Elementy polszczyzny regionalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-1EPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy polszczyzny regionalnej |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1) Zróżnicowanie regionalne języka a polszczyzna ogólna. Polszczyzna Podlasia a polszczyzna kresowa. Geneza polszczyzny kresowej. Kresowizm. Spory terminologiczne. 2) Zróżnicowanie etniczne i religijne Podlasia a zróżnicowanie językowe mieszkańców. Pojęcia: gwara, dialekt, narzecze, żargon, slang, argot. 3) Fonetyka polszczyzny Podlasia. 4) Zjawiska morfologiczne typowe dla polszczyzny Podlasia. 5) Zjawiska składniowe i leksykalne. Analiza i interpretacja tekstów gwarowych. |
Literatura: |
Kurzowa Zofia,1993, O mowie Polaków na kresach wschodnich , Kraków. Nowowiejski Bogusław, 1989, Fonetyka polszczyzny sokólskiej [w:] Studia językowe z Białostocczyzny. Onomastyka i historia języka, pod. red. I. Maryniakowej i E.Smułkowej, PAN, Warszawa. Sokólska Urszula, 2009, Daj busi dla babci, czyli o mowie mieszkańców Białostocczyzny, [w:] Polszczyzna mówiona ogólna i regionalna. Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Kraków, 25-26 września 2008, pod red. B. Dunaja i M. Raka, Kraków. Turska Halina, 1982, O powstaniu polskich obszarów językowych na Wileńszczyźnie, [w:] Studia nad polszczyzną kresową, t.I, Wrocław, s.19-122. Wiśniewski J., 1977, Osadnictwo wschodniej Białostocczyzny, geneza, rozwój oraz zróżnicowanie i przemiany etniczne, „Acta Baltico-Slavica” XI. Wróblewski P., 1981, Regionalizmy w języku inteligencji białostockiej, [w:] Współczesna polszczyzna. Wybór zagadnień, pod red. H. Kurkowskiej, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1. Charakteryzuje się znajomością podstawowych metod opisu gramatycznego, semantycznego, stylistycznego w zakresie badań dialektologicznych; 2. Zna podstawową terminologię dotyczącą zagadnień dialektologicznych; 3. Zna podstawowe relacje między polszczyzną ogólną a polszczyzną regionalną; 4. Zna metody zbierania i gromadzenia materiałów o charakterze regionalnym. 5. Ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń. W zakresie umiejętności słuchacz: 1. Potrafi odróżniać zjawiska o charakterze dialektalnym od zjawisk językowych wymagających interwencji logopedy; 2. Potrafi wskazać oraz opisać w tekstach różnego typu (zarówno mówionych, jak i pisanych) dialektalne i regionalne formy językowe; 3. Potrafi opisać zjawiska językowe w kontekście przeobrażeń kulturowych uwarunkowanych chronologicznie, socjologicznie i etnicznie. W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; 2. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, wykazuje wrażliwość na estetyczny aspekt przekazu językowego. Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, ocena efektów pracy zespołowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu, konsultacji, metody heurystycznej, metod aktywizujących (np. warsztatów grupowych). Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie bez oceny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.