Elementarna teoria liczb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-FS1-1ETL |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Elementarna teoria liczb |
Jednostka: | Instytut Matematyki. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Dostarczenie elementów wiedzy potrzebnej do wykształcenia umiejętności wyrażania faktów z elementarnej teorii liczb w terminach grup i pierścieni. Efektem kształcenia będzie zaznajomienie się z podstawowymi pojęciami i twierdzeniami elementarnej teorii liczb. Uzyskiwane umiejętności: wyznaczanie rozkładu kanonicznego liczb naturalnych, całkowitych i wymiernych, wyznaczanie najmniejszej wspólnej wielokrotności i największego wspólnego dzielnika liczb naturalnych, rozwiązywanie liniowych równań diofantycznych, rozwiązywanie kongruencji, stosowanie arytmetyki modularnej, umiejętność stosowania symbolu Legendre’a, umiejętność przedstawiania liczb rzeczywistych w postaci ułamków łańcuchowych, obliczanie wartości podstawowych funkcji arytmetycznych. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot obowiązkowy Dziedzina: nauki matematyczne, dyscyplina: matematyka Rok studiów: 1, semestr: 1 Prerekwizyty: brak wykład 30 godz. ćwiczenia 30 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych, dyskusje w grupach problemowych. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach15x2h = 30h udział w ćwiczeniach 7x4h + 2h(instruktażu) = 30h przygotowanie do zajęć 7x3h = 21h dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach i opracowanie w domu notatek po odbytych zajęciach (wykładach, ćwiczeniach) 7x2h = 14h udział w konsultacjach 5x1h = 5h przygotowanie do egzaminu i udział w nim 12h + 3h = 15h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 68 godzin, 2 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 70 godzin, 2 ECTS |
Literatura: |
W. Marzantowicz, P. Zarzycki, Elementarna teoria liczb, PWN Warszawa 2006 W. Narkiewicz, Teoria liczb, PWN Warszawa 2003 W. Sierpiński, Arytmetyka teoretyczna, PWN Warszawa 1969. W. Sierpiński, Wstęp do teorii liczb, Biblioteka Matematyczna 25, Warszawa 1987. W. Sierpiński, Teoria liczb, Monografie Matematyczne, Tom XIX Warszawa, Wrocław 1950. W. Sierpiński, Teoria liczb Cz.2, Monografie Matematyczne, Tom 38, PWN Warszawa 1959. W. Sierpiński, 250 zadań z elementarnej teorii liczb, WSiP, Warszawa 1986 K.H. Rosen, Elementary number theory and its applications, Third edition, Addison-Wesley Publishing Company, Book Program, Reading, MA, 1993. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu: Umie wyznaczać rozkład kanoniczny liczb naturalnych, całkowitych i wymiernych, umie wyznaczać najmniejszą wspólną wielokrotność i największy wspólny dzielnik liczb całkowitych, umie rozwiązywać liniowe równania diofantyczne, umie rozwiązywać kongruencje,umie stosować arytmetykę modularną, umie stosować symbol Legendre'a, umie przedstawiać liczby rzeczywiste w postaci ułamków łańcuchowych, umie obliczać wartości podstawowych funkcji arytmetycznych.K_U03, K_U08, K_W02, K_U01, K_U02, K_U06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.