Metody ilościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS1-2MIL1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Metody ilościowe |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć z metod ilościowych przedstawione zostaną główne elementy metodologii badań: planowania, obciążeń, doboru próby. Studenci zapoznają się z problemami stosowania metodologii ilościowej oraz korzyści płynących z ich użycia. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Język prowadzenia przedmiotu: język polski Dziedzina prowadzenia przedmiotu: Nauki społeczne, socjologia Rok studiów: rok I, semestr I Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin wykładów. Metody dydaktyczne: Dyskusja w czasie zajęć, praca indywidualna i w grupie, prace domowe Punkty ECTS:5 Bilans nakładu pracy studenta Udział w zajęciach: 60 Udział w konsultacjach 3 Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń: 31 Praca domowa: 31 Przygotowanie do egzaminu: 6 Razem 131 godzin (131/26=5) Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, odpowiada 2,7 ECTS nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godzin, odpowiada 2,3 ECTS |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG13 ma rozszerzoną wiedzę o współczesnych zagadnieniach psychologii społecznej KP7_WG14 potrafi scharakteryzować w pogłębiony sposób teorie socjologiczne i psychologiczne dotyczące miejsca jednostki w strukturze społecznej, tożsamości jednostkowych i kolektywnych KP7_WG16 posiada poszerzoną wiedzę na temat triangulacji metod badawczych KP7_WG17 ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych, zna ich ograniczenia KP7_UW1 potrafi tworzyć nowe typologie lub reinterpretować typologie istniejące w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych KP7_UW3 potrafi dokonać krytycznej oceny danych KP7_UW4 umie umiejętnie i w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów socjologicznych. KP7_UW5 potrafi dokonać analizy danych przy wykorzystaniu zaawansowanych procedur statystycznych KP7_UW6 potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym KP7_UW7 potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KP7_UW8 potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych wniosków KP7_UW9 potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii KP7_KK1 ma pogłębioną świadomość zmian zachodzących w terminologii, orientacjach teoretycznych oraz w metodologicznych w obrębie socjologii KP7_KK2 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych KP7_KK3 potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład oraz ćwiczenia kończą się egzaminem w postaci testu. Zaliczenie ćwiczeń będzie polegało na przygotowaniu projektu badawczego i zaprezetnowaniu poszczególnych jego fragmentów podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć z metod ilościowych przedstawione zostaną główne elementy prowadzenia badań: planowania, realizacji i prezentacji. Studenci zapoznają się z problemami stosowania metodologii ilościowej oraz korzyści płynących z ich użycia. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Język prowadzenia przedmiotu: język polski Dziedzina prowadzenia przedmiotu: Nauki społeczne, socjologia Rok studiów: rok I, semestr I Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin wykładów. Metody dydaktyczne: Dyskusja w czasie zajęć, praca indywidualna i w grupie, prace domowe Punkty ECTS:5 Bilans nakładu pracy studenta Udział w zajęciach: 60 Udział w konsultacjach 3 Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń: 31 Praca domowa: 31 Przygotowanie do egzaminu: 6 Razem 131 godzin (131/26=5) Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, odpowiada 2,7 ECTS nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godzin, odpowiada 2,3 ECTS |
|
Literatura: |
Podstawowe podręczniki: Babbie, E. 2003, Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN Frankfort, N. Ch, Nachmias D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca: -Biecek, P. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych -Domański, H., & Prokopek, A. (2012). Zaufanie interpersonalne i zaufanie do władzy które z nich jest ważniejsze?. Psychological Studies. -Domański H., 2005, Wskaźniki, w: Encyklopedia socjologii. Suplement, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 386-393. -Domański Henryk, 2007, Dlaczego zawód jest wskaźnikiem pozycji społecznej, w: H. Domański, Z. Sawiński, K. M. Słomczyński, Nowa klasyfikacja i skale zawodów, Warszawa: PWN, s. 15-41. -Hornowska, E., & Charytonik, J. (2011). Polska adaptacja kwestionariusza stylów humoru (hsq) r. martina, p. puhlik-doris, g. larsena, j. gray i k. weir. Studia Psychologiczne (Psychological Studies), 49(4), 5-22. -Rękosiewicz, M. (2013). Kwestionariusz partycypacji społecznej. Konstrukcja i analiza właściwości psychometrycznych Psychological Studies. -Sawiński Z. Wykłady on line. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Wołyniec, Alicja Zawistowska-Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć z metod ilościowych przedstawione zostaną główne elementy prowadzenia badań: planowania, realizacji i prezentacji. Studenci zapoznają się z problemami stosowania metodologii ilościowej oraz korzyści płynących z ich użycia. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Język prowadzenia przedmiotu: język polski Dziedzina prowadzenia przedmiotu: Nauki społeczne, socjologia Rok studiów: rok I, semestr I Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin wykładów. Metody dydaktyczne: Dyskusja w czasie zajęć, praca indywidualna i w grupie, prace domowe Punkty ECTS:5 Bilans nakładu pracy studenta Udział w zajęciach: 60 Udział w konsultacjach 3 Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń: 31 Praca domowa: 31 Przygotowanie do egzaminu: 6 Razem 131 godzin (131/26=5) Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, odpowiada 2,7 ECTS nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godzin, odpowiada 2,3 ECTS |
|
Literatura: |
Podstawowe podręczniki: Babbie, E. 2003, Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN Frankfort, N. Ch, Nachmias D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca: -Biecek, P. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych -Domański, H., & Prokopek, A. (2012). Zaufanie interpersonalne i zaufanie do władzy które z nich jest ważniejsze?. Psychological Studies. -Domański H., 2005, Wskaźniki, w: Encyklopedia socjologii. Suplement, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 386-393. -Domański Henryk, 2007, Dlaczego zawód jest wskaźnikiem pozycji społecznej, w: H. Domański, Z. Sawiński, K. M. Słomczyński, Nowa klasyfikacja i skale zawodów, Warszawa: PWN, s. 15-41. -Hornowska, E., & Charytonik, J. (2011). Polska adaptacja kwestionariusza stylów humoru (hsq) r. martina, p. puhlik-doris, g. larsena, j. gray i k. weir. Studia Psychologiczne (Psychological Studies), 49(4), 5-22. -Rękosiewicz, M. (2013). Kwestionariusz partycypacji społecznej. Konstrukcja i analiza właściwości psychometrycznych Psychological Studies. -Sawiński Z. Wykłady on line. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Wołyniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.