Historia filozofek (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS2-2HFI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.151
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofek (fakultet) |
Jednostka: | Wydział Historyczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej aktywnej obecności kobiet w historii filozofii, zapoznanie studentów z wybranymi filozofkami, ich poglądami oraz sytuacją kulturowo-społeczną, w której funkcjonowały. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Historia filozofii, jaką zwykle się przedstawia, to długa lista męskich imion i nazwisk. Czasami zdarza się wzmianka o jakiejś kobiecie, ale zazwyczaj są to te same postaci: urastające wręcz do heroicznego symbolu, jak Hypatia, czy stojące w cieniu filozofa-mężczyzny, jak księżniczka Elżbieta Palatyńska – korespondentka R. Descartes’a. Dopiero gdy mowa o wieku XX, sytuacja nieco się zmienia. Zajęcia z jednej strony mają na celu zaznajomienie z dokonaniami filozofek w ujęciu historycznym, z drugiej próbę wskazania właściwych przyczyn społeczno-kulturowych, które spowodowały, że kobiety przez wieki miały trudności, aby zajmować się filozofią w szczególności, ale i wszelką nauką, zwłaszcza w wymiarze instytucjonalnym. Mottem zajęć będą słowa filozofa A. Geulincxa: „Wreszcie rozum przyrodzony kobiety jest od naszego bystrzejszy, a także ciekawy drobiazgów, które my zaniedbujemy jako prostackie i prymitywne. A przecież od owych bardzo małych rzeczy zależy całe żniwo filozofii”. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Moduł 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia. Rok studiów/semestr: II r. II-go stopnia, sem. III. Wymagania wstępne: znajomość w wymiarze podstawowym historii filozofii. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. konwersatorium. Metody dydaktyczne: - wykład informacyjny oraz rozmowa na podstawie przedstawionych zagadnień. Punkty ECTS: 2 pkt. ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30h Przygotowanie do zajęć: 35h Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 35h + 2h = 32h Razem: 30h + 35h + 35h + 2h =102h (odpowiada 4 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h + 2h = 32h (1 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym: 35h + 35h = 70h (2 pkt. ECTS) |
Literatura: |
- Prudence Allen, The Concept of Woman, Grand Rapids, Michigan, 1985-2016 (cztery tomy) - A History of Women Philosophers, ed. Mary Ellen Waithe, Dordrecht-Boston-Lancaster 1987-1991 (trzy tomy) - Gilles Ménage, Historia kobiet filozofek, Białystok 2015 - pisma omawianych filozofek oraz monografie im poświęcone |
Efekty uczenia się: |
a/ Na poziomie wiedzy: - student ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych (K_W07), - student rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie (K_W16); b/ na poziomie umiejętności: - student potrafi wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych, kulturalnych, religijnych (K_U03), - student umie posługiwać się różnymi argumentami i strategiami argumentacyjnymi w wypowiedziach ustnych i pisemnych (K_U09), - student potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł (pisanych i elektronicznych) (K_U15), c/ na poziomie kompetencji: - student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swoich kwalifikacji (K_K01), - student jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go naukowa rzetelność oraz uczciwość w sytuacji sporu ideowego (K_K10). |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: ustne kolokwium zaliczeniowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.