Świadome i nieświadome procesy poznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-KS1-2SNP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Świadome i nieświadome procesy poznawcze |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawowe informacje z zakresu psychologii procesów poznawczych, wstępu do kognitywistyki oraz na temat głównych szkół i kierunków psychologii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest analiza relacji zachodzących między świadomym i nieświadomym przetwarzaniem informacji w systemach poznawczych. Studenci zdobywają wiedzę na temat roli świadomości w procesach poznawczych, a także na temat różnych form poznania nieświadomego (nieświadomej percepcji, pamięci, uczenia się, emocji, myślenia, podejmowania decyzji etc.). Studenci nabywają umiejętności związane z dostrzeganiem roli nieświadomych procesów poznawczych w funkcjonowaniu człowieka w świecie. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z wykładu oraz ćwiczeń. Wykład ma za zadanie prezentację najważniejszych procesów umysłowo-poznawczych (percepcji, pamięci, procesów twórczych, emocji, podejmowania decyzji) z punktu widzenia udziału czynników świadomych i nieświadomych. Zgodnie z główną tezą wykładu, w każdym procesie poznawczym współwystępują składowe świadome i nieświadome. Przedmiotem wykładu są również takie zagadnienia, jak: ślepowzroczność, anozognozja, nieświadome procesy twórcze, nieświadoma pamięć, nieświadome emocje oraz świadome śnienie. Ćwiczenia poświęcone są prezentacji najważniejszych eksperymentów wskazujących na istnienie nieświadomych procesów poznawczych i są kontynuacją zagadnień prezentowanych w ramach psychologii procesów poznawczych. Studenci uczą się przeprowadzać i projektować eksperymenty ujawniające udział czynników nieświadomych, a także rolę czynników świadomych w przebiegu procesów poznawczych. Liczba godzin - 15 (wykład), 15 (ćwiczenia). Punkty ECTS - 3 Nakład pracy studenta wymagany do osiągnięcia efektów kształcenia - 75 (zajęcia wymagające obecności prowadzącego - 30, przygotowanie do egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń - 45). |
Literatura: |
Literatura przedmiotu (obowiązkowa): 1. Utajone poznanie. Poznawcza psychologia nieświadomości, pod red. G. Underwooda, Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne, 2004. 2. Utajone funkcje umysłu, pod red. Sz. Wróbla, Poznań-Kalisz: Wyd. UAM, 2008. 3. Natura automatyzmów, pod red. M. Jarymowicz, R. Ohme, Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN, 2002. 4. Ch. Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat?, Warszawa: Wyd. UU, 2011. 5. A. Herzyk, Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 2012 Literatura przedmiotu (uzupełniająca): 6. P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł?, Warszawa: Vizja Press, 2009. 7. G. Gigerenzer, Intuicja. Inteligencja nieświadomości, Warszawa: Prószyński I S-ka, 2009. 8. The Cambridge Handbook of Consciousness, pod red. P.D. Zelazo, M. Moscovitcha, E. Thompsona, Cambridge University Press, 2007. 10. A. Damasio, Jak umysł zyskał jaźń. Konstruowanie świadomego mózgu, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2011. 11. A. Damasio, Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość?, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2000. 12. M. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi?, Sopot: Smak Słowa, 2011. 13. Ch. Koch, Neurobiologia na tropie świadomości, Warszawa: Wyd. UW, 2008. 14. S. Pinker, Jak działa umysł?, Warszawa: KiW, 2002. |
Efekty uczenia się: |
E1.zna podstawowe pojęcia dotyczące świadomych i nieświadomych procesów poznawczych E2. ma wiedzę na temat psychologicznych i neurobiologicznych mechanizmów świadomych i nieświadomych procesów poznawczych E3.posługuje się terminologią i pojęciami z zakresu teorii nieświadomych procesów poznawczych (nieświadoma percepcja, pamięć, emocje, myślenie etc.) E4. potrafi zidentyfikować i opisać rolę nieświadomych procesów poznawczych w zachowaniu i komunikacji E5. umie wykorzystać wiedzę na temat świadomych i nieświadomych procesów poznawczych w aktywności zawodowej i relacjach z innym ludźmi E.6. jest otwarty na nowe tendencje badawcze w psychologii nieświadomych procesów poznawczych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin – sprawdzian pisemny (obejmujący lektury i treści prezentowane na wykładach) Ćwiczenia – dyskusja, referaty (prezentacje). Zaliczenie na ocenę – sprawdzian pisemny, aktywność na zajęciach, prace projektowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.