Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 500-FS2-1FNM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia nowych mediów
Jednostka: Wydział Filozofii i Kognitywistyki
Grupy: 2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student

powinien posiadać orientację w zakresie przemian kulturowych, do

których doszło w okresie ostatnich stu lat. Dotyczy to zarówno zmian

gospodarczych i społecznych, jak również koncepcji intelektualnych

dotyczących nauk humanistycznych i społecznych. Szczególną wagę w

kontekście przedmiotu "Filozofia nowych mediów" ma znajomość

(przynajmniej ogólna) procesów, które doprowadziły do ukształtowania się

społeczeństwa masowego i kultury masowej.

Niezbędna jest także ogólna wiedza na temat pojawienia się masowych

mediów oraz sposobów ich funkcjonowania w kulturze.

Wskazana jest także wiedza o rewolucji technologicznej i pojawieniu się

mediów cyfrowych, a także przemianach, które zaszły w mediach

tradycyjnych (dotyczy to w szczególności ogólnie rozumianych mediów

drukowanych) pod wpływem przemian technologicznych i częściowej

cyfryzacji kultury.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Przedmiot

ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury

masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi tło dla ukazania się

masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i

telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych.

Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest rewolucja

technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także

wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów

tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach

kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje problematykę wykraczającą poza obszar funkcjonowania mediów,

rozumiany jako system relacji między dziennikarzami (mediami) a

odbiorcami. Dlatego jednym z elementów przedmiotu jest cały kompleks

procesów prowadzących do ukształtowania się społeczeństwa masowego, a w

konsekwencji masowej kultury (industrializacja, przemiany demograficzne,

urbanizacja). Prezentacja tych przemian ma ukazać podstawowe cechy

umasowionej kultury, a w niej rolę mediów - poczynając od prasy, poprzez

radio i telewizję.

Analizie poddana zostanie rola prasy w zakresie

procesów kulturotwórczych i stopniowe przesuwanie się punktu ciężkości

na media telewizyjne - w kontekście kształtowania się kultury, w tym

zjawisk społecznych i politycznych.

Punktem docelowym, a zarazem najistotniejszym segmentem przedmiotu, są

zmiany technologiczne, za sprawą których zaszły głębokie transformacje

kulturowe, skutkujące pojawieniem się mediów cyfrowych. To odmieniło

dotychczasowe systemy komunikacji. Filozoficznej interpretacji poddane

zostaną nie tylko nowe media (tzw. social media), ale także zmiany

funkcjonowania mediów tradycyjnych; a także sama istota komunikacji

międzyludzkiej.

Literatura:

Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.

P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa 2009.

B. Jarosz, M.Karwatowska (red.), Nowe media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, Lublin 2015.

A. Kłoskowska, Kultura masowa, Krytyka i obrona Warszawa 1983.

M. Lister, S. Giddings, I. Giant, K. Kelly, J. Dovey, Nowe media. Wprowadzenia. Kraków 2009.

B Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011.

M. Sokołowski, Od realu do wirtualu, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza.

Student zna i rozumie:

- posiada znajomość różnorodnych metod filozoficznych i humanistycznych

(KA7_WG1)

- rozumie typy argumentacji stosowanych w naukach i życiu publicznym

(KA7_WG3)

- posiada orientację w zakresie filozofii i antropologii filozoficznej i

kulturowej (KA7_WG8)

posiada znajomość koncepcji etycznych i problematyki moralnej

(KA7_WG11).

Umiejętności. Student potrafi:

- zna i umie wykorzystać wiedzę filozoficzną do analizowania i

diagnozowania zjawisk publicznych i kwestii intelektualnych (KA7_UW2)

- potrafi korzystać z wiedzy etycznej do analizy kwestii moralnych

(KA7_UW5)

- umie dyskursywnie manifestować własny punkt widzenia (KA7_UK4).

Kompetencje społeczne:

- student jest krytyczny, ale i otwarty na nowe idee (KA7_KK1)

- potrafi elastycznie i racjonalnie reagować na argumentacje innych

(KA7_KK1)

- uczestniczy w wydarzeniach społecznych i kulturalnych wykorzystując

znajomość mechanizmów komunikacyjnych (KA7_KO1)

- inicjuje przedsięwzięcia badawcze i społeczne, wykorzystując ogólną

wiedzę filozoficzną (KA7_KR3).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność studenta na zajęciach; udział w dyskusji; prezentacja przygotowanych referatów.

Ostateczna ocena zależna od ww. elementów oraz rozmowy zaliczeniowej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Raube
Prowadzący grup: Sławomir Raube
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)