Technologia informacyjna w warsztacie historyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-HS1-1TINN | Kod Erasmus / ISCED: |
11.351
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna w warsztacie historyka | ||
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych | ||
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
||
Założenia (opisowo): | Umiejętność obsługi komputera. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z możliwościami edytora tekstu MS Word, arkusza kalkulacyjnego MS Excel i MS PowerPoint. Zapoznanie z możliwościami oprogramowania dostępnego w chmurze. Wyszukiwanie informacji w internecie i ich samodzielna analiza. Zastosowanie możliwości powyższych programów w praktyce. |
||
Pełny opis: |
MS Word Edycja dokumentów: wyszukiwanie fragmentów tekstu, powtarzanie ostatnio wykonanych czynności, formatowanie tekstu (czcionka, symbole, wyrównywanie, odstępy, podziały…), numerowanie, obiekty graficzne. Praca z tekstem: listy punktowane i numerowane (wypunktowanie, numerowanie elementów, style wypunktowania, usuwanie wypunktowania i numerów…), kolumny, nagłówki i stopki (tworzenie, ustawianie, usuwanie), podpisy, przypisy, autopodsumowanie. Style i szablony: style (typy, tworzenie, modyfikacja, usuwanie…), szablony (- | | -). Tabele: tworzenie tabel (sposoby tworzenia, wypełnianie…), edytowanie i formatowanie tabel (edycja, formatowanie, właściwości tabel…), pasek narzędzi Tabele i krawędzie, obramowanie i cieniowanie tabel. Konspekty, spisy treści i indeksy: czym jest konspekt?, tworzenie i modyfikowanie konspektów (poziomy), tworzenie spisu treści, tworzenie spis ilustracji, tworzenie indeksu. Edycja programu: opcje edycji dokumentu, zakładki , sprawdzanie pisowni, szybkie wstawianie tekstu, zmiana wielkości liter, edytor równań, korespondencja seryjna. MS Excel Edycja arkuszy: zawartość komórki (wstawianie i usuwanie, kopiowanie), serie danych i opcja Autowypełnianie, kopiowanie formuł, przenoszenie komórek, wycofywanie, powtarzanie i ponawianie operacji. Funkcje: budowa funkcji, argumenty funkcji, wprowadzanie funkcji, funkcje matematyczne i trygonometryczne, statystyczne, finansowe, logiczne, wyszukiwania i adresu, informacyjne, daty i czasu, tekstowe. Formatowanie komórek: formatowanie liczb, czcionek, obramowania i cieniowanie, style, formatowanie warunkowe, szerokość kolumn i wysokość wierszy, Autodopasowanie, Autoformatowanie, usuwanie formatowania z komórek. Wykresy oraz obiekty graficzne: pasek narzędzi rysowania, rysowanie i wstawianie obrazów, kreator wykresów, dane a wykres, serie danych i punkty, elementy wykresu, typy i opcje wykresów, tytuły, osie, linie siatki, legenda, etykiety danych, tabela danych, formatowanie elementów wykresu. Narzędzia przydatne do edycji: polecenie Autofiltr, filtry zaawansowane, sortowanie, blokowanie, szukaj wyniku, solver. MS PowerPoint Tworzenie Prezentacji: projektowanie, przejścia, animacje, wstawianie dźwięków, plików wideo i obrazów. MS PowerPoint Tworzenie prezentacji: przejścia, animacje, dodawanie plików audio, wideo i obrazów. Oprogramowanie w chmurze: Praca z dokumentami i narzędziami google, microsoft, prezi dostępnymi online. |
||
Literatura: |
Microsoft Office Word 2010 krok po kroku, Autor: Microsoft Press Microsoft Office Excel 2010 krok po kroku, Autor: Microsoft Press Word 2010 PL Poradnik dla nieinformatyków, Autor: Bogdan Krzymowski Excel 2010 PL Poradnik dla nieinformatyków, Autor: Bogdan Krzymowski Zachęcam do korzystania z pomocy technicznej: Będąc w programie (Word, Excel) naciskamy F1 – jest to Pomoc techniczna producenta – http://office.microsoft.com/pl-pl/ – pytania i odpowiedzi na rozmaite problemy dotyczące całego pakietu MS. Tutoriale dostępne w internecie. |
||
Efekty uczenia się: |
Zna podstawy technik informatycznych oraz zasady pracy z edytorami tekstu, arkuszami kalkulacyjnymi i programami graficznymi. Tworzy bazy danych oraz korzysta z internetowych baz danych. Obsługuje komputer w zakresie edycji tekstu, grafiki, analizy statystycznej, gromadzenia i wyszukiwania danych oraz przygotowania prezentacji. Wykorzystuje narzędzia informatyczne do opracowywania i przedstawiania wyników swojej pracy. Wykorzystuje technologie informacyjne do wyszukiwania potrzebnych informacji oraz do samodzielnego i twórczego rozwiązywania problemów. Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji. Wyciąga i formułuje wnioski będą wynikiem analizy uzyskanych informacji oraz potrafi je zaprezentować z wykorzystaniem narzędzi technologii informatycznej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium Wejściówki rozpoczynające większość zajęć, służące poprawie systematyczności oraz umożliwiające podniesienie oceny z kolokwium zaliczeniowego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Przeździecki | |
Prowadzący grup: | Mirosław Przeździecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Podstawowa znajomość obsługi komputera i Pakietu MS OFFICE 2007/2010 lub LibreOffice / OpenOffice, korzystania z zasobów internetowych | |
Pełny opis: |
Nauczenie studentów umiejętności w zakresie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną, a także do stosowania źródeł informacji oraz środków i narzędzi, takich jak systemy komputerowe i pakiety oprogramowania w rozwiązywaniu problemów oraz we wspomaganiu uczenia się. Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do posługiwania się technologią informacyjną w zakresie korzystania z komputerów i komunikacji oraz do stosowania tej technologii w poznawaniu innych dziedzin. | |
Literatura: |
1.Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. 2.Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast) 3.Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 119-152. 4. Murray Katherine: Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście Gliwice 2011, Wydawnictwo Helion 5. Paweł Wimmer: Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012 6. Cox Joyce: Microsoft Word 2010. Krok po kroku. Gliwice 2012, Wydawnictwo RM 7. Frye Curtis: Microsoft Excel 2010 krok po kroku Gliwice 2012, Wydawnictwo RM 8. Walkenbach John: Excel 2010 PL. Formuły. Gliwice 2011, Wydawnictwo Helion 9. Roland Zimek: PowerPoint 2010 PL. 10. Sokół M. Sokół R: Internet. Jak surfować bezpiecznie Gliwice 2005, Wydawnictwo Helion 11. Andrew Edney: PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk2005, Wydawnictwo Helion 2011 11. Microsoft - http://www.microsoft.com/ 12. Excel - http://www.excelszkolenie.pl/Excel%202007/index.htm 13.Word - http://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/word/ 14. PowerPoint - http://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/powerpoint/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.