Estetyka twórczości słownej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-DS3-2ETS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka twórczości słownej |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Estetyka twórczości słownej to przedmiot nawiązujący do formuły Michała Bachtina, który w dziele literackim postrzegał przede wszystkim złożony charakter twórczości, będącej wyrazem talentu autora i jego indywidualności, ale także - czasu, w którym powstawał, wielostronnych powiązań sztuki literackiej z estetycznymi konwencjami swojej epoki, polityką, ekonomią, uwarunkowaniami społecznymi. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony dla specjalności literaturoznawczej, językoznawczej i kulturoznawczej ma na celu pogłębienie umiejętności interpretacyjnych doktoranta, przy wykorzystaniu jego szczególnych zainteresowań i preferencji. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia polegają na interpretacji określonego zjawiska estetycznego, np. twórczości jednego pisarza, funkcjonowania jednej konwencji w wielu odmianach stylowych (np. realizmu), gatunku, który podlega interesującej ewolucji (np. baśń w tradycji i baśń postmodernistyczna; kryminał w wersji XIX-wiecznej i współczesne mutacje), utopie, dysutopie, utopie czasów posthumanizmu etc. |
Literatura: |
E. Auerbach, Mimezis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Warszawa 2004. M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986; M. Bachtin, Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa 1982; S. Morawski, Główne nurty estetyki XX wieku, Warszawa 1992; Mimezis w dyskursie literackim, Toruń 1996; P. Bourdieu, Reguły sztuki, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2001. Interpretacja dzieła, pod red. M. Czerwińskiego, Wrocław -Warszawa 1987; Poetyka bez granic, pod red. W. Boleckiego i W.Tomasika, Warszawa 1995; F. Mazurkiewicz, Opowieści nowoczesne, Katowice 2015. R. Koziołek, Dobrze myśli się literaturą, Wołowiec 2016. |
Efekty uczenia się: |
W01, W02, W03, W05 U01, U02, U03, U04, U05, U06, U08 K01, K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci piszą esej interpretacyjny na temat omawianych na zajęciach tekstów. Tematyka eseju jest dowolna, połączona jednak z ich zainteresowaniami. Tak więc językoznawca może napisać pracę z zakresu analizy języka, stylu, semantyki, literaturoznawca zaś porusza się w obrębie wyznaczonym przez jego zainteresowania, np. świat rzeczy, przestrzeń, bohater, etc. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.