Przygotowanie do egzaminu dyplomowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS1-3PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie do egzaminu dyplomowego |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Nauki pomocnicze historii 470-HS1-1NPH |
Założenia (opisowo): | Przygotowanie rozprawy licencjackiej. |
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci pracy licencjackiej z wybranej epoki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok III, semestr 6 Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej i Polski Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy licencjackiej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac licencjackich z zakresu historii . Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy licencjackiej, według wymogów obowiązujących w WH UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u przygotowujących prace licencjackie (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 0 Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): •Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz .= 15godz. •Realizacja zadań projektowych........................................30X6godz.= 180 godz. •Razem…………………………………………………......................................................195 godz. Nakład pracy studenta: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela.…........15 godz. 0,5 pkt ECTS o charakterze praktycznym….....................……………………….180 godz. 7,5 pkt ECTS Łącznie ………………………………………………………………………...............………………8 pkt ECTS |
Literatura: |
•Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. •Gierz W., Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny, Gdańsk 1998. •Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. •Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. •Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. •Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. •Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. •Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. •Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 Studiujący potrafią wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych im w trakcie zajęć seminaryjnych i przygotowują rozprawę licencjacką KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i analizują materiały źródłowe przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania i klasyfikowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest umiejętne zastosowanie w trakcie przygotowywania rozprawy licencjackiej podstawowej wiedzy warsztatowej zdobytej w toku studiów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kaźmierczyk, Adam Miodowski, Artur Pasko, Robert Suski, Tomasz Wesołowski | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaźmierczyk, Adam Miodowski, Artur Pasko, Robert Suski, Tomasz Wesołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Nauki pomocnicze historii 470-HS1-1NPH |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci pracy licencjackiej z wybranej epoki. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok III, semestr 6 Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej i Polski Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy licencjackiej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac licencjackich z zakresu historii . Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy licencjackiej, według wymogów obowiązujących w WH UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u przygotowujących prace licencjackie (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 0 Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): •Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz .= 15godz. •Realizacja zadań projektowych........................................30X6godz.= 180 godz. •Razem…………………………………………………......................................................195 godz. Nakład pracy studenta: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela.…........15 godz. 0,5 pkt ECTS o charakterze praktycznym….....................……………………….180 godz. 7,5 pkt ECTS Łącznie ………………………………………………………………………...............………………8 pkt ECTS |
|
Literatura: |
•Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. •Gierz W., Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny, Gdańsk 1998. •Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. •Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. •Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. •Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. •Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. •Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. •Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Boroda, Ewa Kaźmierczyk, Adam Miodowski, Artur Pasko, Robert Suski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Boroda, Ewa Kaźmierczyk, Adam Miodowski, Artur Pasko, Robert Suski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Nauki pomocnicze historii 470-HS1-1NPH |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci pracy licencjackiej z wybranej epoki. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina naukowa: historia Rok studiów/semestr: rok III, semestr 6 Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej i Polski Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy licencjackiej. Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac licencjackich z zakresu historii . Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy licencjackiej, według wymogów obowiązujących w WH UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy. Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u przygotowujących prace licencjackie (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III). Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 0 Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe): •Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz .= 15godz. •Realizacja zadań projektowych........................................30X6godz.= 180 godz. •Razem…………………………………………………......................................................195 godz. Nakład pracy studenta: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela.…........15 godz. 0,5 pkt ECTS o charakterze praktycznym….....................……………………….180 godz. 7,5 pkt ECTS Łącznie ………………………………………………………………………...............………………8 pkt ECTS |
|
Literatura: |
•Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998. •Gierz W., Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny, Gdańsk 1998. •Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995. •Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996. •Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. •Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. •Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. •Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001. •Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. •Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. •Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
|
Uwagi: |
Zasady wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji (SI) w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku Do dozwolonego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez osoby kształcące się należy w szczególności: 1) korekta językowa i stylistyczna tekstu, 2) tłumaczenie maszynowe tekstu z lub na język obcy, 3) wyszukiwanie i organizowanie źródeł naukowych, 4) generowanie zestawień słów kluczowych, 5) analiza danych, 6) tworzenie symulacji i modelowanie, 7) wsparcie w procesie badawczym poprzez generowanie problemów badawczych, poszukiwanie luk w wiedzy naukowej, 8) tworzenie kodu. Do zabronionego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez osoby kształcące się należy: 1) wykorzystywanie systemów SI wbrew zakazowi, o którym mowa w § 4 pkt 3, 2) wykorzystywanie systemów SI w innym zakresie lub w inny sposób niż przedstawiony przez prowadzącego zajęcia, 3) niewystarczająca dokumentacja wykorzystania systemów SI, 4) automatyczne wykonanie zadania w całości lub części przez systemy SI, 5) cytowanie wyników wykorzystania systemów SI jako źródła informacji bibliograficznej, 6) przedstawianie wyników wykorzystania systemów SI jako własnych wniosków badawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.