Współczesne systemy gospodarcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-MS1-2WSG | Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne systemy gospodarcze | ||
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania | ||
Grupy: |
3L stac. I st. studia międzynarodowych stosunków gospodarczych - przedmioty specjalizacyjne Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze 2 rok 1 st. Stacjonarne sem Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
||
Założenia (opisowo): | Przedmiot obejmuje analizę systemów ekonomicznych i ich elementów składowych. Ponadto charakteryzuje czynniki rozwoju gospodarki światowej pod kątem uczestnictwa elementów rynkowych (liberalnych) i etatystycznych. W ramach zajęć przeprowadzana jest analiza efektywności systemów ekonomicznych, ich możliwości w podnoszeniu konkurencyjności i szybszego rozwoju gospodarczego. Przedmiot zawiera również szereg „case studies” dotyczących funkcjonowania wybranych gospodarek na arenie międzynarodowej. |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie i zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych w poszczególnych państwach należących do różnych modeli i gospodarek. Ponadto, istotną kwestią jest również próba wyłonienia najważniejszych kryteriów wpływających na kondycję gospodarek poszczególnych państw. |
||
Pełny opis: |
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki FORMA STUDIÓW: stacjonarne RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalnościowy DZIEDZINA: NAUKI SPOŁECZNE DYSCYPLINA: EKONOMIA I FINANSE ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia I st, semestr III WYMAGANIA WSTĘPNE: historia gospodarcza, makroekonomia LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: wykład - 30 h, konwersatorium 15 h METODY DYDAKTYCZNE: wykład z wykorzystaniem prezentacji, angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji podczas wykładu i zadawania pytań; ćwiczenia: case studies, dyskusja PUNKTY ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 h - egzamin:2 h - udział w konsultacjach; 9 h - przygotowanie do egzaminu: 25 h - udział w konwersatorium: 15 h - przygotowanie do konwersatorium: 14 h - przygotowanie do zaliczenia: 30 h Łączny nakład pracy studenta: 125 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 56 (ECTS: 2,24) - o charakterze praktycznym: 7 h (ECTS 0,3) |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Systemy gospodarcze : alternatywne rozwiązania? : praca zbiorowa / pod red. Stanisława Swadźby., Warszawa 2012 2. Swadźba S. (red.), Analiza porównawcza poziomu liberalizacji systemów gospodarczych krajów członkowskich Unii Europejskiej, AE Katowice 2006 3. Scott B. R., Capitalism :its origins and evolution as a system of governance, Harvard Business School, Boston 2011 4. Glenn M., Capitalisms and capitalism in the twenty-first century, Oxford University Press, New York 2011 5. Systemy polityczne państw Unii Europejskiej. T. 1, T. 2/ red. Konstanty Adam Wojtaszczyk, Monika Poboży, Warszawa LIber 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Hayek F.A., Konstytucja wolności, PWN Warszawa 2006 2. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa zdolność konkurencyjna Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, SGH, Warszawa 2004 |
||
Efekty uczenia się: |
2WSG_W01: Student zna relacje między podmiotami gospodarczymi działającymi zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej (M1_W01) 2WSG_U01: Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i pozyskiwać dane do analizy zjawisk zachodzących w skali międzynarodowej, a także potrafi dokonać analizy i formułować myśli na podstawie zaobserwowanych zjawisk dotyczących systemów gospodarczych na arenie międzynarodowej (M1_U01) 2WSG_U02 student wykorzystuje wiedzę dotyczącą systemów ekonomicznych w kraju i zagranicą do rozstrzygania konkretnych problemów (M1_U07) 2WSG_K01: Student jest przygotowany do prowadzenia badań z zakresu problemów gospodarczych i samodzielnego poszukiwania rozwiązań tych problemów mając na uwadze dynamikę gospodarki światowej (M1_K01) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu zaliczenie ćwiczeń na podstawie prezentacji multimedialnej przygotowanej w grupach oraz udziale w dyskusji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 27 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 27 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Roszkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Roszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje tematykę omówiona w ogólnej części sylabusa. Konwersatorium obejmuje dyskusje w zakresie istoty i oceny funkcjonujących współcześnie systemów gospodarczych. Studenci, uczestniczą w moderowanej przez prowadzącego dyskusji. Konwersacja odbywa się na bazie przekazanych wcześniej studentom tekstów źródłowych, stanowiących artykuły naukowe, których tematyka nawiązuje do zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych. Ponadto w ramach zajęć przewidziane jest odbycie debat zespołowych nawiązujących do poruszanych tematów. | |
