Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 470-HS1-2HWN
Kod Erasmus / ISCED: 08.352 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek)
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: 3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe
Historia II rok I stopnia sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia

Rok studiów: II

Semestr: I

Konwersatorium i wykład: 60+60 godz.

Punkty ECTS: 10

Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):

- udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz.

- udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz.

- przygotowanie do konwersatoriów: 30x2godz.= 60 godz.

- przygotowanie do zaliczenia konwersatorium: 10 godz.

- zaliczenie konwersatorium: 2 godz.

- udział w konsultacjach: 6 godz.

- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

- egzamin: 2 godz.

Razem: 60+60+60+10+2+6+30+20+2= 250 godz. (250:25=10 ECTS)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60+60+2+6+2 = 130 godz. (5,2 ECTS)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60+10+30+20 = 120 (4,8 ECTS)

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie

Literatura:

Literatura ogólna:

Augustyniak U., Historia Polski 1572–1795, różne wydania.

Basista J. i inni, Wielka historia świata, t. 7: Świat w XVIII wieku, Kraków 2006.

Gierowski J., Historia Polski 1492–1864, Warszawa 1972.

Gierowski J.A., Wielka historia Polski, t. 5: Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648–1763), Kraków 2001.

Grzybowski S. i inni, Wielka historia świata, t. 6: Narodziny świata nowożytnego 1453–1605, Kraków 2006.

Grzybowski S. i inni, Wielka historia świata, t. 8: Świat w XVIII wieku, Kraków 2006.

Grzybowski S., Wielka historia Polski, t. 4: Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.

Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648–1789, Warszawa 1971.

Markiewicz M., Historia Polski 1492–1795, różne wydania.

Mikulski K., Wijaczka J., Historia powszechna XV–XVIII, różne wydania.

Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, różne wydania.

Wójcik Z., Historia powszechna XVI–XVII wieku, różne wydania.

Wyczański, A., Historia Powszechna. Wiek XVI, różne wydania.

Efekty uczenia się:

KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia powszechnej epoki nowożytnej w ujęciu chronologicznym i tematycznym

KP6_WG2: ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii nowożytnej na dawnych i współczesnych ziemiach polskich

KP6_WG3: zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne

KP6_WG4: wykazuje znajomość historii porównawczej w zakresie historii nowożytnej

KP6_WG5: zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości

KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej

KP6_WG7: rozumie, w stopniu zaawansowanym, podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym

KP6_WG9: zna główne kierunki rozwoju badań historycznych w zakresie epoki nowożytnej (historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie

KP6_WG10: ma zaawansowaną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych

KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym

KP6_WK4: rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi

KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej

KP6_WK6: rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych kontekstach nt. epoki nowożytnej

KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego

KP6_UW2: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historii nowożytnej

KP6_UW3: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł

KP6_UW4: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami

KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej

KP6_UW7: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych z historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej

KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na tematy z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej

KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej

KP6_UO1: uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni

KP6_UU1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu historii nowożytnej w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego

KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy w odniesieniu do historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, jak też własnych umiejętności warsztatowych, a przy tym rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.

KP6_KK3: ma umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii nowożytnej, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych

KP6_KO3: podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę

Wykład: egzamin (ustny i pisemny). Przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest uprzednim zaliczeniem ćwiczeń z historii wczesnonowożytnej

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc, Cezary Kuklo, Marzena Liedke
Prowadzący grup: Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc, Cezary Kuklo, Marzena Liedke
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia

Rok studiów: II

Semestr: I

Konwersatorium i wykład: 60+60 godz.

Punkty ECTS: 10

Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):

- udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz.

- udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz.

- przygotowanie do konwersatoriów: 30x2godz.= 60 godz.

- przygotowanie do zaliczenia konwersatorium: 10 godz.

- zaliczenie konwersatorium: 2 godz.

- udział w konsultacjach: 6 godz.

- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

- egzamin: 2 godz.

Razem: 60+60+60+10+2+6+30+20+2= 250 godz. (250:25=10 ECTS)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60+60+2+6+2 = 130 godz. (5,2 ECTS)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60+10+30+20 = 120 (4,8 ECTS)

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta

Uwagi:

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc, Cezary Kuklo, Marzena Liedke
Prowadzący grup: Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc, Cezary Kuklo, Marzena Liedke
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia

Rok studiów: II

Semestr: I

Konwersatorium i wykład: 60+60 godz.

Punkty ECTS: 10

Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):

- udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz.

- udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz.

- przygotowanie do konwersatoriów: 30x2godz.= 60 godz.

- przygotowanie do zaliczenia konwersatorium: 10 godz.

- zaliczenie konwersatorium: 2 godz.

- udział w konsultacjach: 6 godz.

- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

- egzamin: 2 godz.

Razem: 60+60+60+10+2+6+30+20+2= 250 godz. (250:25=10 ECTS)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60+60+2+6+2 = 130 godz. (5,2 ECTS)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60+10+30+20 = 120 (4,8 ECTS)

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta

Literatura:

Literatura ogólna:

Augustyniak U., Historia Polski 1572–1795, różne wydania.

Basista J. i inni, Wielka historia świata, t. 7: Świat w XVIII wieku, Kraków 2006.

Gierowski J., Historia Polski 1492–1864, Warszawa 1972.

Gierowski J.A., Wielka historia Polski, t. 5: Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648–1763), Kraków 2001.

Grzybowski S. i inni, Wielka historia świata, t. 6: Narodziny świata nowożytnego 1453–1605, Kraków 2006.

Grzybowski S. i inni, Wielka historia świata, t. 8: Świat w XVIII wieku, Kraków 2006.

Grzybowski S., Wielka historia Polski, t. 4: Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.

Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648–1789, Warszawa 1971.

Markiewicz M., Historia Polski 1492–1795, różne wydania.

Mikulski K., Wijaczka J., Historia powszechna XV–XVIII, różne wydania.

Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, różne wydania.

Wójcik Z., Historia powszechna XVI–XVII wieku, różne wydania.

Wyczański, A., Historia Powszechna. Wiek XVI, różne wydania.

Uwagi:

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)