Antropologia kultury w badaniach marketingowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-1AKM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kultury w badaniach marketingowych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Marketing jest przedsięwzięciem utylitarnym, którego podstawowym celem jest optymalizacja konsumpcji, ale stanowi także narzędzie przekazu kulturowego. Przyjrzymy się reklamie jako szczególnemu rodzajowi praktyki kulturowej, w której znajdują odzwierciedlenie wartości, normy, idee, symbole i dyskursy charakterystyczne dla określonego kręgu kulturowego, czy poszczególnych kultur. Z drugiej strony reklama przyczynia się do zmiany postaw ludzi i ich zachowań, a zatem także przemiany kultury. Interesować nas będzie treść reklam, ewolucja idei marketingu i metod komunikacji w kontekście przemian społeczno-kulturowych po drugiej wojnie światowej. Kolejnym celem wykładów jest pokazanie w jaki sposób wiedza z obszaru antropologii kultury (i nauk pokrewnych) jest wykorzystywana w działaniach marketingowych – będą nas zajmowały głównie takie kategorie, jak: płeć kulturowa, role kobiet i mężczyzn, nienormatywne tożsamości seksualne i płciowe, ciało, religia, mit, subkultury i różnice kulturowe. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, przedmiot specjalnościowy M4 Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok/semestr IV (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć i teorii dotyczących kultury i życia społecznego nabyta na wcześniejszych zajęciach (np. antropologiczne podstawy kulturoznawstwa, metodologia badań kulturoznawczych, socjologia kultury). Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach i obecność na zaliczeniu – 15 godz.; – przygotowanie do zaliczenia – 5 godz.; – udział w konsultacjach – 5 godz. Razem 25 godzin, co odpowiada 1. punktowi ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz., co odpowiada 0,8 pkt ECTS - o charakterze praktycznym - 20 godz. co odpowiada 0,8 pkt ECTS |
Literatura: |
Studentki/studenci powinni znać i rozumieć treści przekazywane na wykładach oraz treści pomieszczone w publikacjach wymienionych w sylabusie B. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia 1. Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W05, K_W06, K_W09): a) znają podstawowe pojęcia funkcjonujące na styku antropologii kultury i reklamy; b) mają świadomość w jaki sposób wiedza z obszaru antropologii kultury jest wykorzystywana w marketingu; c) znają podstawowe strategie reklamowe związane z płcią, seksualnością i obyczajowością wykorzystywane w reklamie. 2. Umiejętności studentek i studentów (K_U01, K_U02, K_U06, K_U19): a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia; b) umieją rozpoznawać zastosowane przez marketingowców strategie i kody w reklamie w kontekście społeczno-kulturowym; c) umieją wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy reklam i kultury. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K01, K_K03, K_K06): a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się; b) rozumieją problematykę aksjologiczną i etyczną związaną z oceną reklam powstających w różnych kontekstach społeczno-kulturowych i historycznych; c) są gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych oraz potrafią kompetentnie komunikować się z innymi osobami zajmującymi się badaniem reklamy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę. Wykłady obowiązkowe. Zaliczenie wykładów w formie ustnej (informacje szczegółowe znajdują się w sylabusie B). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.