W poszukiwaniu Innego. Reportaż współczesny.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-3KON22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | W poszukiwaniu Innego. Reportaż współczesny. |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium wpisuje się w zakres problematyki związanej z komunikacją kulturową.Wyrasta z potrzeby poznania różnicy kulturowej, wynikającej z odmienności światopoglądowej,czy np. religijnej, wynikłej ze skomplikowanej przeszłości historycznej, społecznej, itd. Zajęcia opierają się na temacie inności, odmienności, ujmowanych w różnych perspektywach. Materiałem podstawowym okaże się reportaż współczesny. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczyło będzie reportaży współczesnych, których autorzy, nie tylko klasycy, jak Ryszard Kapuściński i Hanna Krall, przedstawiają obecne w ich tekstach rozumienie obcości, czy Innego. Pozycje wybrane mówić będą o różnych przestrzeniach kulturowych, począwszy od krajów Afryki, byłego Związku Radzieckiego, Jugosławii i Czechosłowacji do młodych państw kaukaskich: Czeczenii czy Armenii. W większości wypadków reporter opisuje pewien konflikt między traktującymi się wrogo narodami lub grupami etnicznymi, ukazuje ich odmienność kulturową i, z naszego punktu widzenia, orientalne zachowania – by móc przybliżyć nieznaną nam specyfikę postrzegania świata, różny od naszego światopogląd czy praktyki religijne. Na ile Inność jest mediowalna i dzięki staraniu reporterów możliwa do przybliżenia na tyle, by zrozumieć motywacje Obcego, pokażą nie tylko teksty wybranych autorów, ale i dyskusje rodzące się wokół nich. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki. Forma studiów: Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Przedmiot do wyboru, Moduł 5 (przedmioty do wyboru z obszaru nauk humanistycznych) Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - kulturoznawstwo. Rok III/ sem. V, st. pierwszego stopnia. Wymagania wstępne: ogólna znajomość historii świata w XX i XXI wieku, podstaw antropologii, zjawisk komunikacji międzykulturowej. Liczba godzin: 30 h konwersatorium Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja, dyskusja. Konsultacje. Zaliczenie zajęć – aktywność na zajęciach poparta lekturą tekstów; frekwencja, ewentualnie przygotowanie referatu/prezentacji na temat wcześniej ustalony z prowadzącym. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (w tym: planowanie prezentacji/referatu; ew. zaliczanie nieobecności/nieprzygotowania do zajęć): 10 h Przygotowanie do ćwiczeń: 15 x 2= 30 h Przygotowanie do zaliczenia: 4 h Zaliczenie: 5 h Razem: 79 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45h – 1. 8 pkt.; o charakterze praktycznym – 34 h, 1.2 pkt. |
Literatura: |
-Chaszczewicz-Ryde M., Obrazy Bałkanów. Mity, stereotypy, nowa imagologia,Wrocław 2013. - Czaplińsk P.i, Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury przełomu XX i XXI wieku, Kraków 2016 Leder A.,Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa 2014 -Literackie portrety Innego. Obcy w kulturze. Cz. 2, P. Cieliczko, P. Kuciński, Warszawa 2008 -Reportaż bez granic?, pod red. I. Borkowskiego, Wrocław 2010 -Rybicka E., Geopoetyka, Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014. -Widziane, czytane, oglądane – oblicza Obcego. Inny i Obcy w kulturze, cz.1, red. P. Cieliczko, P. Kuciński, Warszawa 2008. Wójcińska A., Reporterzy bez fikcji, Wołowiec 2011. |
Efekty uczenia się: |
K_W10. Student zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze; K_W11. Student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych; K_U07. Student ma umiejętność, potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych; K_U17. Student posiada umiejętność utworzenia prostej diagnozy zjawisk kulturowych; Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: zaliczenie ustne, referat lub prezentacja, ocena aktywności w trakcie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć – aktywność na zajęciach poparta lekturą tekstów; frekwencja, możliwość przygotowania referatu/prezentacji na temat wcześniej ustalony z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.