Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy oligofrenologopedii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-SPL-2POL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy oligofrenologopedii
Jednostka: PS Logopedyczne
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

1. Przedmiot oligofrenologopedii.

2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego

a) możliwości rozwojowe dzieci w różnym stopniu upośledzenia,

b) zaburzenia poszczególnych funkcji a trudności w uczeniu się w lekkim stopniu upośledzenia

3. Mowa osób upośledzonych umysłowo

4. Zasady pracy terapeutycznej,

5.Metody terapeutyczne pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo wykorzystywane w logopedii.

-Metoda M.Ch. Knillów

-Metoda Integracji Sensorycznej

-Metoda Weroniki Sherborne

-Stymulacja polisensoryczna

-Metoda terapeutyczno- stymulacyjna Rozwój Mowy Dziecka

6.Diagnoza logopedyczna – upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

7.Podstawy metody ustno- twarzowej terapii regulacyjnej wg koncepcji Castillo- Moralesa

8.Terapia logopedyczna dziecka z Zespołem Downa

Literatura:

Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo – Wybrane Zagadnienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998

-Doroszewska: Pedagogika specjalna. Wrocław 1981, Ossolineum,

-Harring U..Schiefelbush R.: Metody pedagogiki specjalnej. Warszawa .1973, PWN.

-Hulek A.: Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa 1977, PWN.

-Lipkowski O.: Pedagogika specjalna. Warszawa 1978, PWN,

-Sękowska Z.: Pedagogika specjalna. Warszawa 1982, PWN.

-G. Jastrzębowska:Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1998

-Kościelak R., Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, PWN, Warszawa 1989

-Błachnio K., Vademecum logopedyczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1992

-Mrugalska K., „Ruch i muzyka w służbie mowy”. W: Logopedia 1991 nr 18

-Polkowska J., Praca rewalidacyjna z dziećmi upośledzonymi umysłowo w szkole życia”, WSiP, Warszawa 1994

-M. Kościelska: „Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny”, PWN, Warszawa 1984, s. 262

-J. Głodkowska, „Poznanie ucznia szkoły specjalnej”, WSiP, Warszawa 1999,

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy

Zna terminologię używaną w oligofrenologopedii;

Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu oligofrenologopedii Ma podstawową wiedzę z zakresu komunikowania interpersonalnego, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń komunikacji językowej i społecznej.

Ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej.

W zakresie umiejętności

Potrafi samodzielnie opracować i przedstawić diagnozę dziecka z upośledzeniem umysłowym oraz opracować program terapii logopedycznej z takim dzieckiem.

Potrafi używać języka specjalistycznego z zakresu logopedii oraz lingwistycznych, medycznych, psychologicznych i pedagogicznych podstaw logopedii.

W zakresie kompetencji społecznych

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Umie nawiązać kontakt z osobami z dysfunkcjami natury fizjologicznej, neurologicznej i psychologicznej oraz ich opiekunami.

Sposoby weryfikacji: ocena przygotowania do zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć (ocenianie ciągłe)

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem wykładu, filmów, prezentacji multimedialnych,

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)