Wyobraźnia i pojęcia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS2-1WIP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.152
|
Nazwa przedmiotu: | Wyobraźnia i pojęcia |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studenta z głównymi stanowiskami i dyskusja na temat psychologicznych i filozoficznych ujęć natury poznania i umysłu. Pierwsza część kursu poświęcona będzie roli i naturzez reprezentacji umysłowych. W drugiej części kursu analizowane będą zagadnienia szczegółowe: natura wyobraźni i wyobrażeń oraz ontologia i funkcja pojęć. |
Literatura: |
Literatura dodatkowa: 1) Krystyna Bielecka, Błądzę więc myślę. Co to jest błędna reprezentacja? 2) Zdzisław Chlewiński, Umysł, dynamiczna organizacja pojęć 3) Jerry Fodor, LOT 2 Literatura obowiązkowa: 1) Reprezentacje a. Jerry Fodor, Jak grać w reprezentacje umysłowe? Poradnik Fodora 2) Teleosemantyka a. Ruth Millikan, Reprezentacje dwugłowce b. Ruth Millikan, Funkcje biologiczne. Dwa paradygmaty 3) Naturalizacja intencjonalności a. Mark Bickhard, Model interaktywistyczny 4) Naturalizacja intencjonalności 2 a. Robert Cummins, Nick Roth, Znaczenie i treść w kognitywistyce 5) Błędna reprezentacja a. Fred Dretske, Błędna reprezentacja 6) Antyreprezentacjonizm a. Tony Chemero, Antyreprezentacjonizm i nastawienia dynamiczne 7) Reprezentacje i pojęcia a. Jerry Fodor, Reprezentacje i pojęcia: podstawy teoretyczne b. Jerry Fodor, Eksperci od wiązów 8) Modele umysłowe a. Philip Johnson-Laird, Modele umysłowe a model probablistyczne 9) Schematy umysłowe a. Rumelhart, Schematy – cegiełki poznania b. Minsky, Teoria systemu schematów 10) Myśl i pojęcie a. Gottlob Frege, Funkcja i pojęcie b. Gottlob Frege, Pojęcie i przedmiot c. Gottlob Frege, Myśl – studium logiczne 11) Teoria pojęć a. Jackendoff, Czym jest pojęcie, że człowiek może je uchwycić? b. Murphy, Medin, Rola teorii w spójności pojęć 12) Myślenie i język a. Davidson, Zwierzęta racjonalne |
Efekty uczenia się: |
nabyta wiedza - zna podstawowe pojęcia i stanowiska w obrębie współczesnej filozofii umysłu [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W13] - zna historyczny rodowód współczesnych stanowisk naukowych [K_W03, K_W04, K_W13] nabyte umiejętności: wykład - umie podać argumenty za i przeciw podstawowym stanowiskom w obrębie współczesnej filozofii umysłu [K_U01, K_U05, K_U06, - rozumie meta-naukowe implikacje podstawowych stanowisk filozofii umysłu w szczególności dla miejsca psychologii wśród innych nauk [K_U01, K_U03, K_U09, K_U10, K_U17] Nabyte umiejętności: ćwiczenia - potrafi interpretować tekst filozoficzny [K_U01, K_U05] - potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania [ K_U02, K_U05, K_U06, K_K08, K_U19, K_U22] nabyte kompetencje społeczne: wykład - umie uważnie słuchać [K_K10] - umie śledzić tok myślenia innych osób [K_K02] - jest otwarty na dyskusję i nowe propozycje rozwiązań problemów [K_K01] nabyte kompetencje społeczne: ćwiczenia -Potrafi pracować w grupie. -Potrafi jasno i precyzyjnie mówić o abstrakcyjnych zagadnieniach. [K_K07, K_K08, K_K09] |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium 40%, obecność 10%, aktywność 10%, esej zaliczeniowy 40% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.