Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gleboznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-OS1-2GLE
Kod Erasmus / ISCED: 13.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0712) Ochrona środowiska (programy ogólne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gleboznawstwo
Jednostka: Wydział Biologiczno-Chemiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Prezentacja gleby jako integralnego składnika ekosystemów lądowych, powstałego w procesie glebotwórczym w wyniku działania klimatu i organizmów na skałę macierzystą. Wskazanie zależności między właściwościami skał, gleb i zbiorowiskami roślin. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb, sposoby ich oznaczania, prezentacji uzyskanych wyników i ich interpretacji. Student uzyskuje umiejętność rozpoznawania gleb, oceny ich funkcji i roli w ochronie siedlisk oraz skutków ich degradacji.

Skrócony opis:

Poznanie czynników glebotwórczych, elementów abiotycznych i biotycznych wynikających z funkcjonowania gleb w rożnych układach krajobrazowych. Zapoznanie się podstawowymi parametrami opisującymi profil glebowy, właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleb. Poznanie klasyfikacji przyrodniczych i użytkowych gleb Polski. Kierunki naturalnych i antropogenicznych przekształceń właściwości gleb, pokrywy glebowej i ocena stopnia degradacji i zmniejszenia wartości użytkowych gleb.

Pełny opis:

Czynniki glebotwórcze, cechy morfologiczne gleb.

Charakterystyka abiotycznych elementów pedosfery: minerały, skały -fizyczne i chemiczne, cechy fazy stałej gleb, uziarnienie i agregaty glebowe.

Struktura gleb mineralnych i organicznych.

Formy i postacie wody, krzywa pF.

Glebowa materia organiczna – kierunki przemian materii organicznej w glebach, biogeochemia substancji próchnicznych. Rola próchnicy i kwasów humusowych w funkcjonowaniu różnych ekosystemów na lądzie.

Cechy chemiczne gleb na tle obiegu ważniejszych pierwiastków - odczyn gleby, naturalna i antropogeniczna alkalizacja lub zakwaszenie gleb, sorpcja glebowa a dostępność i zasobność substancji biogennych, biogeochemia pierwiastków śladowych.

Procesy glebotwórcze na Ziemi i ich wpływ na formowanie właściwości profilu glebowego.

Systematyka, bonitacja i kompleksy przydatności gleb.

Typologia elementarnych procesów glebotwórczych, ciągi ewolucyjne gleb.

Literatura:

Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo PWRiL, Warszawa 1999.

Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb AR, Poznań 1997.

Bednarek R., Prusinkiewicz Z., Geografia gleb PWN, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Student posługuje się terminologią fachową w celu opisu pedosfery jak również procesów w niej zachodzących.

Student poprawnie ocenia wartość siedliskową gleb, stosunki wodne, podatność na zagrożenia.

Student klasyfikuje gleby do typu i podtypu na podstawie ich cech morfologicznych i właściwości fizyko-chemicznych.

Student przyjmuje postawę odpowiedzialności za zrównoważone funkcjonowanie środowiska glebowego i konieczności jego ochrony

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności i okresowych sprawdzianów pisemnych.

Egzamin pisemny podsumowujący przedmiot (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)