Biblioteka jako instytucja kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPI-1BIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Biblioteka jako instytucja kultury |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wstępna wiedza bibliotekarska. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę biblioteki jako instytucji kultury; kulturowego wymiaru prac i działań bibliotecznych, zmieniających się ról społecznych oraz wyzwań i problemów współczesności w odniesieniu do bibliotekarstwa |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 10 godz. wykładu; 1 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w wykładach: 10x1h=10h Przygotowanie do dyskusji na wykładach: 4x1h=4h Przygotowanie do zaliczenia: 10h Razem: 24h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin, Punkty ECTS) Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5 Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 14 h 0,5 O charakterze praktycznym - Treści: Biblioteka jako instytucja kultury. Biblioteka, bibliotekarz, książka w kulturze i literaturze. Kulturowy wymiar różnych typów bibliotek. Biblioteka w społeczności lokalnej. Przykłady działań, inicjatyw bibliotecznych na rzecz kultury i nauki. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bibliotekarstwo, red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 1998. Has-Tokarz A., Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek publicznych, Lublin 2011. Kołodziejska J., Lokalność i uniwersalność bibliotek, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2000. Kruszewski T., Przestrzenie biblioteki. O symbolicznej, fizycznej i społecznej obecności instytucji, Toruń 2012. Wojciechowski J., Biblioteka w komunikacji publicznej, SBP, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Biblioteka w społeczności lokalnej, red. S. Krzywicki, J. Pasztelaniec-Jarzyńska, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (słuchacz zna i rozumie) - w pogłębionym stopniu – interdyscyplinarność bibliotekoznawstwa, bibliotekarstwa, czytelnictwa i nauk o książce i informacji; kulturowy wymiar bibliotek SP7_WG01 - najnowsze osiągnięcia metodologiczne humanistyki oraz kierunki rozwoju bibliotek, z położeniem nacisku na ich aspekty kulturowe SP7_WG02, SP7_WG03 - rolę i zadania bibliotekarza we współczesnej bibliotece jako instytucji kultury SP7_WG04 - dylematy, potrzeby i zagrożenia współczesnej cywilizacji i kultury oraz współczesnej biblioteki jako instytucji kultury SP7_WK01, Umiejętności (słuchacz potrafi) - wykonywać zadania biblioteczne, wynikające z jej kulturowego wymiaru i misji - stosować podstawową wiedzę z zakresu kultury organizacyjnej w bibliotece - samodzielnie nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu bibliotekoznawstwa, animacji czytelnictwa, wiedzy o książce i informacji SP7_UU01, Kompetencje społeczne (słuchacz jest gotów do) - wypełniania zobowiązań społecznych wynikających z kulturowych zadań bibliotek , związanych z udostępnianiem książki i informacji; - inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego wypełniania zobowiązań społecznych, związanych z udostępnianiem książki i informacji; - inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego SP7_KO01, - odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych SP7_KR01 Sposoby weryfikacji: ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie ustne na ocenę |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie ustne na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.