Pełny opis: |
Łącznie przedmiot przewiduje 15h zajęć. Godziny zostaną przeznaczone na realizację poniższych zadań: 1 h – zagadnienia wstępne, przedstawienie schematu i struktury zajęć wraz ze schematem oceniania 2 h – omówienie struktury tekstów przekazanych studentom do samodzielnej lektury wraz ze wskazaniem metod analizy i interpretacji tekstów naukowych 10h – konwersacje związane z tematyką tekstów przekazanych studentom do badania i analizy 1h – debaty grupowe moderowane przez prowadzącego 1h – podsumowanie aktywności studentów wraz z udzieleniem indywidulanych uwag i wskazówek Wykaz tekstów: | |
Literatura: |
Andrzej Wojtyna, Alternatywne modele kapitalizmu, Gospodarka Narodowa, 9 (196), Rok XVI, wrzesień 2005 Jerzy Woś, Rynek i państwo w modelach współczesnej gospodarki rynkowej, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, Rok LXIII, Zeszyt 4, 2001 Rafał Woś, Socjalizm dla bogatych, wolny rynek dla biedaków. Dlaczego system gospodarczy jest niesprawiedliwy?, Dziennik Gazeta Prawna, 11 lipiec, 2014 Stanisław Wesołowski, Założenia i rozwój koncepcji społecznej gospodarki rynkowej w Niemczech, referat konferencyjny PTE 2011 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 27 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 27 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wierzbicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wierzbicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje tematykę omówiona w ogólnej części sylabusa. Konwersatorium obejmuje dyskusje w zakresie istoty i oceny funkcjonujących współcześnie systemów gospodarczych. Studenci, uczestniczą w moderowanej przez prowadzącego dyskusji. Konwersacja odbywa się na bazie przekazanych wcześniej studentom tekstów źródłowych, stanowiących artykuły naukowe, których tematyka nawiązuje do zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych. Ponadto w ramach zajęć przewidziane jest odbycie debat zespołowych nawiązujących do poruszanych tematów. | |
Pełny opis: |
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki FORMA STUDIÓW: stacjonarne RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalnościowy DZIEDZINA: NAUKI SPOŁECZNE DYSCYPLINA: EKONOMIA I FINANSE ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia I st, semestr III WYMAGANIA WSTĘPNE: historia gospodarcza, makroekonomia LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: wykład - 30 h, konwersatorium 15 h METODY DYDAKTYCZNE: wykład z wykorzystaniem prezentacji, angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji podczas wykładu i zadawania pytań; ćwiczenia: case studies, dyskusja PUNKTY ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 h - egzamin:2 h - udział w konsultacjach; 9 h - przygotowanie do egzaminu: 25 h - udział w konwersatorium: 15 h - przygotowanie do konwersatorium: 14 h - przygotowanie do zaliczenia: 30 h Łączny nakład pracy studenta: 125 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 56 (ECTS: 2,24) - o charakterze praktycznym: 7 h (ECTS 0,3) | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Systemy gospodarcze : alternatywne rozwiązania? : praca zbiorowa / pod red. Stanisława Swadźby., Warszawa 2012 2. Swadźba S. (red.), Analiza porównawcza poziomu liberalizacji systemów gospodarczych krajów członkowskich Unii Europejskiej, AE Katowice 2006 3. Scott B. R., Capitalism :its origins and evolution as a system of governance, Harvard Business School, Boston 2011 4. Glenn M., Capitalisms and capitalism in the twenty-first century, Oxford University Press, New York 2011 5. Systemy polityczne państw Unii Europejskiej. T. 1, T. 2/ red. Konstanty Adam Wojtaszczyk, Monika Poboży, Warszawa LIber 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Hayek F.A., Konstytucja wolności, PWN Warszawa 2006 2. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa zdolność konkurencyjna Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, SGH, Warszawa 2004 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.