Konwersatorium "Społeczna historia literatury. Wybór zagadnień"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-1KON25 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium "Społeczna historia literatury. Wybór zagadnień" |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z koncepcją społecznej historii literatury oraz przykładami, jak ją uprawiać, stosując do analizy i interpretacji kategorii wypracowane w dziedzinie nauk społecznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematy zajęć skupiają się w dwóch blokach. Pierwszy odnosi się do wybranych tekstów literackich dających się interpretować z zastosowaniem refleksji uprawianej w ramach socjologii miasta. Drugi dotyczy socjologii konkretnych środowisk i ich literackich reprezentacji. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną zrealizowane następujące tematy: 1. W kręgu literackiej socjologii miasta. Londyn – Joseph Conrad, Tajny agent, przeł. A. Glinczanka lub The Secret Agent (dowolne wydanie) 2. W kręgu literackiej socjologii miasta. Nowy Jork – dwie odsłony: globalna metropolia i getto – Edward Redliński, Szczuropolacy (później pt. Szczurojorczycy), Warszawa 1994 3. Literacka etnografia miejska – fenomen „miasteczka” – Szolem Alejchem, Kasrylewka, przeł. M. Friedman, Wrocław 1991, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/alejchem-kasrylewka.html 4. Portret środowiska: elita – Choderlos de Laclos, Niebezpieczne związki, przeł. T. Żeleński-Boy, Warszawa 1960 (lub inne wydanie), powieść kilkakrotnie filmowana, polecam ekranizację w reż. Stephena Frearsa z 1988 r. 5. Portret środowiska: wykluczeni – Michał Witkowski, Lubiewo, Warszawa 2005 (lub inne wydanie) |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Z. Bauman, Życie na przemiał, przeł. T. Kunz, Kraków 2004 (tu: Na początku był projekt, albo o odpadach przy zaprowadzaniu ładu) K. Czekaj, Socjologia szkoły chicagowskiej i jej recepcja w Polsce, Katowice 2007 (tu: rozdz. 2), http://www.academia.edu/3054264/Krzysztof_Czekaj_Socjologia_Szko%C5%82y_Chicagowskiej_i_jej_recepcja_w_Polsce Norbert Elias, O procesie cywilizacji. Analizy socjo- i psychogenetyczne, przeł. T. Zabłudowski i K. Markiewicz, Warszawa 2011, s. 495-574 Erving Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. J. Tokarska-Bakir, A. Dzierżyńska Gdańsk 2007 (rozdz. I: Piętno a tożsamość społeczna) Ch. Wright Mills, Wyobraźnia socjologiczna, red. J. Mucha, Warszawa 2007 (rozdz. Obietnica) Y. Petrovsky-Stehrn, Sztetl. Rozwój i upadek żydowskich miasteczek na Kresach Wschodnich, przeł. J. Gilewicz, 2014 (rozdz. Rosja odkrywa swój sztetl) G. Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006 (rozdz. Mentalność mieszkańców wielkich miast) T. Voblen, Teoria klasy próżniaczej, przeł. J. Frentzel-Zagórska, Warszawa 1978 lub późniejsze wydania (tu: rozdz. Próżnowanie na pokaz; Konsumpcja na pokaz) Lektury uzupełniające: A. Gromkowska-Melosik, Kobieta epoki wiktoriańskiej. Tożsamość ciało i medykalizacja, Kraków 2013 (rozdz. Wiktoriańskie represje: determinizm biologiczny i intelektualne poddaństwo kobiet) M. Hendrykowski, „Manhattan” Woodego Allena. Poetyka introdukcji, „Images” 2013, t. 12, nr 21,https://pl.scribd.com/document/261484661/Marek-Hendrykowski-Manhattan-Woody-Ego-Allena-Poetyka-Introdukcji [dla chętnych] M. M. Kamiński, Gry więzienne. Tragikomiczny świat polskiego więzienia, Warszawa 2006 (rozdz V: Bajera) M. Skwara, Liryki „homoseksualne” Whitmana w kulturze i literaturze polskiej (problemy translatologiczne i interpretacyjne), „Teksty Drugie” 2007, nr 3, http://rcin.org.pl/Content/51152/WA248_67277_P-I-2524_skwara-liryki.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student poznaje koncepcję społecznej historii literatury oraz wybrane zagadnienia z dziedziny nauk społecznych Umiejętności: student uczy się wykorzystywać socjologiczne instrumentarium w analizie i interpretacji tekstów literackich. Kompetencje: student kształci kompetencje komunikacyjne z zastosowaniem języka nauk społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe, obecność na zajęciach (2 nieobecności dozwolone, kolejne wymagają zaliczenia podczas konsultacji), uczestnictwo w dyskusji (premiowane są dłuższe, spójne wypowiedzi z nawiązaniem do lektur przewidzianych programem), ocena pozytywna z testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.