Podstawy neurologopedii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-SPL-2PNE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy neurologopedii |
Jednostka: | PS Logopedyczne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
1. Podstawowe wiadomości na temat związku budowy i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego człowieka: przegląd koncepcji wyjaśniających zależności mózg-zachowanie, funkcjonalne okolice kory mózgowej, integracja funkcjonalna o.u.n. 2. Podstawowe informacje na temat funkcjonowania behawioralnego (poznawczego i emocjonalnego) człowieka w normie i patologii: pojęcie funkcji poznawczych, przyczyny dysfunkcji poznawczo-emocjonalnych, przejawy zaburzeń funkcjonowania behawioralnego. 3. Podstawowe zagadnienia z zakresu zaburzeń mowy i języka jako konsekwencji uszkodzenia i dysfunkcji układu nerwowego: obraz kliniczny, klasyfikacje, metody badania, zasady rehabilitacji. 4. Podstawowe informacje na temat neuroplastyczności. |
Literatura: |
Wykaz lektur i innych materiałów obowiązujących do zaliczenia przedmiotu. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1) charakteryzuje się podstawową znajomością terminów, pojęć i mechanizmów wyjaśniających zależności mózg-zachowanie w kontekście funkcjonowania behawioralnego ze szczególnym uwzględnieniem mowy i języka. 2) zna na poziomie podstawowym zjawiska i mechanizmy zaburzeń mowy i języka będące konsekwencją nieprawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. 3) zna założenia podstawowych metod badania i interpretacji zaburzeń mowy i języka u pacjentów neurologicznych. 4) zna na poziomie podstawowym podstawowe mechanizmy neuroplastyczności i rozumie potrzebę wykorzystania tej wiedzy w pracy logopedy. 5) rozumie potrzebę znajomości mechanizmów powstawania zaburzeń mowy i języka u chorych neurologicznych. W zakresie umiejętności słuchacz: 1) umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu neurologopedii. . 2) umie odszukać potrzebne informacje z zakresu neurologopedii w podręcznikach, słownikach i innych źródłach, opracować je samodzielnie bądź w zespole i przedstawić w wybranej przez siebie formie. 3) umie wykorzystać wiedzę z zakresu neurologopedii do budowania warsztatu logopedy (np.metod badania, ćwiczeń, gier i zabaw potrzebnych w diagnozie i terapii). W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1) rozumie zasady pracy w zespole interdyscyplinarnym. Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć; ocena zadań wykonywanych na zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu i konsultacji. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.