Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat języka rosyjskiego 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-MS1-2JRO2
Kod Erasmus / ISCED: 09.152 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektorat języka rosyjskiego 2
Jednostka: Wydział Historyczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

lektoraty

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest nauczanie języka poprzez rozwijanie wszystkich sprawności językowych: czytania, pisania, mówienia, rozumienia ze słuchu.

Cele te mają być zrealizowane poprzez: kształtowanie prawidłowej wymowy i intonacji, opanowanie akcentuacji, naukę prawidłowego czytania (fonetycznie, intonacyjnie i akcentuacyjnie), rozwijanie poprawnych nawyków gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych, kształtowanie umiejętności w formułowaniu tekstów pisanych, np. streszczanie przeczytanych tekstów, redagowanie tekstów własnych (wypracowania, listy, opowiadania itd.), wprowadzanie, utrwalanie i rozszerzanie słownictwa, kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych w zakresie poznawanej leksyki, rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu, ćwiczenia w rozumieniu tekstów ze słuchu itd.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Praktyczne nauczanie rosyjskiego obejmuje ćwiczenia fonetyczne, gramatyczne, ortograficzne, leksykalne.

1. Fonetyka, intonacja, akcentuacja: wymowa samogłosek, wymowa połączeń samogłoskowo-spółgłoskowych w różnych pozycjach, podstawowe konstrukcje intonacyjne, ćwiczenia z zakresu akcentuacji rosyjskiej.

2. Gramatyka: wprowadzenie podstawowych terminów gramatycznych, odmiana podstawowych części mowy: rzeczownik, przymiotnik, zaimek (zaimki osobowe, dzierżawcze, pytające, wskazujące), czasownik; użycie wybranych przyimków i przysłówków; rzeczowniki i przymiotniki po liczebnikach głównych.

3. Ortografia: wybrane zasady ortograficzne (np. pisownia przedrostków, miękki i twardy znak, samogłoski w rdzeniu wyrazu, pisownia wielkiej litery i in.)

4. Leksyka: wybrane tematy, np. rodzina, zdrowie, kuchnia rosyjska, zakupy, teatr, kino, Moskwa/Sankt Petersburg, rozmowa telefoniczna, pisanie listu.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku.

Rok studiów/semestr: III rok, semestr 5 i 6.

Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 godz. rocznie (ćwiczenia).

Metody dydaktyczne: Metoda gramatyczo-tłumaczeniowa, metoda bezpośrednia, metoda komunikacyjna.

Punkty ECTS: 2.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30h (1 ETCS)

Przygotowanie do zajęć: 18h (0,6 ETCS)

Udział w konsultacjach: 12h (0,4 ETCS)

Razem: 60h (co odpowiada 2 ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 42 (1,8 ECTS)

Literatura:

Dąbrowska H., Zybert M., Новые встречи 1, Warszawa 2002.

Zybert M., Новые встречи 2, Warszawa 2003.

Ginter A., Tulina-Blumental I., Вот лексика! Repetytorium leksykalne z języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2015.

Chuchmacz D., Ossowska H., Вот грамматика! Repetytorium gramatyczne z języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2010.

Gołubiewa A., Kowalska N., Русский язык сегодня, Warszawa 2000.

Ślusarski S., Tiereszczenko I., Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007.

Szczygielska S., Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006.

Hajczuk R., Szymula R. , Добро пожаловать! Język rosyjski dla początkujących, Białystok 2009.

Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005.

Lewandowska H., Wróblewska H., Слова..., слова..., слова..., Kraków 2009.

Gołubiewa A., Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz.1, Warszawa 1999.

Milczarek W., Język rosyjski od a do z. Repetytorium. Gramatyka – ćwiczenia, przykłady odmian, Warszawa 2002.

Лопатин В. В., Правила русской орфографии и пунктуации, Москва 2007.

Пулькина И. М., Захава-Некрасова Е. Б., Учебник русского языка для студентов - иностранцев, Москва 1968.

Розенталь Д. Э., Голуб И. Б., Русский язык. Орфография, пунктуация, Москва 1999.

Efekty uczenia się:

Potrafi przygotować najprostsze wypowiedzi ustne i pisemne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych, akcentuacyjnych, intonacyjnych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki.

Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu poznanie zasad ortograficznych i gramatycznych oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.).

Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role.

Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę po I i II semestrze na podstawie pozytywnych ocen za wszystkie prace pisemne i ustne (testy gramatyczne, sprawdziany ortograficzne), aktywności na zajęciach (wypowiedzi ustne) oraz obecności. Otrzymanie zaliczenia jest możliwe w przypadku obecności na 56 godzinach zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)