Praca roczna w wybranej epoki 2 (wczesnonowożytnej lub historii XIX w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS1-2PRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Praca roczna w wybranej epoki 2 (wczesnonowożytnej lub historii XIX w.) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe Historia II rok I stopnia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Nauki pomocnicze historii 470-HS1-1NPH |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie na ocenę pracy rocznej |
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci pracy rocznej z historii wczesnonowożytnej lub historii XIX w. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 4 Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich XIX w. Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy rocznej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac rocznych z zakresu historii XIX w. Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy rocznej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u piszących pracę roczną (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 15 Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): •Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz .= 15godz. •Realizacja zadań projektowych........................................30X4godz.= 120 godz. •Razem…………………………………………………......................................................135 godz. Nakład pracy studenta: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela.…........15 godz. 0,5 pkt ECTS o charakterze praktycznym….....................……………………….120 godz. 4,5 pkt ECTS Łącznie ………………………………………………………………………...............………………5 pkt ECTS |
Literatura: |
•Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. •Ihnatowicz I., A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003. •Instrukcja edytorsko-bibliograficzna WHiSM UwB •Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. •Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. •Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. •Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. •Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. •Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. •Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować referat seminaryjny oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych im w trakcie zajęć na uczelni KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i analizują materiały źródłowe przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania i klasyfikowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Proces przygotowania pracy rocznej kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uczestnictwo w konsultacjach i przygotowanie pracy rocznej. Udział w konsultacjach nie ma wpływu na ocenę końcową. 100% oceny końcowej zależna jest od poziomu merytorycznego pracy rocznej. Studiujący mają prawo do jednej nieobecności podczas konsultacji, niezależnie od powodu absencji. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru. Terminarz dyżurów dostępny na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej WH UwB Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studiujących. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Boroda, Rafał Kosiński, Adam Miodowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Boroda, Adam Miodowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci pracy rocznej z historii wczesnonowożytnej lub historii XIX w. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 4 Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich XIX w. Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy rocznej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac rocznych z zakresu historii XIX w. Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy rocznej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u piszących pracę roczną (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 15 Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): •Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz .= 15godz. •Realizacja zadań projektowych........................................30X4godz.= 120 godz. •Razem…………………………………………………......................................................135 godz. Nakład pracy studenta: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela.…........15 godz. 0,5 pkt ECTS o charakterze praktycznym….....................……………………….120 godz. 4,5 pkt ECTS Łącznie ………………………………………………………………………...............………………5 pkt ECTS |
|
Literatura: |
•Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. •Ihnatowicz I., A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003. •Instrukcja edytorsko-bibliograficzna WHiSM UwB •Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. •Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. •Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. •Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. •Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. •Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. •Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Boroda, Adam Miodowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Boroda, Adam Miodowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci pracy rocznej z historii wczesnonowożytnej lub historii XIX w. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 4 Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich XIX w. Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy rocznej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac rocznych z zakresu historii XIX w. Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy rocznej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u piszących pracę roczną (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 15 Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): •Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz .= 15godz. •Realizacja zadań projektowych........................................30X4godz.= 120 godz. •Razem…………………………………………………......................................................135 godz. Nakład pracy studenta: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela.…........15 godz. 0,5 pkt ECTS o charakterze praktycznym….....................……………………….120 godz. 4,5 pkt ECTS Łącznie ………………………………………………………………………...............………………5 pkt ECTS |
|
Literatura: |
•Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. •Ihnatowicz I., A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003. •Instrukcja edytorsko-bibliograficzna WHiSM UwB •Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. •Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. •Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. •Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. •Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. •Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. •Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
|
Uwagi: |
Zasady wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji (SI) w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku Do dozwolonego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez osoby kształcące się należy w szczególności: 1) korekta językowa i stylistyczna tekstu, 2) tłumaczenie maszynowe tekstu z lub na język obcy, 3) wyszukiwanie i organizowanie źródeł naukowych, 4) generowanie zestawień słów kluczowych, 5) analiza danych, 6) tworzenie symulacji i modelowanie, 7) wsparcie w procesie badawczym poprzez generowanie problemów badawczych, poszukiwanie luk w wiedzy naukowej, 8) tworzenie kodu. Do zabronionego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez osoby kształcące się należy: 1) wykorzystywanie systemów SI wbrew zakazowi, o którym mowa w § 4 pkt 3, 2) wykorzystywanie systemów SI w innym zakresie lub w inny sposób niż przedstawiony przez prowadzącego zajęcia, 3) niewystarczająca dokumentacja wykorzystania systemów SI, 4) automatyczne wykonanie zadania w całości lub części przez systemy SI, 5) cytowanie wyników wykorzystania systemów SI jako źródła informacji bibliograficznej, 6) przedstawianie wyników wykorzystania systemów SI jako własnych wniosków badawczych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.