Bibliografia i inne źródła informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPI-2BZI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bibliografia i inne źródła informacji |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu bibliotekarstwa i nauki o informacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy w zakresie teorii, metodyki, historii i organizacji bibliografii w Polsce i na świecie oraz praktycznych umiejętności z wyszukiwania i oceny informacji z punktu widzenia użytkownika/klienta informacji. Słuchacz powinien sprawnie posługiwać się bibliografiami drukowanymi i bibliograficznymi bazami danych oraz mieć ogólną orientację w bibliograficznych przedsięwzięciach i projektach międzynarodowych oraz w najnowszych tendencjach rozwoju bibliografii. |
Pełny opis: |
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 5 godz. ćwiczeń, 10 godz. laboratorium; 2 ECTS; bilans nakładu pracy: Uczestnictwo w zajęciach: 15 godzin Czytanie literatury i przyswojenie nowej wiedzy: 15 godzin Samodzielne ćwiczenia praktyczne z wyszukiwania informacji oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej: 15 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin; Punkty ECTS) Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 0,5 Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 1,5 O charakterze praktycznym (ćwiczenia w laboratorium) 10 0,5 Treści przedmiotu: Terminologia bibliograficzna, typy bibliografii i źródeł informacji.. Bibliografia a katalog biblioteczny. Przegląd historyczny bibliografii w Polsce (Bibliografia Estreichera) i Europie. Metodyka opracowania spisów bibliograficznych (założenia i plan spisu, jego kompozycja, gromadzenie materiału do bibliografii i jego weryfikacja, rodzaje układów zrębu głównego, rodzaje indeksów i innych spisów pomocniczych, i ich rola). Bibliografia narodowa bieżąca i retrospektywna. Bibliografie specjalne: dziedzinowe, regionalne, lokalne, osobowe, instytucjonalne, bibliografie bibliografii. Bibliograficzne bazy danych, faktograficzne bazy danych, pełnotekstowe bazy danych; katalogi biblioteczne, w tym katalogi centralne; biblioteki cyfrowe i repozytoria naukowe; indeksy cytowań; current contents. Wyszukiwanie i wartościowanie dokumentów w systemach informacyjno-wyszukiwawczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bibliografia: historia - teoria– praktyka. Pod red. J. Franke, J. Woźniak-Kasperek. Warszawa, 2016. (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 172). Bibliografia: metodyka i organizacja. Pod red. Z. Żmigrodzkiego. Warszawa, 2000. (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 38). Bibliografie regionalne: dokonania, dylematy, wnioski: materiały z konferencji Puławy 15–16 września 1994 r. Warszawa, 1995. Bibliografia: teoria – praktyka-dydaktyka. Pod red. J. Woźniak-Kasperek, M. Ochmańskiego. Warszawa, 2009. (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 106). Bibliografia: źródła – standardy-zasoby. Pod red. J. Franke. Warszawa, 2013. (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 145). Dembowska M.: Metoda Bibliografii Polskiej Karola Estreichera. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Warszawa, 2001. Pacek J.: Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym. Warszawa, 2010. . (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 120) Piąta Ogólnokrajowa Narada Bibliografów, Warszawa 11-13 czerwca 2003: referaty i dyskusja. [Oprac. dyskusji Danuta Bilikiewicz-Blanc i Anna Karłowicz; red. Joanna Gregorczyk]. Warszawa, 2004. Siewcka D.: Światowy model informacji bibliograficznej : Programy i projekty (1950-2010). Wrocław-Warszawa, 2015. . (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 162). Skalska-Zlat M.: Bibliografia w Polsce 1945-1996: naukoznawcza analiza dyscypliny. Wrocław, 2002. Szósta Ogólnokrajowa Narada Bibliografów: Warszawa, 23-24 października 2008. [Oprac. red. Joanna Tarasiewicz]. Warszawa, 2010. Sadowska J.: Instytut Bibliograficzny w przededniu 80-lecia. „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 4, s. 568-596. Sadowska J., Polska bibliografia regionalna z perspektywy półwiecza : koncepcje i realia. „Przegląd Biblioteczny” 2011, z. 4, s. 449-465. Szczepańska A.: Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce. „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 2, s. 233-251. |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa praktyczne umiejętności wyszukiwania informacji w źródłach tradycyjnych i elektronicznych. Weryfikacja efektów podlega ocenie cząstkowej postępu prac studenta na poszczególnych etapach pracy nad zestawieniem bibliograficznym, ocena aktywności indywidualnej i pracy zespołowej na zajęciach. Po zakończeniu zajęć słuchacz: w zakresie WIEDZY: zna najważniejsze bibliografie i źródła informacji, zna i rozumie pojęcia i zagadnienia związane ze współczesnymi systemami i zasobami informacyjnymi oraz z wyszukiwaniem i oceną informacji, w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: potrafi wyszukiwać informacje w różnego typu źródłach elektronicznych i tradycyjnych oraz oceniać ich jakość i przydatność z punktu widzenia użytkownika, potrafi sprawnie wykorzystywać technologie informacyjne w dalszej pracy zawodowej, w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: rozumie konieczność i potrzebę ustawicznego rozwoju i samokształcenia, ma świadomość istoty i znaczenia informacji we współczesnym świecie. Sposoby weryfikacji: ocena zadań wykonywanych w ramach przedmiotu Odniesienie do Efektów SPACINiB SP7_WG01, SP7_WG03, SP7_UW02, SP7_UW04, SP7_UW05, SP7_KR01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: 1. Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie, prelekcja, prezentacja multimedialna); 2. Metody problemowe (aktywizująca: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna – burza mózgów, dyskusja panelowa); 3. Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne np. wyszukiwania w bazach bibliograficznych, katalogach bibliotecznych i w innych źródłach informacyjnych). Zaliczenie na ocenę. Zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia następujących warunków: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność) 2. Wykonanie zadań indywidualnych i zadania końcowego oraz terminowość realizacji zadań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.