nouri, The Power of Influence: Traditional Celebrity vs Social Media Influencer, Pop Culture Intersections, Santa Clara University Scholar Commons 2018, s. 1-20. Literatura uzupełniająca: M. Kamińska, Memosfera. Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2017, str. 7-32 (Wstęp i rozdział pierwszy). O. Kosińska, Algorytm nigdy nie mruga - wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną, Kultura Współczesna 1(104)/2019. M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwa AGH, Kraków 2016, s. 65-73 (rozdział drugi). M. Szpunar, Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości, (w:) Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, E. Hałas, K. T. Konecki (red.), Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2019, s. 378-403. M. Mikrut-Majeranek, Wirtualne wspólnoty a kultura uczestnictwa. Analiza audiowizualnych obrazów (w:) Człowiek zalogowany. Od nienawiści do integracji w sieci, M. Wysocka-Pleczyk, B. Świeży (red.), Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2013, s. 123-130. R. Tańczuk, O autonomii “ja” i natury: kilka uwag o starych lękach w nowej technologicznej scenerii, Kultura Współczesna 2(101)/2018, s. 25-37. E. Musiał, Trolling jako przykład zagrożeń informacyjnych w cyberprzestrzeni, (w:) Bezpieczeństwo informacyjne w dyskursie naukowym, H. Batorowska, E. Musiał (red.), Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją, Kraków 2017, s. 226-235. W. Krztoń, XXI wiek - wiekiem społeczeństwa informacyjnego, Modern Managment Review vol. XX, 22 (3/2015), s. 101-112. P. Zawojski, Maszynom (inteligentym) wbrew? O sztuce w czasach sztucznej inteligencji, Kultura Współczesna 1(104)/2019, s. 53-66. S. Umiński, Influencerzy i rząd dusz, Marketing w Praktyce nr 3/2016 M. Melendres, Youtubers Influence of Young People, Pop Culture Intersections, Santa Clara University Scholar Commons 2019, s. 1-15. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KP6_WK2 - absolwent zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze; KP6_WK3 - absolwent zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych. Umiejętności: KP6_UW4 - absolwent potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczna analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych; KP6_UU3 - absolwent potrafi samodzielnie doskonalić umiejętności tworzenia prostych diagnoz zjawisk kulturowych. Kompetencje społeczne: KP6_KK1 - absolwent jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego; KP6_KR3 - absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności studenta na zajęciach oraz przygotowania zadania zaliczeniowego w formie prezentacji multimedialnej. W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, również w formie testu. W czasie zajęć sprawdzana jest lista obecności. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każdą kolejną nieobecność należy odrobić w czasie konsultacji w formie dyskusji na temat zagadnień objętych programem zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.