Seminarium magisterskie etap 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-PS2-1SEMM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie etap 1 |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student wybiera temat pracy magisterskiej, przeprowadza kwerendę biblioteczną, sporządza wstępną bibliografię pracy i jej konspekt oraz pierwszą wersję wstępnego rozdziału |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć są standardy obowiązujące autora pracy magisterskiej, harmonogram czynności umożliwiających realizację zadania, jakim jest jej napisanie. |
Pełny opis: |
1. Standardy pracy magisterskiej – formalne i treściowe. Umiejętności i kompetencje potrzebne do zrealizowania zadania. 2. Określenie zakresu pracy i robocze sformułowanie tematu. 3. Przygotowanie warsztatu pracy, pisanie pracy jako zadanie logistyczne, rozkład poszczególnych czynności w czasie. 4. Zakres i funkcje literatury przedmiotu. Jak przygotować stan badań? 5. Kwerenda biblioteczna i internetowa, rodzaje źródeł, wstępna bibliografia. 6. Dzieło literackie – procedury interpretacyjne. 7. Lektura tekstu naukowego i sposoby jego wykorzystania: streszczenie, operowanie parafrazą i cytatem, funkcja przypisu i jego prawidłowy zapis. 8. Świadomość metodologiczna. 9. Interdyscyplinarność. 10. Sporządzanie stanu badań i jego prezentacja ustna oraz pisemna. |
Literatura: |
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007 U. Eco, O bibliotece, przeł. Adam Szymanowski, Warszawa 2007 H. Lemmermann, Szkoła dyskutowania : techniki argumentacji, dyskusje, dialogi, tł. Beata Sierocka, Wrocław 2006 M. Nöllke, Asertywność i sztuka celnej riposty, Warszawa 2010 H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004 K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa 2008 A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994 K. Wojcik, Piszę akademicką pracę promocyjną : licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2012 Inne lektury w zależności od konkretnych tematów realizowanych podczas seminarium. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student charakteryzuje w sposób pogłębiony proces historycznoliteracki w XVIII i XIX, w odniesieniu do kontekstów społecznych i historycznych; 2. Definiuje i opisuje strukturę komunikatów (tekstów) naukowych i artystycznych z XVIII i XIX wieku oraz późniejszych, nawiązujących do tradycji oświeceniowych albo romantycznych 3. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą historię literatury XVIII i XIX w.; 4. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania komunikatów i tekstów z XVIII i XIX w. oraz z historii literatury tego okresu; Umiejętności: 5. Formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji dotyczących wybranych problemów z dziedziny historii literatury XVIII i XIX wieku; 6. Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst artystyczny z XVIII i XIX w. z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego; 7. Potrafi uzyskać z wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury XVIII i XIX w.; 8. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin do zrealizowania tematu pracy magisterskiej; 9. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstów kultury XVIII i XIX w. stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii literatury i innych dyscyplin, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; 10. Potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów; 11. Potrafi przygotować się do dyskusji, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować używając specjalistycznej terminologii; 12. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o tekstach literackich i opracowaniach naukowych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w formie pisemnej i ustnej; 13. Potrafi napisać pracę magisterską; Kompetencje społeczne: 14. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania (praca magisterska); 15. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem realizowanego zadania, dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki i obowiązującymi normami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja, konsultacje indywidualne. Warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach, przedstawienie bibliografii, konspektu oraz wstępnego rozdziału pracy. Do niezaliczenia przedmiotu kwalifikuje więcej niż połowa nieobecności (30+). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.