Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-1PSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pytania psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie zmiany rozwojowej. Cel i sens rozwoju. 2. Procesy dojrzewania, uczenia się i socjalizacji. Rodzaje zmian rozwojowych. 3. Zadania rozwojowe w poszczególnych okresach życia wg Roberta J. Havighursta. 4. Czynniki rozwoju człowieka. Stanowiska dotyczące czynników rozwoju człowieka. Klasyfikacja czynników rozwoju. 5. Deficyty rozwojowe, dysharmonie w rozwoju. 6. Socjalizacja. Modele socjalizacji. 7. Rodzaje środowiska człowieka. Srodowisko rodzinne i pozarodzinne 8. Teoria rozwoju Jeana Piageta 9. Teoria L. Wygotskiego 10. Teoria rozwoju U. Bronfenbrennera |
Literatura: |
1. Schaffer H.R (2005) Psychologia dziecka. Warszawa: PWN 2. Trempała J. (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN 3. Vasta R. , Haith M. M. , Miller S. A. (1995), Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1) Zna terminologię z zakresu lingwistycznych, medycznych, psychologicznych i pedagogicznych podstaw logopedii. 2) Ma podstawową wiedzę z zakresu lingwistycznych, medycznych, psychologicznych i pedagogicznych podstaw logopedii. 3) Ma podstawową wiedzę z zakresu komunikowania interpersonalnego, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń komunikacji językowej i społecznej. 4) Posiada podstawową wiedzę na temat specyficznych trudności w uczeniu się, zna wybrane zagadnienia z zakresu rozpoznawania zaburzeń uczenia się i metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W zakresie umiejętności słuchacz: 1) Potrafi wykorzystywać w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, medycyny, psychologii i pedagogiki. 2) Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. 3) Potrafi samodzielnie opracować i przedstawić zagadnienia z zakresu logopedii oraz lingwistycznych, medycznych, psychologicznych i pedagogicznych podstaw logopedii. 4) Potrafi wykorzystywać w profilaktyce, diagnozie i terapii specyficznych trudności w nauce czytania i pisania wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psychologii i pedagogiki 5) Potrafi dokonać wstępnego rozpoznania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zastosować odpowiednie metody pracy z nimi. 6) Potrafi używać języka specjalistycznego z zakresu logopedii oraz lingwistycznych, medycznych, psychologicznych i pedagogicznych podstaw logopedii. W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1) Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. 2) Przestrzega zasad etyki zawodowej. 3) Umie pracować w zespole. Sposoby weryfikacji: ocena wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie wykładu na egzaminie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu i konsultacji Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.