Czytelnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPI-1CZY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czytelnictwo |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza bibliotekarska. Ogólne przygotowanie w zakresie odbioru tekstów, komunikacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy słuchaczy na temat problematyki czytelnictwa. W trakcie zajęć słuchacz nabędzie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań czytelnictwa z wykorzystaniem różnych technik badawczych, pozna nowoczesne metody pracy z czytelnikami; zapozna się z formami promocji, upowszechniania czytelnictwa; zdobędzie kompetencje do pracy z różnymi grupami czytelników (w tym – z ludźmi chorymi), niezbędne do tego, by być animatorem czytelnictwa czy szerzej kultury. |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 10 godz. wykładu, 10 godz. ćwiczeń, 10 godz. lab. ; 4 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach- 30 godz. udział w konsultacjach- 2 godz. przygotowanie do zajęć i egzaminu, 50 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS) Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32 1 Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 3 W tym o charakterze praktycznym 10 0,5 Treści Wykłady: Problematyka czytelnictwa, terminologia naukowa. Czytelnictwo w aspekcie historycznym i współczesnym (w tym badania BN). Interdyscyplinarny charakter czytelnictwa. Czytelnictwo różnych grup wiekowych i społecznych. Ćwiczenia: Metodologia badań (zakresy, metody, techniki). Pedagogika i promocja czytelnictwa (w tym: edukacja czytelnicza i medialna). Zagadnienia związane z upowszechnianiem czytelnictwa (instytucje, akcje społeczne, przykłady upowszechniania czytelnictwa w bibliotekach polskich i obcych, itp.). Formy pracy z czytelnikami. Biblioterapia. Laboratorium: zajęcia warsztatowe (storytelling, booktalking, teatrzyk Kamishibai, DKK). |
Literatura: |
Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, Wrocław 2011. Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pod red. A. Jakubowicz-Bryx, Bydgoszcz 2011. Dunin J., Pismo zmienia świat: czytanie, lektura, czytelnictwo, Warszawa 1998. Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę: społeczny zasięg książki w Polsce w 2008 roku, Warszawa 2010. Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992. Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Warszawa 1983. Wojciechowski J., Czytelnictwo, Kraków 1999. Wojciechowski J., Podstawy pracy z czytelnikiem, Warszawa 1991 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Słuchacz definiuje i objaśnia problematykę czytelnictwa zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym, ukazuje jego interdyscyplinarny charakter (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny) - opisuje publiczność czytelniczą (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny) - rozróżnia i charakteryzuje metody i techniki badania czytelnictwa(ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny) - wskazuje i objaśnia różne formy upowszechniania i promocji oraz edukacji czytelniczej, form pracy z czytelnikami (ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny) Umiejętności - słuchacz potrafi przeprowadzać badania czytelnictwa przy użyciu różnych technik badawczych oraz analizować ich wyniki (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny) - potrafi prowadzić działalność związaną z promocją, upowszechnianiem czytelnictwa (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny) Kompetencje społeczne Słuchacz ma postawę aktywną i kreatywną na rzecz upowszechniania czytelnictwa oraz kształtowania wysokiego poziomu kultury czytelniczej społeczeństwa (ocenianie ciągłe) Odniesienie do efektów kształcenia SPACINiB: SP_W05, SP_U08, SP_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda heurezy, praca w grupach, praca indywidualna. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.