Historia i recepcja literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPI-1HRL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia i recepcja literatury |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza w zakresie historii literatury polskiej i powszechnej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom historii literatury powszechnej w zarysie (od średniowiecza po XXI wiek) z wyeksponowaniem twórców i dzieł, które mogą interesować współczesnego czytelnika i być polecane przez bibliotekarzy. |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, Ii semestr, 20 godz. wykładów; 3 ECTS; bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach – 20 godz. Przygotowanie do zajęć – 40 godz Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS) Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 20 h 1 Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h 2 O charakterze praktycznym - |
Literatura: |
1. Hasło :„recepcja literatury” w: Słownik terminów literackich, M. Głowiński, T. Kostkiewiczowi, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, wyd. dow. 2 2. J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej, Warszawa 2008. 3. J. Kott, Szekspir współczesny, Kraków 1990. 4. Günter Grass i polski Pan Kichot, napisała i zebrała M. Janion, Gdańsk 1999. 5. Historia literatury amerykańskiej XX wieku, red. A. Salska, Kraków 2003 (tu rozdziały: K. Andrzejczak, Salinger: fałsze świata dorosłych; M. Wilczyński, Proza eksperymentalna lat 60. i 70.). 6. Historia literatury rosyjskiej XX w., red. A. Drawicz, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Słuchacz zna i rozumie w pogłębionym stopniu: - interdyscyplinarność bibliotekoznawstwa, czytelnictwa oraz rolę literatury pięknej w pracy z użytkownikami bibliotek - specyfikę przedmiotową i metodologiczną literaturoznawstwa, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju - epoki historycznoliterackie i ich najważniejszych reprezentantów - rodzaje, gatunki literackie oraz metody i formy pracy z tekstem literackim Umiejętności - słuchacz potrafi analizować i interpretować teksty literackie - potrafi dobierać literaturę dla poszczególnych kręgów czytelników i użytkowników bibliotek Kompetencje społeczne - słuchacz jest gotów do krytycznej oceny wytworów kultury, tekstów literackich - uzupełniania swego wykształcenia, poszerzania wiedzy literackiej - uczestniczenia w życiu kulturalnym, upowszechniania czytelnictwa (w tym czytelnictwa literatury pięknej), docenienia znaczenia literatury pięknej dla rozwoju człowieka i jego wrażliwości estetycznej Odniesienie do Efektów SPACINiB: SP7_WG01, SP7_WG02, SP7_WG07, SP7_UW08, SP7_KK01, SP7_KK02, SP7_KR02 Sposoby weryfikacji efektów: zaliczenie ustne na ocenę |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.