Metodyka nauczania literatury i języka polskiego w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS1-2METP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania literatury i języka polskiego w szkole podstawowej |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie I roku studiów Filologii Polskiej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przede wszystkim praktyczne przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela polonisty w szkole podstawowej. 1. Czytanie poezji w szkole. 2. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury. 3. Błędy językowe. Nauka o języku. 4. Ocenianie uczniowskich prac pisemnych z recenzją 5. Sprawdzanie prac ucznia z modelem. 6. Umiejętności ponadprzedmiotowe na lekcjach polskiego. 7. Praca w grupie jako metoda i forma. 8. Jeden temat – różne realizacje. 9. Dydaktyka ortografii. 10. Edukacja regionalna. 11. Film i teatr w edukacji polonistycznej. 12. Nauka czytania. Motywowanie do czytania. 13. Nauka pisania. 14. Lektury współczesnej młodzieży. 15. Portfolio – wizytówka przyszłego polonisty. |
Pełny opis: |
1. Czytanie poezji w szkole Różne sposoby czytania poezji w szkole: model tradycyjny, pragmatyczny , zabawowy i per-sonalistyczny. Warsztatowe czytanie poezji. E. Nowak, Klasyka w szkole – o modelach pracy z utworami z kanonu literackiego, w: Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2007, s. 29 – 48. S. Bortnowski, Wyobraźnia wyzwolona, czyli uczeń wobec poezji, w: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2004, s. 55 - 78. 2. Błędy językowe. Nauka o języku i kształcenie umiejętności językowych ucznia Klasyfikacja błędów językowych i ich interpretacja oraz ocena na podstawie ćwiczeń prak-tycznych z wykorzystaniem umiejętności i wiedzy ucznia. A. Dyduchowa, Metody kształcenia sprawności językowej, Kraków 1988. J. Godyń, Błędy językowe wiecznie żywe, w: W trosce o dobrą edukację ..., red. A. Janus – Sitarz, Kraków 2009. J. Miodek, Ojczyzna – polszczyzna dla uczniów, Gdańsk 1998. J. Podracki (red.), Szkolny słownik trudności języka polskiego, Warszawa 1998. T. Zgółka, Nauczanie języka i o języku (na trzech etapach edukacji szkolnej), Warszawa 2002. Z. Kłakówna, I. Steczko, K. Wiatr, Sztuka pisania. Klasy 1 – 3, Kraków 2003. 3. Ocenianie uczniowskich prac pisemnych z recenzją Zasady sprawdzania i oceniania prac pisemnych. Obiektywne normy oceniania. Etapy sprawdzania i oceniania prac pisemnych. Model sprawdzania wypracowań szkolnych. Sprawdzenie pracy pisemnej ucznia szkoły podstawowej, ocenienie i sporządzenie recenzji. K. Stróżowski, Ocenianie szkolne dzisiaj. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2003. M. Madejowa, Ocenianie prac pisemnych, w: Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2005, s. 155 – 165. M. Madejowa, Zasady sprawdzania wypracowania szkolnego. Wprowadzenie do tematu, w: Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, 263 – 271. 4. Sprawdzanie prac ucznia z modelem Sprawdzenie pracy z modelem – na przykładzie sprawdzianu kompetencji ucznia kończącego szkołę podstawową i arkusza egzaminacyjnego gimnazjalisty. Testy i klucze odpowiedzi. M. Niedoszytko, A. Tomaszewicz – Kowalska, Testy i ćwiczenia, Warszawa 2009. 5. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury. Redagowanie scena-riusza lekcji symultanicznej Wykorzystanie różnych pomocy naukowych (film, obraz, bursztyn, len), czyli o lekcjach wie-lointeligentnych. Analiza konspektów lekcji. Projektowanie własnej lekcji wielointeligentnej. H. Gardner, M. N. Kornhaber, Inteligencja. Wielorakie perspektywy, Warszawa 1996. M. Suświłło, Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Olsztyn 2004. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2004. M. Frąckiewicz, Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera a kształcenie językowe. Wstęp do metody symultanicznej, w: Z problematyki kształcenia językowego, t. V, red. E. Awramiuk, Białystok 2014, s.311-324. 