Podstawy logiki i teorii mnogości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-IS1-1PLTM |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy logiki i teorii mnogości |
Jednostka: | Instytut Informatyki. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Nauczyć posługiwania się prawami logiki w celu poprawnego wyrażania myśli i prowadzenia poprawnych rozumowań. Nauczyć podstawowych pojęć i metod niezbędnych do zrozumienia bardziej zaawansowanych teorii matematycznych. Nauczyć formalnego konstruowania i modelowania obiektów matematycznych na bazie teorii mnogości. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki:Informatyka obszar nauk ścisłych Rok studiów / semestr: 1 / 1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Wykład: 30 Ćwiczenia: 30 Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia z dużą ilością zadań do rozwiązania oraz min. trzema kolokwiami Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 30h - ćwiczenia 30h Przygotowanie do zajęć: - wykład 15h - ćwiczenia 30h Zapoznanie z literaturą: 10h Sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe: 5h Przygotowanie do kolokwium: 15h Przygotowanie do egzaminu: 10h Czas trwania egzaminu: 2h Zadania projektowe realizowane w domu: 5h Udział w konsultacjach: 5h Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65, 3 ECTS o charakterze praktycznym: 85, 3 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Rasiowa, H., Wstęp do matematyki współczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Marek, W. & Onyszkiewicz, J., Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Guzicki, W. & Zakrzewski, P., Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Ławrow, I. A. & Maksimowa, Ł. L., Zadania z teorii mnogości, logiki matematycznej i teorii algorytmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Tiuryn, J., Wstęp do logiki i teorii mnogości, Skrypt, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu: Zna podstawowe prawa klasycznej logiki zdań i rachunku kwantyfikatorów. K_W01 Zna definicje podstawowych pojęć związanych z pojęciem relacji i funkcji. K_W01 Jest w stanie przytoczyć sformułowanie zasady indukcji matematycznej. K_W01 Potrafi zweryfikować, czy dana formuła logiczna jest prawdziwa, czy nie. K_U04 Umie zastosować poznane prawa i twierdzenia do uzasadniania faktów dotyczących własności obiektów matematycznych takich jak zbiory, relacje, czy funkcje. K_U04, K_U05 Jest w stanie przeprowadzić prosty dowód w oparciu o zasadę indukcji matematycznej. K_U04 Potrafi samodzielnie przeanalizować i zrozumieć treść tekstu matematycznego w postaci definicji i twierdzeń wraz z dowodami.. K_U04 Potrafi formułować hipotezy oraz rozstrzygać o ich prawdziwości, lub fałszywości. K_U04, K_U05 Kieruje się zasadami logiki w życiu codziennym. K_K02 Rozumie znaczenia precyzyjnego posługiwania się aparatem matematycznym do opisu zjawisk występujących w naturze. K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia:egzamin. Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach ćwiczeniowych to 20% zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.