Filozofia nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 500-FS2-1FNM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia nowych mediów |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Kognitywistyki |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać orientację w zakresie przemian kulturowych, do których doszło w okresie ostatnich stu lat. Dotyczy to zarówno zmian gospodarczych i społecznych, jak również koncepcji intelektualnych dotyczących nauk humanistycznych i społecznych. Szczególną wagę w kontekście przedmiotu "Filozofia nowych mediów" ma znajomość (przynajmniej ogólna) procesów, które doprowadziły do ukształtowania się społeczeństwa masowego i kultury masowej. Niezbędna jest także ogólna wiedza na temat pojawienia się masowych mediów oraz sposobów ich funkcjonowania w kulturze. Wskazana jest także wiedza o rewolucji technologicznej i pojawieniu się mediów cyfrowych, a także przemianach, które zaszły w mediach tradycyjnych (dotyczy to w szczególności ogólnie rozumianych mediów drukowanych) pod wpływem przemian technologicznych i częściowej cyfryzacji kultury. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi tło dla ukazania się masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych. Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest rewolucja technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje problematykę wykraczającą poza obszar funkcjonowania mediów, rozumiany jako system relacji między dziennikarzami (mediami) a odbiorcami. Dlatego jednym z elementów przedmiotu jest cały kompleks procesów prowadzących do ukształtowania się społeczeństwa masowego, a w konsekwencji masowej kultury (industrializacja, przemiany demograficzne, urbanizacja). Prezentacja tych przemian ma ukazać podstawowe cechy umasowionej kultury, a w niej rolę mediów - poczynając od prasy, poprzez radio i telewizję. Analizie poddana zostanie rola prasy w zakresie procesów kulturotwórczych i stopniowe przesuwanie się punktu ciężkości na media telewizyjne - w kontekście kształtowania się kultury, w tym zjawisk społecznych i politycznych. Punktem docelowym, a zarazem najistotniejszym segmentem przedmiotu, są zmiany technologiczne, za sprawą których zaszły głębokie transformacje kulturowe, skutkujące pojawieniem się mediów cyfrowych. To odmieniło dotychczasowe systemy komunikacji. Filozoficznej interpretacji poddane zostaną nie tylko nowe media (tzw. social media), ale także zmiany funkcjonowania mediów tradycyjnych; a także sama istota komunikacji międzyludzkiej. |
Literatura: |
Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011. P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa 2009. B. Jarosz, M.Karwatowska (red.), Nowe media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, Lublin 2015. A. Kłoskowska, Kultura masowa, Krytyka i obrona Warszawa 1983. M. Lister, S. Giddings, I. Giant, K. Kelly, J. Dovey, Nowe media. Wprowadzenia. Kraków 2009. B Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011. M. Sokołowski, Od realu do wirtualu, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student zna i rozumie: - posiada znajomość różnorodnych metod filozoficznych i humanistycznych (KA7_WG1) - rozumie typy argumentacji stosowanych w naukach i życiu publicznym (KA7_WG3) - posiada orientację w zakresie filozofii i antropologii filozoficznej i kulturowej (KA7_WG8) posiada znajomość koncepcji etycznych i problematyki moralnej (KA7_WG11). Umiejętności. Student potrafi: - zna i umie wykorzystać wiedzę filozoficzną do analizowania i diagnozowania zjawisk publicznych i kwestii intelektualnych (KA7_UW2) - potrafi korzystać z wiedzy etycznej do analizy kwestii moralnych (KA7_UW5) - umie dyskursywnie manifestować własny punkt widzenia (KA7_UK4). Kompetencje społeczne: - student jest krytyczny, ale i otwarty na nowe idee (KA7_KK1) - potrafi elastycznie i racjonalnie reagować na argumentacje innych (KA7_KK1) - uczestniczy w wydarzeniach społecznych i kulturalnych wykorzystując znajomość mechanizmów komunikacyjnych (KA7_KO1) - inicjuje przedsięwzięcia badawcze i społeczne, wykorzystując ogólną wiedzę filozoficzną (KA7_KR3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność studenta na zajęciach; udział w dyskusji; prezentacja przygotowanych referatów. Ostateczna ocena zależna od ww. elementów oraz rozmowy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Raube | |
Prowadzący grup: | Sławomir Raube | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.