Metody statystyczne w socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS1-1MST1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Metody statystyczne w socjologii |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu statystyki i matematyki zdobyta na poprzednim etapie nauki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs "Metody statystyczne w socjologii" ma na celu rozszerzenie wiedzy studenta o wiedzę i umiejętności zdobyte na kursie wstępnym ze statystyki. Materiał omawiany podczas kursu będzie obejmował zagadnienia wnioskowania statystycznego, testów istotności i testowania hipotez statystycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Język prowadzenia przedmiotu: język polski Dziedzina prowadzenia przedmiotu: Nauki społeczne, socjologia Rok studiów: rok I, semestr I Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin wykładów. Metody dydaktyczne: Dyskusja w czasie zajęć, praca indywidualna i w grupie, prace domowe Punkty ECTS:5 Bilans nakładu pracy studenta Udział w zajęciach: 60 Udział w konsultacjach 10 Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń: 31 Praca domowa: 31 Przygotowanie do egzaminu: 6 Razem 131 godzin (131/26=5) Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, odpowiada 2,7 ECTS nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godzin, odpowiada 2,3 ECTS Zajęcia z Metod statystycznych w socjologii składać się będą z dwóch komponentów: wykładów oraz ćwiczeń. Wykład ma na celu zapoznanie studentów z teoretycznym aspektem statystyki indukcyjnej. Wśród omawianych zagadnień znajdzie przypomnienie wiadomości ze statystyki opisowej obejmujące podstawowe zagadnienie (pojęcie i właściwości średniej, wariancji, odchylenia standardowego). Pozostałe tematy dotyczyć będą rozkładu normalnego i jego właściwości (zastosowanie i właściwości) oraz hipotez statystycznych. Ćwiczenia z Metod statystycznych będą miały charakter praktyczny. Studenci będą rozwiązywali zadania, które umożliwią im lepsze zrozumienie teoretycznych aspektów statystyki. Wybór tematów na ćwiczenia i wykładach podyktowany będzie charakterem warsztatu badań socjologicznych. |
Literatura: |
Lissowski Grzegorz, Jacek Haman, Mikołaj Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów, tom 1 i 2. Warszawa: PWN 2008 Luszniewicz, A. (2001). Statystyka nie jest trudna. Metody wnioskowania statystycznego. Blalock, Hubert M. 1977. Statystyka dla socjologów. Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe. Sobczykm M. (2023) Statystyka, PWN Warszawa Literatura uzupełniająca: Francuz Piotr, Robert Mackiewicz. 2007. Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. KUL Lublin Treiman Donald. 2014. Quantitative Data Analysis: Doing Social Research to Test Ideas. Somerset : Wiley Wieczorkowska Grażyna, Jerzy Wierzbicki. 2011. Statystyka. Od teorii do praktyki. Scholar |
Efekty uczenia się: |
Student: KP6_WG14 rozumie specyfikę badań ilościowych i jakościowych w aspekcie teoretycznym i praktycznym KP6_WG15 potrafi scharakteryzować poszczególne techniki zbierania danych oraz metody ich analizy KP6_WG16 zna podstawowe elementy procesu badawczego KP6_UW4 potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i podejmuje pierwsze próby ich weryfikacji KP6_UW4 potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i podejmuje pierwsze próby ich weryfikacji KP6_UW11 potrafi analizować zgromadzone dane ilościowe i jakościowe, również z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania KP6_KK2 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych KP6_KK3 wykazuje zdolność do krytycznego myślenia, ma świadomość konieczności wykazania się naukową rzetelnością oraz umiejętnością poprawnego argumentowania w sytuacji sporu naukowego lub światopoglądowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład i ćwiczenia zakończone zostaną egzaminem pisemnym w postaci testowej. Egzamin z wykładów obejmuje pytanie otwarte, zamknięte oraz zadania do rozwiązania. Egzamin z ćwiczeń składa się głównie z zadań do rozwiązania. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Aktywność na zajęciach nie wpływa na ostateczną ocenę uzyskaną przez studenta. Kryterium oceny ustalane jest relatywnie do rozkładu wyników uzyskanych podczas testów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.