(in Polish) Konwersatorium "Literatura ekscentryczna XX i XXI wieku"
General data
Course ID: | 0400-PS2-1KON8 |
Erasmus code / ISCED: |
09.001
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Konwersatorium "Literatura ekscentryczna XX i XXI wieku" |
Organizational unit: | (in Polish) Instytut Filologii Polskiej |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Mode: | (in Polish) w sali |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest literatura polska i powszechna, którą wyróżnia eks-centryczność, rozumiana jako kategoria estetyczna i genologiczna (przełamywanie konwencji, naruszanie granic gatunkowych), terytorialna (literatura spoza zachodniego, europocentrycznego kontekstu kulturowego: rumuńska, afrykańska, iberoamerykańska), obyczajowa. Przy analizie poszczególnych utworów wykorzystane będą różnego rodzaju narzędzia metodologie, m.in. dekonstrukcja, gender studies, postkolonializm, geopoetyka, ilustrujące eks-centryczność nowoczesnej humanistyki. Omówione zostaną: zjawisko kampu (Lubiewo M. Witkowskiego, S. Sontag), współczesna recepcja i reinterpretacja tradycji klasycznej (Fedra S. Kane), przekraczanie granic realizmu (Carpentier), języka (Celan). |
Bibliography: |
(in Polish) M. Wójcik, Kamp i wamp, Kraków 2005. M. Witkowski, Lubiewo, wyd. dowolne. S. Sontag, Przeciw interpretacji, Notatki o kampie, „Literatura na Świecie” 1979 / 9, s. 291 -323. A. Serafin, Krótka historia kampu, B. Adler, Uważaj! To jest „kamp”!, w: CAMPania. Zjawisko kampu we współczesnej sztuce, red. P. Oczko, Warszawa 2008. A. Carpentier, Królestwo z tego świata, przeł. K. Wojciechowska, Warszawa 2000. A. Carpentier, O amerykańskiej rzeczywistości cudownej, w: tegoż, Przedtakty i wariacje, przeł. J. Petry-Mroczkowska, Kraków 1982. M. Szewczyk, Realizm magiczny: geneza – terminologia – praktyka literacka, „Przegląd Humanistyczny” 2001, z. 3. P. Celan P. Celan, Wiersze, opr. i przeł. F. Przybylak, Kraków 1988. H-G. Gadamer, Czy poeci umilkną?, wybór i opr. J. Margański, przeł. M. Łukasiewicz, Bydgoszcz 1998 (tu: o Celanie). J. Derrida, Szibbolet dla Paula Celana, przeł. A. Dziadek, Bytom 2000 (fragmenty) J. M. Coetzee, Hańba, wyd. dowolne. M.P. Markowski, Coetzee: polityka i dyskrecja, „Tygodnik Powszechny”, 2 VII 2006r. M. Buchholz, Postkolonie jako miejsca spotkań, czyli wokół postkolonialnej terminologii, w: Studia postkolonialne w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie anglojęzycznym, pod red. Mirosławy Buchholtz., Toruń 2009, s. 34-50. J. B. Racine, Fedra, wyd. dowolne. S. Kane, Miłość Fedry, „Dialog” 1999, nr 9, s. 57-75. M. Falkowski, Fedra Jeana Racine’a, http://www.orgiamysli.pl/node/140 M. Zaleski, Co się zdarzyło Sarah Kane? „Dialog” 2002, nr 4. V. Woolf, Orlando I. Filipiak, Virginia Woolf, „Orlando” i stare Bloomsbury, „Kresy” 1998 nr 3, s. 106-116. U. Terentowicz-Fotyga, Semiotyka przestrzeni kobiecych w powieściach V. Woolf, Lublin 2006, tu: „Drugi koniec świata”: Orlando i Fale. E. Showalter, Krytyka feministyczna na rozdrożu, tłum. i. Kalinowska-Blackwood, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2: Literatura jako produkcja i ideologia. Poststrukturalizm. Badania intertekstualne. Problemy syntezy historycznoliterackiej, Kraków 1996. Moliére, Don Juan czyli kamienny gość. J. Baudrillard, O uwodzeniu, przeł. J. Margański, Warszawa 2005, tu rozdz: Ekliptyka seksu, Wizerunek uwodzicielki, Ironiczna strategia uwodzenia , s. 7-53, 83-116. M. Janion, Żyjąc tracimy życie, Warszawa 2001, tu: Europejski paradygmat, s. 346-356. H. Müller, Człowiek jest tylko bażantem na tym świecie, Wołowiec 2006. Przećwiczyłam śmierć, z pisarką Hertą Müller rozmawia Angelika Kuźniak. „Duży Format”. 23/2009. Ss. 16-19. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student interpretuje teksty literatury najnowszej z użyciem dostosowanych do nich metodologii. (U) – aktywność podczas zajęć, zaliczenie ustne Rozpoznaje i potrafi nazwać różnice między literaturą konwencjonalną i eksperymentalną na konkretnych przykładach (W) – aktywność podczas zajęć, zaliczenie ustne Wykazuje się otwartością na różne wizje świata i poglądy (KS) – aktywność podczas zajęć, zaliczenie ustne |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę wystawianą na podstawie obecności (można mieć 2, pozostałe należy zaliczyć podczas dyżuru, przekroczenie 5 oznacza wykluczenie z zajęć), aktywności podczas zajęć oraz zaliczenia ustnego (rozmowa na temat lektur z listy). |
Copyright by University of Bialystok.