Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-MSb-PO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Biologiczno-Chemiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nadobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej studia Centrum Edukacji Ustawicznej Poziom kształcenia studia II stopnia Nazwa studiów Specjalizacja nauczycielska Kod przedmiotu Język przedmiotu Język polski Rok studiów /semestr I i/ lub II rok specjalizacji nauczycielskiej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Wykłady: 15 Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 27 godz. w tym: 1) nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w konsultacjach: 2 godz. 2) nakład pracy studenta o charakterze praktycznym: 10 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Day, Ch. (2008). Od teorii do praktyki: Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP. Hejnicka-Bezwińska T. (2017). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: PWN. Hejnicka-Bezwińska, T. (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa: PWN. Korczyński, S. (2014): Stres w pracy zawodowej nauczyciela. Kraków: „Impuls”. Kunat, B. (2016). Spełnieni ale niedoceniani. Rozwój zawodowy nauczycieli plastyki, (rozdział 2 Teoretyczne podstawy rozwoju zawodowego nauczycieli). Białystok: Trans Humana, s. 40-76. Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP. Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). (2017). Pedagogika. Podręcznik akademicki, T.2, Warszawa: PWN. Mądry-Kupiec, M. (2011). Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji. Kraków: "Impuls. McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2017). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Nowotniak, J. (2002). Ukryty program rzeczywistości edukacyjnej. Szczecin: US. Pankowska, D., Sokołowska-Dzioba, T. (2015). Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. Lublin: UMCS, Lublin. Paszkiewicz, A. (2014). Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem. Warszawa: Difin. Szempruch, J. (2013). Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: „Impuls". Śliwerski B., (red.). (2006). Pedagogika. Podstawy o wychowaniu, T. 1, Gdańsk: GWP. Woźniak – Krakowian, A. (2013). Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli. Częstochowa: Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza. Zając, D. (2011). Etyka zawodowa nauczycieli: wybrane zagadnienia. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. |
Efekty uczenia się: |
Z: Rozporządzenie MNiSW z dnia 17.01.2012r. – standardy kształcenia nauczycieli Student posiada wiedzę na temat: • procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej) oraz ich prawidłowości i zakłóceń – 1b; • głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących – 1e; • podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji (np. instruktorów harcerskich) oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych-1h; • specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych- 1i; • etyki zawodu nauczyciela – 1m; • projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego -1l |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.