6. Praca w grupie jako metoda i forma Opracowanie wspólne i grupowe lekcji językowej i literackiej w oparciu o pracę w grupie. Ocena umiejętności kluczowych kształconych na bazie pracy zespołowej. D. Terakowska, Ludzka dusza jest baśnią, w: „Guliwer”2, marzec – kwiecień 1998, s 22 – 23. M. Jas, Przygoda z nauczaniem – uczeniem się. Poradnik dla nauczyciela gimnazjum, Kielce 2009, s. 47 - 57. M. Jas, Jak aktywizować uczniów za pomocą metod aktywnych i nieaktywnych, w: „Poradnik Nauczyciela” 2003. 7. Umiejętności ponadprzedmiotowe na lekcjach polskiego Studenci przygotowują i prezentują konspekt lekcji języka polskiego, na której będą kształco-ne przynajmniej trzy umiejętności ponadprzedmiotowe. Myślenie matematyczne i myślenie naukowe w gimnazjum. Wybrane programy nauczania: Czas na polski i Świat w słowach i obrazach. M. Jas, Przygoda z nauczaniem – uczeniem się. Poradnik dla nauczyciela gimnazjum, Kielce 2009, s. 59 – 74. 8. Jeden temat – różne realizacje Studenci przygotowują i przedstawiają różne pomysły na realizację tego samego tema-tu/tekstu. M. Niedoszytko, A. Tomaszewicz – Kowalska, Książka nauczyciela, Warszawa 2009. 9. Film i teatr w edukacji polonistycznej Film jako kontekst dzieła literackiego. Filmowe czytanie literatury. Istota edukacji filmowej. Realne potrzeby i dydaktyczne złudzenia. Szkoła podstawowa - zabawa w teatr, nauka przez teatr. Drama na lekcjach polskiego. Gimnazjum – rozumienie konwencji teatralnej. Liceum – badanie źródeł, krytyka teatralna, własna twórczość. A. Janus – Sitarz, Oswoić z teatrem, czyli uczeń w roli aktywnego odbiorcy i współtwórcy sztuki teatralnej w: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury pod red. A. Ja-nus - Sitarz, Kraków 2004, s. 131 – 150. W. Bobiński, Film fabularny w dydaktyce literatury – spojrzenie w podwójnej perspektywie, w: Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury pod red. A. Janus - Sitarz, Kra-ków 2004, s. 151 – 194. 10. Nauka czytania. Motywowanie do czytania Praca terapeutyczna z dzieckiem dyslektycznym. Procesualny charakter czytania i pisania. Ćwiczenia kształcące umiejętność czytania i pisania na różnych poziomach edukacyjnych. Powody, dla których warto czytać. E. Awramiuk, Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania, Białystok 2007. K. Gallagher, Jak zachęcać do czytania. Mini lekcje dla uczniów gimnazjum i liceum, Gdańsk 2010. M. Jas, Przygoda z nauczaniem – uczeniem się. Poradnik dla nauczyciela gimnazjum, Kielce 2009, s. 75 – 94. P. Huget, Terapia specyficznych trudności w nauce czytania i pisania – zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, w: Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus - Sitarz, Kra-ków 2005, s. 41 – 59. R. J. Marzano, D. E. Paynter, Aktywne doskonalenie pisania i czytania. Zbiór ćwiczeń i zadań, Gdańsk 2003. T. Buzan, Podręcznik szybkiego czytania, Łódź 2002. 11. Nauka pisania Cele kształcenie umiejętności pisania na różnych poziomach edukacyjnych. Specyficzne trudności uczniów a umiejętność pisania. Prace odtwórcze i twórcze a usprawnianie umiejęt-ności pisania. E. Awramiuk, Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania, Białystok 2007. E. Nowak, Jak rozwijać i doskonalić uczniowską sprawność tworzenia tekstu, w: W trosce o dobrą edukację..., red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2009. M. Madejowa, Szkolna sztuka pisania. w: Wartościowanie a edukacja polonistyczna, red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2008 M. Nagajowa, Sztuka dobrego pisania i mówienia, Warszawa 2003. Z. Kłakówna, I Steczko, K. Wiatr, Sztuka pisania, Kraków 2003. 