Fonetyka i fonologia języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-1FIF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia języka polskiego |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z problematyką opisu fonetycznego i fonologicznego współczesnej polszczyzny. Uczestnicy zajęć poznają podstawowe pojęcia służące do opisu zjawisk fonetycznych i fonologicznych, zdobędą umiejętność analizy tych zjawisk i ich oceny normatywnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot językoznawczy adresowany do słuchaczy Podyplomowych Studiów Logopedycznych, wyposażający w lingwistyczną wiedzę stanowiącą podstawę wykształcenia logopedycznego. |
Pełny opis: |
Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok/semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 38 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: metoda heurystyczna, elementy metody podającej, dyskusje, ćwiczenia praktyczne Punkty ECTS: 5 pkt Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach (38 godz.) – 1,6 pkt samodzielna praca w domu (40 godz.) – 1,6 pkt przygotowanie do egzaminu (25 godz.) – 1 pkt przygotowanie referatu lub prezentacji (15 godz.) – 0,6 pkt konsultacje (5 godz.) – 0,2 pkt ŁĄCZNIE 123 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (38 godz.; 5 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (38 godz.; 5 ECTS) |
Literatura: |
1. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000: PWN 2. Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2007: PWN |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1) zna podstawowe pojęcia służące do opisu zjawisk fonetycznych i fonologicznych języka polskiego 2) zna na poziomie podstawowym zjawiska i mechanizmy charakterystyczne dla fonetyki i fonologii języka polskiego 3) zna założenia podstawowych metod analizy fonetycznej i fonologicznej W zakresie umiejętności słuchacz: 1) umie posługiwać się podstawową terminologią językoznawczą z zakresu fonetyki i fonologii języka polskiego 2) umie dokonać analizy fonetycznej wybranych jednostek 3) umie, posługując się pismem fonetycznym, zapisać różne typy wymowy (wynikające z tempa wymowy, ze zróżnicowania regionalnego itp.) i ocenić je normatywnie 4) umie odszukać potrzebne informacje z zakresu fonetyki i fonologii w podręcznikach, słownikach i innych źródłach, opracować je samodzielnie bądź w zespole i przedstawić w wybranej przez siebie formie W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1) rozumie potrzebę znajomości reguł fonetycznych języka w pracy logopedy 2) rozumie powody różnic w opisach tych samych zjawisk językowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny. Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, ocena prezentacji (referatu), ocena efektów pracy zespołowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.