Fundamentals of Mathematics and Statistics
General data
Course ID: | 0200-BS1-1PMS |
Erasmus code / ISCED: |
11.101
|
Course title: | Fundamentals of Mathematics and Statistics |
Name in Polish: | Podstawy matematyki i statystyki |
Organizational unit: | (in Polish) Instytut Biologii |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | (in Polish) podstawowe |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami analizy matematycznej, w tym pojęcia, funkcji, pochodnej, różniczki i całki, a także z podstawami algebry liniowej, rachunku prawdopodobieństwa i elementarnej statystyki matematycznej wraz z wnioskowaniem statystycznym. Prezentacja statystyki jako wiedzy praktycznej opartej na solidnych podstawach matematycznych, nabycie umiejętności przeprowadzania prostego wnioskowania statystycznego. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, matematyka Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: I rok, semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań podczas laboratoriów, konsultacje. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz. zajęciach laboratoryjnych: 30 godz. przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 24 godz. udział w konsultacjach, zaliczeniach: 6 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 51 godz., 2 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60 godz., 2,4 pkt. ECTS. Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami analizy matematycznej, w tym pojęcia, funkcji, pochodnej, różniczki i całki, a także z podstawami algebry liniowej, rachunku prawdopodobieństwa i elementarnej statystyki matematycznej wraz z wnioskowaniem statystycznym. Prezentacja statystyki jako wiedzy praktycznej opartej na solidnych podstawach matematycznych, nabycie umiejętności przeprowadzania prostego wnioskowania statystycznego. Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom teorię, natomiast laboratoria poświęcone są utrwalaniu i praktycznym zastosowaniom zdobytej wiedzy. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Matematyka dla biologów. D. Wrzosek. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa 2008. 2. Analiza matematyczna w zadaniach. Część I. W. Krysicki, L. Włodarski Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999. 3. Rachunek różniczkowy i całkowy ze wstępem do równań różniczkowych. F. Leja, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2008 (wybrane fragmenty) 4. Zrozumieć statystykę. P. Jadwiszczak. Wydawnictwo My Book Szczecin 2010. 5. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników A. Łomnicki. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2010. 6. Wstęp do współczesnej statystyki. P. Durka. Wydawnictwo Adamantan. Warszawa 2003. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Student identyfikuje podstawowe narzędzia statystyczne i informatyczne niezbędne do opisu procesów przyrodniczych i podaje ich przykłady: K_W12. 2. Student wyjaśnia najważniejsze prawa matematyczne, chemiczne i fizyczne będące podstawą procesów biologicznych: K_W13. 3. Student posługuje się podstawowymi narzędziami statystycznymi i technikami informatycznymi w celu opisu wyników doświadczeń, analizy danych i opisu zjawisk: K_U10. 4. Student pracuje samodzielnie i zespołowo w rozwiązywaniu problemów: K_K02. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i pisemnego egzaminu końcowego obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w Uchwale 4/2014 Rady Naukowej IB Wydziału Biologiczno-Chemicznego UwB z 2.XII.2014 w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych. |
Copyright by University of Bialystok.