Podstawy foniatrii i audiologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-1PFON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy foniatrii i audiologii |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1. Anatomia, fizjologia i patofizjologia układu nerwowego, narządów głosu i mowy oraz słuchu i równowagi - Anatomia układu oddechowego – nos, jama ustna, gardło, krtań, dolne drogi oddechowe - Anatomia obwodowego i ośrodkowego narządu mowy (ośrodkowy narząd mowy ruchowy i czuciowy). - Anatomia narządu słuchu – ucho zewnętrzne, środkowe, wewnętrzne, nerw słuchowy, ośrodkowa część narządu słuchu - Teorie tworzenia głosu i mowy. Mowa i jej cechy - Badanie foniatryczne: metody subiektywne i obiektywne - Badanie audiologiczne - Techniki badania słuchu. 2. Audiologia - Rodzaje niedosłuchów: przewodzeniowy, odbiorczy, centralny, jednostronny; pre- i postlingwalny i jego znaczenie w procesie rozwoju mowy. - Przyczyny niedosłuchu i głuchoty. - Klasyfikacje ubytków słuchu – analiza audiogramów. Protezowanie. - Czynniki determinujące kształtowanie mowy u dzieci z wadą słuchu. 3. Foniatria - Schorzenia narządu fonacyjnego: dysfonie organiczne, czynnościowe, zawodowe, dziecięce. - Prawidłowa emisja głosu - Metody rehabilitacyjne 4. Rozwój mowy i języka dziecka. - Etapy rozwoju mowy dziecka. - Czynniki determinujące rozwój mowy i języka. - Zaburzenia rozwoju mowy i wady wymowy. - Porównanie rozwoju mowy dziecka słyszącego z niedosłyszącym 5. Przyczyny i skutki niewydolności pierścienia gardłowego. Nosowanie otwarte, zamknięte, mieszane. 6. Diagnostyka i leczenie jąkania. |
Literatura: |
1. A. Pruszewicz, A. Obrębowski. Audiologia kliniczna – zarys. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, 2010 2. A. Pruszewicz Foniatria kliniczna PZWL, 1992 3. M. Śliwińska-Kowalska Audiologia kliniczna Mediton, 2005 4. A. Obrębowski Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, 2008 5. A. Szkiełkowska, E. Kazanecka Emisja głosu IFPS, 2011 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1. zna anatomię i fizjologię narządu głosu i mowy oraz słuchu i równowagi 2. zna metody badania audiologicznego i foniatrycznego 3. zna etapy rozwoju mowy oraz przyczyny zaburzające prawidłowy rozwój 4. zna zasady prawidłowej emisji głosu 5. zna terminologię medyczna użyteczna w pracy zawodowej 6. zna zasady współpracy z audiologiem i foniatrą W zakresie umiejętności słuchacz: 1. potrafi wstępnie rozpoznać niedosłuch 2. potrafi zinterpretować badanie słuchu 3. potrafi określić rozwój mowy i jej zaburzenia w zależności od wieku 4. potrafi zastosować metody rehabilitacyjne w określonych zaburzeniach głosu i mowy W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1. jest przygotowany merytorycznie do pracy z osobami w różnym wieku. 2. potrafi nawiązać dobry kontakt z pacjentem i jego opiekunami oraz lekarzem audiologiem i foniatrą Sposób weryfikacji efektów kształcenia: ocena studenta w czasie zajęć, egzamin pisemny |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda podawcza i poglądowa Możliwa wizyta w Klinice Laryngologii Dziecięcej (badanie foniatryczne, audiologiczne) Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.