Praktyczna nauka języka rosyjskiego - moduł specjalności, zajęcia dodatkowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-RP1-1PNRM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego - moduł specjalności, zajęcia dodatkowe |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest nauczanie języka poprzez rozwijanie wszystkich sprawności językowych: czytania, pisania, mówienia, rozumienia ze słuchu. Cele te mają być zrealizowane poprzez: kształtowanie prawidłowej wymowy i intonacji, opanowanie akcentuacji, naukę prawidłowego czytania (fonetycznie, intonacyjnie i akcentuacyjnie), rozwijanie poprawnych nawyków gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych, kształtowanie umiejętności w formułowaniu tekstów pisanych, np. streszczanie przeczytanych tekstów, redagowanie tekstów własnych (wypracowania, listy, opowiadania itd.), wprowadzanie, utrwalanie i rozszerzanie słownictwa, kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych w zakresie poznawanej leksyki, rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu, ćwiczenia w rozumieniu tekstów ze słuchu itd. |
Skrócony opis: |
Praktyczna nauczanie języka rosyjskiego obejmuje ćwiczenia fonetyczne, gramatyczne, ortograficzne, leksykalne. 1. FONETYKA. INTONACJA. AKCENTUACJA: wymowa samogłosek, wymowa połączeń samogłoskowo-spółgłoskowych w różnych pozycjach, podstawowe konstrukcje intonacyjne, ćwiczenia z zakresu akcentuacja rosyjskiej. 2.GRAMATYKA:wprowadzenie podstawowych termonów gramatycznych, odmiana podstawowych części mowy:rzeczownik, przymiotnik, zaimek (zaimki osobowe, dzierżawcze, pytające, wskazujące), czasownik: użycie wybranych przyimków i przysłówków, rzeczowniki i przymiotniki po liczebnikach głównych. 3.ORTOGRAFIA: wybrane zasady ortograficzne (pisownia samogłosek i spółgłosek, pisownia przedrostków, pisownia twardego i miękkiego znaku i in.). 4.LEKSYKA: słownictwo dotyczące tematów: zawieranie znajomości, formy grzecznościowe, rodzina, dom, mieszkanie, uczelnia wyższa). Korzystanie z słowników, encyklopedii, informatorów, periodyki. 5.REALIOZNAWSTWO Święta, tradycje, zwyczaje. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, MK_5, Moduł 5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Rok studiów/semestr: 1 rok, semestr 1 i 2 Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej i gramatyki rosyjskiej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 150 godz. rocznie (egzamin i ćwiczenia). Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin Punkty ECTS: 10 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 150 h (6 ECTS) Udział w konsultacjach: 35 h (1,4 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 40 h (1,6 ECTS) Przygotowanie do egzaminu: 25 (1 ECTS) Razem: 250 (10 ECTS) Wnioski ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 150+35=185, punkty ECTS: 7,4 -o charakterze praktycznym- liczba godzin: 150+35+40+25=250, punkty ECTS: 10. |
Literatura: |
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999. H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 2, Warszawa 1998. H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 3, Warszawa 1999. S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007. S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006. S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 3., Poznań 2003. S. Ślusarski, I. Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001. R.Hajczuk, R. Szymula, Добро пожаловать! Język rosyjski dla początkujących, Białystok 2009. Русский язык как иностранный. Говорим по-русски без переводчика. Интенсивный курс по развитию навыков устной речи. Отв.ред. Л.С.Крючкова, Л.А.Дунаева, Москва 2002. M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz. 1., Poznań 2010, M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.2., Poznań 2010. E. Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Białystok 2002. J. Poznański, Я говорю, ты говоришь..., Warszawa 1989. Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004. N.G. Kryłowa, N.I. Samujłowa, N.A. Fiedianina, Tak mówią Rosjanie, Moskwa 1982. S.Karolak, M.Krukowska, Praktyczna gramatyka rosyjska, Warszawa 1988. N.Kowalska, D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005. H. Lewandowska, H. Wróblewska, Слова..., слова..., слова..., Kraków 2009. T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. M.Olechnowicz, O.Spirydowicz, Gramatyka dydaktyczna języka rosyjskiego, Warszawa 1980. M.Olechnowicz, Упражнения по русскому языку. Zbiór ćwiczeń z gramatyki rosyjskiej, Warszawa 1976. A. Gołubiewa, N. Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz.1, Warszawa 1999. B.Chlebda, I.Darzecka, T.Milutina, Skrypt do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów I roku filologii rosyjskiej, Opole 2007. W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1974. M.Fidyk, T.Skup-Stundis, Nowe repetytorium z języka rosyjskiego, Warszawa 2000. R. Hajczuk, Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002 W. Milczarek, Język rosyjski od a do z. Repetytorium. Gramatyka – ćwiczenia, przykłady odmian, Warszawa 2002. С. А. Михайлов, Народные праздники на Руси, Москва 1974. И. М. Пулькина, Е. Б. Захава-Некрасова, Учебник русского языка для студентов - иностранцев, Москва 1968.И. М. Пулькина, Е. Б. Захава-Некрасова, Учебник русского языка для студентов - иностранцев, Москва 1968. S. Paszt, W. Ingram, Ortografia i interpunkcja rosyjska w ćwiczeniach, Opole 1981. Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004. W. Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda..., Warszawa 2008. В.В. Лопатин, Правила русской орфографии и пунктуации, Москва 2007. Д.Э. Розенталь, Сборник упражнений по русскому языку, Москва 2004. Д.Э. Розенталь, Е.В. Джанджакова, Н.П. Кабанова, Справочник по правописанию, произношению, литературному редактированию, Москва 1998. Н.Г. Ткаченко, 300 диктантов для поступающих в вузы, Москва 2004. Д.Э. Розенталь, И.Б. Голуб, Русский язык. Орфография, пунктуация, Москва 1999. K. Iwan, D. Kaźmierczak, Zbiór dyktand w języku rosyjskim. |
Efekty uczenia się: |
1.Student potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia samogłosek jotowanych) i gramatycznych (deklinacja, koniugacja) oraz nowopoznanej leksyki (związanej z zawieraniem znajomości, rodziną, edukacją, życiem studenckim) K_U08, K_U11, K_U14 Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena wg kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena wg kryteriów. Przykładowe zadanie: Proszę opisać dom, w którym mieszkasz. Metody i narzędzia: ćwiczenia, praca własna studenta. 2. Student potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek) i gramatycznych (deklinacja, koniugacja) języka rosyjskiego oraz nowopoznanej leksyki (związanej z zawieraniem znajomości, rodziną, edukacją, życiem studenckim) K_U08, K_U12, K_U14 Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena wg kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena wg kryteriów. Przykładowe zadanie: Proszę opisać swoją rodzinę. Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta. 3.Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu poznanie zasad ortograficznych i gramatycznych oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.). K_W02, K_U04 Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena wg kryteriów. Ocena podsumowująca: test pisemny gramatyczny, ocena wg kryteriów. Przykładowe zadanie: Proszę utworzyć formy mianownika liczby mnogiej od podanych rzeczowników. Metody i narzędzia: ćwiczenia, praca własna studenta. 4. Student potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role. K_K02, K_K03, K_K10 Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena wg kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat przygotowany przez grupę studentów, ocena wg kryteriów. Przykładowe zadanie: Proszę przygotować scenkę, przezentującą zawieranie znajomości. Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca w grupie, praca projektowa. 5. Student potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń. K_W13 Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena wg kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (dyktando, test gramatyczny), ocena wg kryteriów. Przykładowe zadanie: Proszę uzupełnić test przeczownikami podanymi w nawiasach w odpowiedniej formie. Metody i narzędzia: ćwiczenia, praca własna studenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta, praca w grupie, praca projektowa. Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena wg kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, wypowiedź ustna studenta na zadany temat, test pisemny gramatyczny, referat ustny na zadany temat przygotowany przez grupę studentów, ocena wg kryteriów, egzamin pisemny (dyktando, test gramatyczny). Zaliczenie po I i II semestrze w formie oceny na podstawie ocen za wszystkie prace pisemne (dyktanda, testy gramatyczne, streszczenia tekstów, wypracowania), aktywności na zajęciach (wypowiedzi ustne) oraz obecności. Egzamin (pisemny i ustny) po II semestrze. Ocena może być wystawiona tylko wg ocen pozytywnych przy obecności na 75% zajęciach. Ocena egzaminacyjna jest wynikiem ocen otrzymanych na egzaminie, który składa się z ocen prac pisemnych (streszczenie tekstu w języku rosyjskim, test gramatyczny, dyktando| i oceny z egzaminy ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.