Filozofia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS1-3FIR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.153
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia religii |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | zakłada sie umiejętność pisania i czytania oraz wysiłki towarzyszące analizie tekstów z zakresu szeroko pojętej filozofii religii |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne wprowadzenie studentów w specyfikę filozofii religii ze wskazaniem na jej możliwy związek łączący ją z nauką i filozofią współczesną i nowożytną z jednej, a ze sztuka z drugiej strony. Założeniem i celem przedmiotu jest wskazanie na ahistoryczność filozofii religii, zarazem na jej możliwą historyczność i uniwersalność, wewnętrzną wielość i intencjonalną jedność. Celem zajęć jest zapoznanie się z wielością kierunków w obrębie filozofii religii poprzez analizę wybranych tekstów źródłowych ważnych historycznie autorów dotyczących omawianej problematyki. |
Pełny opis: |
Przedstawienie podstawowych idei filozoficznych w najważniejszych religiach: szamanizmie, judaizmie, chrześcijaństwie, islamie, hinduizmie, buddyzmie i religiach chińskich. Wzięte zostanie pod uwagę także doświadczenia nowego podejścia do sacrum, czyli religii kapitalizmu, religii konsumpcji, religii mediów (religii telewizji itd.), religii reklamy, religii sportu, religia komputera oraz Internetu. Dyskusja nad obecnością tych idei w kulturze współczesnej, nie tylko w filozofii. |
Literatura: |
Benjamin W., Kapitalizm jako religia, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 11/12, 132-134 Chwedeńczuk B. (red.), Filozofia religii, Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1997 Dennett D.C., Odczarowanie: religia jako zjawisko naturalne, PIW, Warszawa 2008 Clottes J., Lewis-Williams D., Prehistoryczni szamani: Trans i magia w zdobionych grotach, Warszawa 2009 Eliade M., Doświadczenia mistycznego światła, cz. 1-2, „Pismo Literacko-Artystyczne”, 1985, nr 5, 99-129; 1985, nr 6, 70-95 Ewangelia Tomasza, http://www.bt.us.edu.pl/pliki/naghammadi/ewangelia_tomasza_tlumaczenie_dla_www_biblioteka.pdf Keown D., Buddyzm, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997 Knott K., Hinduizm, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000 Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma..., Kraków 1982, 1988 Kubiński G., Sacrum i profanum w Internecie [w:] E. Przybył (red.), Ostatnie przed wielkim milczeniem, Kraków 2001, s. 251-264 Rudolph K., Gnoza: Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1995 Ruthven M., Islam, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu: Buddyzm, Hinduizm, Taoizm, Zen, Warszawski Dom Wydawniczy, Warszawa 1997 Sieradzan J., Przestrzeń filozofów, mistyków i fizyków, czyli o zamazującej się granicy między filozofią, religią a nauką, „Tematy z Szewskiej”, 2011, nr 1, 161-169 Sieradzan J., Sacrum i profanum czy sacrofanum?, „Lud”, 2006, 13-36 Sieradzan J., Sport między sacrum a szaleństwem [w:] Z. Dziubiński (red.), Edukacja poprzez sport, Warszawa 2004, 112-142 Sieradzan J., W co wierzą Madonna i Bono? Gwiazdy popu i rocka o religii, „Rita Baum”, 2009, nr 14, 104-111 Solomon N., Judaizm, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997 Stachowska E., Sacrum w reklamie czy reklama sacrum [w:] Z. Drozdowicz (red.), Europa wspólnych wartości, cz. 2, Poznań 2005, 139-162 Suzuki D.T., Zen i kultura japońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 Szlendak T., Pietrowicz K., Kultura konsumpcji jako kultura wyzwolenia?, „Kultura i Społeczeństwo”, 2005, nr 3 |
Efekty uczenia się: |
1.Student rozumie status i szczególne miejsce filozofii religii na tle innych rodzajów wiedzy/nauk/ gałęzi filozofii, a także relacje między nią a religią i sztuką K_W01, K_W12 2. rozumie prezetystyczny charakter filozofii religii, dostrzegając uniwersalność i aktualność obecnych w niej problemów (w. i konw.)K_W06, K_W12 4. rozumie podstawowe problemy moralne obecne w filozofii religii (w. i konw.) K_W1, K_W14 5. potrafi napisać kilkustronicową samodzielną pracę pisemną na podstawie wybranej literatury K-U01, K_U09 6. potrafi sformułować i uzasadnić własne stanowisko w omawianych kwestiach K_U05, K_U07, K_K01, K_K03, K_K09, K_K10 7. potrafi racjonalnie dyskutować, uwzględniając argumenty przedstawiane przez innych K_K01, K_K02, K_K03, K_U07, K_K07, K_K09, K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca egzaminacyjna z wybranego zagadnienia z filozofii religii o objętości 5-10 stron dostarczona nie później niż do połowy lutego 2020 roku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.