Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny 4- Nie tylko katedry. Życie codzienne w Europie od średniowiecza do końca XVIII w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 470-HS1-2PFK4-NTK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny 4- Nie tylko katedry. Życie codzienne w Europie od średniowiecza do końca XVIII w.
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: 3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty fakultatywne
Historia II rok I stopnia sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie dziejów kultury ze szczególnym uwzględnieniem kultury materialnej oraz idących za nimi - zachodzących na przestrzeni dziejów - przemian cywilizacyjnych i społecznych, Niezbędna jest umiejętność samodzielnego definiowania takich pojęć jak: kultura, cywilizacja, zmiana społeczna.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Nie tylko katedry. Życie codzienne w Europie od średniowiecza do końca XVIII w. to zajęcia fakultatywne oferowane studentom II roku studiów historycznych I stopnia. Zasadniczym przedmiotem rozważań będą wybrane aspekty życia codziennego różnych grup społecznych na przestrzeni dziejów. Celem zajęć jest ukazanie zmian kulturowych oraz idących za nimi przemian społecznych i cywilizacyjnych zachodzących na przestrzeni lat w różnych środowiskach życia i funkcjonowania człowieka.

Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot monograficzny.

30 h.

Zajęcia odbywają się w sali. Ze względu na możliwość

zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Podstawowe pojęcia. Nie tylko katedry, a może jednak?

2. Życie w średniowieczu. Zamek;

3. Życie w średniowieczu. Miasto, cz. 1;

4. Życie w średniowieczu. Miasto, cz. 2;

5. Życie w średniowieczu. Wieś, cz. 1;

6. Życie w średniowieczu. Wieś, cz. 2;

7. Życie codzienne mieszkańców ziem polskich w średniowieczu. Pożywienie, higiena, zdrowie;

8. Życie codzienne mieszkańców ziem polskich w średniowieczu. Dom, odpoczynek;

9. Królewskie zdrowie. Zygmunt Stary;

10. Kuchnia i stół w epoce nowożytnej;

11. Kobiety z rodu Radziwiłłów i ich życie codzienne;

12. Zabawy, muzyka, teatr, książka w życiu polskiej magnaterii w XVII wieku;

13. Podróże polskiej szlachty i magnaterii w XVII-XVIII wieku;

14. Świat mody i wyroby luksusowe w Warszawie w XVIII wieku;

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu.

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach – 30 h – 1,25

przygotowanie do zajęć – 30 h – 1, 25

konsultacje indywidualne z prowadzącym – 15 h – 0,5

Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć od godziny 8.30.

Literatura:

Administracja i życie codzienne w dobrach Radziwiłłów XVI-XVIII wieku, Warszawa 2009;

W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 2024;

J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1994;

A. Marciniak-Kajzer, Rzeczy ludzi średniowiecza. W domu, Łódź 2020;

M. Miśkiewicz, Życie codzienne mieszkańców ziem polskich we wczesnym średniowieczu, Warszawa 2010;

Obyczaje i życie codzienne na przestrzeni dziejów. Studia przypadków, Warszawa 2021;

Rzeczy i ludzie. Kultura materialna w późnym średniowieczu i w okresie nowożytnym, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

KP6_WG1 - student zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym;

KP6_WG2 - student ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziemiach polskich;

KP6_WG4 - student wykazuje znajomość historii porównawczej;

KP6_WG5 - student zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości;

KP6_WK2 - student wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym;

KP6_WK4 - student rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi;

KP6_WK5 - student rozumie zasadnicze mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne;

KP6_WK6 - student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach;

KP6_UW1 - student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego;

KP6_UW2 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych;

KP6_UW3 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł;

KP6_UW4 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami;

KP6_UW5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii;

KP6_UK1 - student potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne;

KP6_UK5 - student potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat dotyczący problematyki historycznej;

KP6_UK6 - student potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki;

KP6_UU1 - student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego;

KP6_KK1 - student ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych;

KP6_KK4 - student jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych;

KP6_KO1 - student docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym;

KP6_KR1 - student ma potrzebę stosowania zasad etycznych;

KP6_KR3 - uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym;

Metody i kryteria oceniania:

Publiczna prezentacja na temat związany z zakresem zajęć. W przypadku studentów ze szczególnymi potrzebami możliwa inna – uzgodniona forma zaliczenia. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na minimum 80% zajęć. Zaliczenie nieobecności – rozmowa dopuszczająca na tematy związane z tematyką opuszczonych zajęć.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Chomik
Prowadzący grup: Piotr Chomik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)