University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Terroryzm i inne zagrożenia asymetryczne

General data

Course ID: 0500-MS1-3TIZ
Erasmus code / ISCED: 14.653 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Terroryzm i inne zagrożenia asymetryczne
Organizational unit: Faculty of History and Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) specjalizacyjne

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawowa wiedza dotycząca współczesnego świata, polityki i stosunków międzynarodowych, szkieletowa znajomość współczesnych religii i doktryn politycznych, podstawowa wiedza z geografii politycznej świata. Umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz posługiwania się internetem.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest wyposażenie studenta w wiedzę niezbędną do prawidłowej oceny współczesnego terroryzmu politycznego i religijnego oraz innych zagrożeń o charakterze asymetrycznym.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest rozszerzenie bazy pojęciowej oraz umiejętność rozumienia czym jest współczesny terroryzm, jakie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego. Student dzięki zdobytej wiedzy powinien umieć analizować informacje dotyczące współczesnych zagrożeń o charakterze terrorystycznym oraz wskazywać na źródło ich powstawania. Powinien rozróżniać grupy terrorystyczne ze względu na charakter ich działalności oraz umieć wskazać najważniejsze ugrupowania terrorystyczne w Europie, Azji Środkowej i Wschodniej, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie, powinien rozróżniać zagrożenia wynikające z narastającego fundamentalizmu religijnego oraz napięć o charakterze ekonomicznym i społecznym.

Student będzie potrafił wskazać zagrożenia o charakterze asymetrycznym z uzasadnieniem, które z nich zależą od czynników religijnych, które od czynników społecznych, ekonomicznych bądź kulturowych. Powinien też wskazać obszary, gdzie takie zagrożenia mogą wystąpić oraz wskazać czynniki, które o tym świadczą. Powinien znaleźć w Internecie materiały dotyczące współczesnych ugrupowań terrorystycznych, dotrzeć do analiz nt. terroryzmu i zagrożeń asymetrycznych. Uzyska także wiedzę jak reagować w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku ataków typu active shooter i sytuacji zakładniczej.

Bibliography: (in Polish)

Bezpieczeństwo w XXI wieku. Asymetryczny świat, red. Krzysztof Liedel, Paulina Piasecka, Tomasz R. Aleksandrowicz, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011;

Robert Białoskórski, Wyzwania i zagrożenia bezpieczeństwa XXI wieku, Warszawa 2010;

Robert Borkowski, Terroryzm ponowoczesny. Studium z antropologii polityki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011;

Zagrożenia asymetryczne we współczesnym świecie, pod red. Małgorzaty Rąkiewicz, Łódź 2012;

Cyberterroryzm, nowe wyzwania XXI wieku, praca zbiorowa pod red. T. Jemioły, J. Kisielnickiego, K. Rajchela, Warszawa 2009;

Wilhelm Dietl, Kai Hirschmann, Rolf Tophoven, Terroryzm, PWN, Warszawa 2009;

Krzysztof Mroziewicz, Bezczelność, bezkarność, bezsilność. Terroryzmy nowej generacji, Bydgoszcz-Warszawa 2009;

Edukacja antyterrorystyczna. Konieczność i obowiązek naszych czasów, red. Kuba Jałoszyński, Arkadiusz Letkiewicz, Szczytno 2010;

Stanisław Kosmynka, Od Boga do Terroru. Rola religii w ideologii dżihadyzmu na przykładzie organizacji Al-Kaida, WUŁ, Łódź 2012;

Sebastian Wojciechowski, Terroryzm na początku XXI wieku. Pojęcie, istota i przyczyny zjawiska, Bydgoszcz-Poznań 2011;

Paul Rogers, Global Security and the War on Terror. Elite power and the illusion of control, Routledge 2008;

The history of terrorism: from antiquity to al Qaeda, edited by Gerard Chaliand and Arnaud Blin, University of California Press 2007;

Radical Islam and International Security. Challenges and responses, Edited by Hillel Frisch and Efraim Inbar, Routledge 2008;

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

1) Posiada wiedzę na temat zagrożeń bezpieczeństwa we współczesnym świecie

2) Posiada wiedzę na temat roli i znaczenia polityki zagranicznej w eliminowaniu zagrożeń asymetrycznych.

3) Posiada wiedzę z zakresu przyczyn i historii współczesnego terroryzmu politycznego i religijnego.

Umiejętności:

1) Potrafi wskazać czynniki warunkujące rozwój współczesnego terroryzmu.

2) Potrafi oceniać sytuacje międzynarodową oraz jej wpływ na zagrożenia asymetryczne.

3) Potrafi wskazać obszary, na których mogą wystąpić zagrożenia o charakterze terrorystycznym i asymetrycznym.

Kompetencje społeczne:

1) Potrafi na podstawie dostępnych danych dokonać analizy sytuacji społeczno-politycznej oraz jej wpływu na bezpieczeństwo międzynarodowe.

2) Potrafi wskazać cele oraz ukryte działania krajów w obszarze bezpieczeństwa asymetrycznego

3) Potrafi poprawnie analizować i oceniać wpływ kultury i religii na zagrożenia o charakterze asymetrycznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uczestnictwo w co najmniej 75% zajęć. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest egzamin ustny w oparciu o notatki, literaturę przedmiotu oraz materiały i prezentacje multimedialne z zajęć umieszczone pod koniec semestru na wskazanej stronie internetowej. Opuszczenie 50% zajęć oznacza definitywne skreślenie z listy.

Formy oceny pracy studenta:

• udział w zajęciach – 60 % całości oceny końcowej

• egzamin ustny – 40% całości oceny końcowej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)