Przedmiot fakultatywny 4- Nie tylko katedry. Życie codzienne w Europie od średniowiecza do końca XVIII w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS1-2PFK4-NTK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny 4- Nie tylko katedry. Życie codzienne w Europie od średniowiecza do końca XVIII w. |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty fakultatywne Historia II rok I stopnia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie dziejów kultury ze szczególnym uwzględnieniem kultury materialnej oraz idących za nimi - zachodzących na przestrzeni dziejów - przemian cywilizacyjnych i społecznych, Niezbędna jest umiejętność samodzielnego definiowania takich pojęć jak: kultura, cywilizacja, zmiana społeczna. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Nie tylko katedry. Życie codzienne w Europie od średniowiecza do końca XVIII w. to zajęcia fakultatywne oferowane studentom II roku studiów historycznych I stopnia. Zasadniczym przedmiotem rozważań będą wybrane aspekty życia codziennego różnych grup społecznych na przestrzeni dziejów. Celem zajęć jest ukazanie zmian kulturowych oraz idących za nimi przemian społecznych i cywilizacyjnych zachodzących na przestrzeni lat w różnych środowiskach życia i funkcjonowania człowieka. Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot monograficzny. 30 h. Zajęcia odbywają się w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Podstawowe pojęcia. Nie tylko katedry, a może jednak? 2. Życie w średniowieczu. Zamek; 3. Życie w średniowieczu. Miasto, cz. 1; 4. Życie w średniowieczu. Miasto, cz. 2; 5. Życie w średniowieczu. Wieś, cz. 1; 6. Życie w średniowieczu. Wieś, cz. 2; 7. Życie codzienne mieszkańców ziem polskich w średniowieczu. Pożywienie, higiena, zdrowie; 8. Życie codzienne mieszkańców ziem polskich w średniowieczu. Dom, odpoczynek; 9. Królewskie zdrowie. Zygmunt Stary; 10. Kuchnia i stół w epoce nowożytnej; 11. Kobiety z rodu Radziwiłłów i ich życie codzienne; 12. Zabawy, muzyka, teatr, książka w życiu polskiej magnaterii w XVII wieku; 13. Podróże polskiej szlachty i magnaterii w XVII-XVIII wieku; 14. Świat mody i wyroby luksusowe w Warszawie w XVIII wieku; 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach – 30 h – 1,25 przygotowanie do zajęć – 30 h – 1, 25 konsultacje indywidualne z prowadzącym – 15 h – 0,5 Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć od godziny 8.30. |
Literatura: |
Administracja i życie codzienne w dobrach Radziwiłłów XVI-XVIII wieku, Warszawa 2009; W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 2024; J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1994; A. Marciniak-Kajzer, Rzeczy ludzi średniowiecza. W domu, Łódź 2020; M. Miśkiewicz, Życie codzienne mieszkańców ziem polskich we wczesnym średniowieczu, Warszawa 2010; Obyczaje i życie codzienne na przestrzeni dziejów. Studia przypadków, Warszawa 2021; Rzeczy i ludzie. Kultura materialna w późnym średniowieczu i w okresie nowożytnym, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1 - student zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym; KP6_WG2 - student ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziemiach polskich; KP6_WG4 - student wykazuje znajomość historii porównawczej; KP6_WG5 - student zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości; KP6_WK2 - student wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym; KP6_WK4 - student rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi; KP6_WK5 - student rozumie zasadnicze mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne; KP6_WK6 - student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach; KP6_UW1 - student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego; KP6_UW2 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych; KP6_UW3 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; KP6_UW4 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami; KP6_UW5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii; KP6_UK1 - student potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne; KP6_UK5 - student potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat dotyczący problematyki historycznej; KP6_UK6 - student potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki; KP6_UU1 - student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego; KP6_KK1 - student ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych; KP6_KK4 - student jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych; KP6_KO1 - student docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym; KP6_KR1 - student ma potrzebę stosowania zasad etycznych; KP6_KR3 - uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym; |
Metody i kryteria oceniania: |
Publiczna prezentacja na temat związany z zakresem zajęć. W przypadku studentów ze szczególnymi potrzebami możliwa inna – uzgodniona forma zaliczenia. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na minimum 80% zajęć. Zaliczenie nieobecności – rozmowa dopuszczająca na tematy związane z tematyką opuszczonych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Chomik | |
Prowadzący grup: | Piotr Chomik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.