Wstęp do językoznawstwa ogólnego 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-AS1-1ILI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa ogólnego 1 |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W ramach wykładów wprowadzona zostaje podstawowa terminologia językoznawcza i przybliżone zostają główne kierunki badań lingwistycznych. |
Skrócony opis: |
1. Językoznawstwo, jego przedmiot i działy. 2. Fonetyka i fonologia. 3. Morfologia i składnia. 4. Lingwistyka tekstu. 5. Leksykologia i frazeologia. Leksykografia. 6. Pochodzenie języka. 7. Typologiczna i genetyczna klasyfikacje języków. 8. Rozwój i systemy pisma. 9. Etnolingwistyka. Sociolingwistyka 10. Językoznawstwo kognitywne. Jezykowy obraz swiata. Anthropolingwistyka |
Pełny opis: |
Program ramowy; 1. Językoznawstwo, jego przedmiot i działy. Postulaty F. de Saussure'a 2. Fonetyka i fonologia. 3. Morfologia i składnia. 4. Lingwistyka tekstu. 5. Leksykologia. Onomaziologia. Nominacja. Frazeologia. Semazjologia. 6. Leksykografia. Terminoznawstwo. 7. Pochodzenie języka. 8. Klasyfikacja języków. 9. Rozwój i systemy pisma. 11. Pragmatyka. 12. Język a kultura. Etnolingwistyka 13. Socjolingwistyka. Lingwopolitologia 14. Językoznawstwo kognitywne. Jezykowy obraz swiata. Anthropolingwistyka |
Literatura: |
Wykaz literatury obowiązkowej Griniewicz Sergiusz, Dubieniec Elwira, Introduction to Linguistics, Białystok 2004 Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Lachur Czesław, Zarys językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. Yule, George, The study of language, Cambridge 2002. Wykaz literatury uzupełniającej .Lyons John, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1976. Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2002. Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, Warszawa 2004. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polańskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999. |
Efekty uczenia się: |
1. Student definiuje pojęcia z zakresu językoznawstwa. - podawanie definicji wybranych pojęć 2. Student zna i rozumie podstawowe założenia językoznawstwa . -charakteryzuje trendy 3. Student posługuje się terminologią z zakresu językoznawstwa. - uzupełnianie tekstu terminami językoznawczymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.