Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-AS1-1FIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma wprowadzić słuchaczy w problematykę różnorodnych metod myślenia, stosowanych w ramach interpretacji świata, zarówno wobec zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych, przyrodniczych i społecznych. Ma ukazywać powiązania między przyjmowanymi założeniami a konkluzjami sposobów rozumienia problemów. Zmierza do wykształcenia umiejętności myślenia analitycznego. Cel ten realizowany jest na tle historycznych dokonań myśli filozoficznej. Komplementarnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej filozoficznej spuścizny kultury zachodniej, ukazanie powiązań filozofii z innymi dziedzinami kultury: nauki, religii, polityki. Jednym z efektów ma być umiejętności kojarzenia historycznego autorów doktryn filozoficznych, a także zdolność formułowania syntez dotyczących charakteru faz i cyklów kulturowych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami filozofii zgodnie z jej historycznym kształtowaniem się od starożytności do początków XIX wieku oraz przedstawienie studentom głównych filozofów, ich systemów filozoficznych i ich dzieł. Na tej podstawie ukazanie myślenia filozoficznego jako fundamentalnego czynnika rozwoju cywilizacji europejskiej. Konwersatoria obejmują swym zakresem najważniejsze doktryny filozoficzne, których zrozumienie jest warunkiem koniecznym właściwego rozumienia problemów stawianych w humanistyce, w szczególności w sferze badań filologicznych. Środkiem prowadzącym do tego celu jest dyskusja na podstawie lektury i analizy klasycznych tekstów filozoficznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Moduł: 14 Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia Rok studiów/semestr: I rok studiów I-go stopnia, semestr I Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin, konwersatorium Metody dydaktyczne: - ćwiczenia polegające na analizie tekstów filozoficznych połączone z dyskusją i wykładem informacyjnym wprowadzającym do podejmowanych zagadnień. Punkty ECTS: 2 pkt ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w konserwatoriach: 15x 2h + 30h Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 15h + 1h Razem: 61h (odpowiada 2 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h + 1h = 31h (1 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym: 15h + 15h + 15h = 45h (1,5 pkt. ECTS) |
Literatura: |
- Anzelm z Canterbury, Proslogion; - Arystoteles, Metafizyka (frag. 1028a-1039b, z ks. Z); - św. Augustyn, Wyznania; - M. De Montaigne, Próby (ks. I, rozdz. XX); - R. Descartes, Rozprawa o metodzie; - I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności. - J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (ks. II, rozdz. 1); - Marek Aureliusz, Rozmyślania; - B. Pascal, Myśli; - Platon, Obrona Sokratesa; - Platon, Uczta - św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna (frag. I, 2 oraz frag. I, 75-76); - Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii. (Wybrane teksty mają wiele wydań.) |
Efekty uczenia się: |
a/ Na poziomie wiedzy: - student umie wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu filozofii (K_ W02; H1A_W02, H1A_W03), - student rozróżnia typy i kierunki refleksji filozoficznej (K_W04; H1A_W04), - student zapamiętuje głównych myślicieli i kluczowe systemy filozoficzne (K_W07; H1A_W05), - student potrafi klasyfikować filozofów według kryterium czasu oraz kierunków badań (K_W09; H1A_W07); b/ na poziomie umiejętności: - student potrafi komunikować się, używając terminologii filozoficznej (K_U05;H1A_U02, H1A_U05), - student dostrzega różnorodność kierunków myślenia filozoficznego (K_U05;H1A_U02, H1A_U05), - student odnajduje filozoficzne linie rozwojowe, ilustrując je przykładami (K_U05;H1A_U02, H1A_U05); c/ na poziomie kompetencji: - student potrafi analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć (K_K01; H1A_K01), - student akceptuje tolerancję wobec różnych sposobów rozumienia świata (K_K07; H1A_K05), - student umie krytycznie ocenić siebie i innych w kontekście pluralizmu światopoglądowego i intelektualnego (K_K10. H1A_K02, H1A_K03; H1A_K04; H1A_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) oraz wykazanie się znajomością problematyki omawianej na konwersatorium w postaci testu pisemnego. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (ocena podsumowująca). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.