Konwersatorium "Kultura i literatura w PRL"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-2KON61 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Kultura i literatura w PRL" |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Na zajęciach omówiony zostanie wpływ cenzury na kształt i recepcję literatury, filmu, teatru i sztuk plastycznych w Polsce po 1945 r. Wprowadzeniem do tematu będą wywiady przeprowadzone z twórcami kultury przez Błażeja Torańskiego (Knebel. Cenzura w PRL-u, Warszawa 2016). Zawarte tam uwagi dotyczące cenzury posłużą jako punkt wyjścia do rozmowy o sposobie działania instytucjonalnej kontroli słowa, wykluczonych z dyskursu publicznego tematów oraz kosztach artystycznych i osobistych poniesionych przez twórców. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach omówiony zostanie wpływ cenzury na kształt i recepcję literatury, filmu, teatru i sztuk plastycznych w Polsce po 1945 r. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot monograficzny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium) Metody dydaktyczne: dyskusje, wykłady, projekty, Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin, zapoznanie z literaturą - 30 godzin, przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny, konsultacje - 1 godzina Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Bezkarni, rozmowa z prof. Z. Romkiem, w: B. Torański, Knebel. Cenzura w PRL-u, Warszawa 2016, s. 13–32. Antycenzor, rozmowa z T. Strzyżewskim, w: B. Torański, Knebel..., s. 261-279. Mrożek S., O cenzurze, w: tegoż, Varia. Życie i inne okoliczności, Warszawa 2003, s. 120-125. Strzyżewski T., Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Warszawa 2015. Niecenzuralny fallus, rozmowa z Andrzejem Strumiłło, w: B. Torański, Knebel..., s. 133-134. Zakaz miłości francuskiej, rozmowa z prof. Zbigniewem Lwem-Srarowiczem, w: B. Torański, Knebel...., s. 177-182. Budrowska K. , Cenzura obyczajowa w Polsce w latach 1948-1958. Kilka uwag i przykładów, w: tejże, Studia i szkice o cenzurze w Polsce Ludowej w latach 40. i 50. XX wieku, Białystok 2014, s. 41-58. Jestem wolny, rysuję dla siebie, rozmowa z A. Krauze, w: B. Torański, Knebel..., s. 219-228. A. Krauze, Gdy rozum śpi... Rysunki Andrzeja Krauzego 1970-1989, Warszawa 2010. Rowicka M., Spokojny sen senatora, czyli o cenzurowaniu przez carat Mickiewiczowskich „Dziadów“ części III, w: Niewygodne dla władzy, pod red. D. Degen i J. Gzelli, Toruń 2010, s. 83-102. Fik M., Wokół „Dziadów“, w: tejże, Marcowa kultura, Warszawa 1995. Spryt, rozmowa z K. Zanussim; Wyklęty, rozmowa z G. Królikiewiczem, w: B. Torański, Knebel..., s. 51-62; 115-132 Mężczyźni, reż. G. Królikiewicz (youtube) „Dzieła“ Henryka Sienkiewicza w dokumentach Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (1948-1954), pod red. K. Budrowskiej i K. Kościewicz, Białystok 2016. |
Efekty uczenia się: |
K_W02, K_W03, K_W08, K_W09, K_W10 K_U01, K_U02, K_U03, P2_U05, K_U08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowała w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji). Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, wykonywanie prac cząstkowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.