12. Dydaktyka ortografii i interpunkcji E. Polański, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1989. E. Polański, Dydaktyka ortografii w latach 1990 – 1993, w: „Polonistyka” 1994 nr 5. J. Wójcik, Nauka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1991. E. Awramiuk, Słowniki ortograficzne w kształceniu językowym, w: Z problematyki kształce-nia językowego, t. V, red. E. Awramiuk, Białystok 2014, s. 177-189. 13. Lektury współczesnej młodzieży Postawy i potrzeby czytelnicze wśród uczniów. Kicz w literaturze i szkole? Zabawa kiczem na lekcjach języka polskiego. A. Janus - Sitarz, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. Kraków 2009, tu: Kryzys lektury na tle innych kryzysów cywilizacyjnych. Odzyskać czytelnika dla literatury..., w: W trosce o dobrą edukację..., red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2009, tu: A. Janus - Sitarz, Arcydzieła niepoprawne, czyli o potrzebie krytycznego czytania, s. 15 – 28 i 175 – 187. S. Bortnowski, Kanon literacki: między potrzebą a buntem, Polonistyka szkolna wobec lite-rackiego kiczu, w : Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2007. 14. Edukacja regionalna Ścieżka regionalna. Kultura regionu. Dziedzictwo kulturowe. Polszczyzna regionalna. Gwara. Przygotowanie scenariusza lekcji regionalnej Białostocczyzna – nasza mała ojczyzna. Materiały metodyczne dla nauczycieli języka polskiego szkół podstawowych pod red. K. Mak – Wróbel, Białystok 1997. J. Bartmiński, Folklor, język, poetyka, Wrocław 1990. J. Parafiniuk, Nauczanie w sytuacji dialogu kultur, Białystok 2006. 15. Portfolio – wizytówka przyszłego polonisty Prezentacja przygotowanego portfolio i samoocena aktywności studenta. |
Literatura: |
http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/dla-nauczycieli/jezyk-polski R.I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994 Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, pod red. A. Janus – Sitarz, Kraków 200 H. Komorowska, O programach prawie wszystko, Warszawa 1999. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury , red. A. Janus – Sitarz, Kraków 2004 E. Polański, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1987 M. Węglińska, Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998. |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot ma na celu udoskonalenie merytoryczne i metodyczne przygotowania studentów do zawodu nauczyciela polonisty. Po zakończeniu zajęć student powinien: znać prawidłowości procesu nauczania-uczenia się; ciekawie projektować działania dydaktyczne z uwzględnieniem podmiotowości ucznia, jego zainteresowań, możliwości i umiejętności; umieć planować lekcję na podstawie planu pracy i obudowy metodycznej podręcznika z uwzględnieniem treści wpisanych w program nauczania; dobierać treści podporządkowując je rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej; umieć integrować kształcenie językowe i kulturowo - literackie oraz podporządkowywać je wychowaniu językowemu; znać formy wypowiedzi i organizować pracę nad nimi z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i możliwości ucznia na każdym poziomie edukacyjnym; umieć organizować pracę nad lekturą; umieć integrować kształcenie literackie z innymi działami przedmiotu; redagować polecenia i ćwiczenia kształcące określone umiejętności; rozumieć znaczenie edukacji regionalnej dla kształtowania osobowości ucznia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: praca w grupach, warsztaty, zajęcia praktyczne. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem jego zdobycia jest napisanie konspektu, przeprowadzenie jednej lekcji w szkole podstawowej, napisanie testu sprawdzającego znajomość wprowadzonych pojęć, obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności). |
Praktyki zawodowe: |
Po uzyskaniu zaliczenia przedmiotu student zobowiązany jest do odbycia i zaliczenia praktyk w szkole podstawowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.