Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy logiki i teorii mnogości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-IS1-1PLTM
Kod Erasmus / ISCED: 11.101 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy logiki i teorii mnogości
Jednostka: Instytut Informatyki.
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Założenia i cele przedmiotu: Nauczyć posługiwania się prawami logiki w celu poprawnego wyrażania myśli i prowadzenia poprawnych rozumowań. Nauczyć podstawowych pojęć i metod niezbędnych do zrozumienia bardziej zaawansowanych teorii matematycznych. Nauczyć formalnego konstruowania i modelowania obiektów matematycznych na bazie teorii mnogości.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki:Informatyka obszar nauk ścisłych

Rok studiów / semestr: 1 / 1

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak

Wykład: 30 Ćwiczenia: 30

Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia z dużą ilością zadań do rozwiązania oraz min. trzema kolokwiami

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach:

- wykład 30h

- ćwiczenia 30h

Przygotowanie do zajęć:

- wykład 15h

- ćwiczenia 30h

Zapoznanie z literaturą: 10h

Sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe: 5h

Przygotowanie do kolokwium: 15h

Przygotowanie do egzaminu: 10h

Czas trwania egzaminu: 2h

Zadania projektowe realizowane w domu: 5h

Udział w konsultacjach: 5h

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65, 3 ECTS

o charakterze praktycznym: 85, 3 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Rasiowa, H., Wstęp do matematyki współczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Marek, W. & Onyszkiewicz, J., Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

Guzicki, W. & Zakrzewski, P., Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Ławrow, I. A. & Maksimowa, Ł. L., Zadania z teorii mnogości, logiki matematycznej i teorii algorytmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Tiuryn, J., Wstęp do logiki i teorii mnogości, Skrypt, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, Warszawa 1998.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu:

Zna podstawowe prawa klasycznej logiki zdań i rachunku kwantyfikatorów. K_W01

Zna definicje podstawowych pojęć związanych z pojęciem relacji i funkcji. K_W01

Jest w stanie przytoczyć sformułowanie zasady indukcji matematycznej. K_W01

Potrafi zweryfikować, czy dana formuła logiczna jest prawdziwa, czy nie. K_U04

Umie zastosować poznane prawa i twierdzenia do uzasadniania faktów dotyczących własności obiektów matematycznych takich jak zbiory, relacje, czy funkcje. K_U04, K_U05

Jest w stanie przeprowadzić prosty dowód w oparciu o zasadę indukcji matematycznej. K_U04

Potrafi samodzielnie przeanalizować i zrozumieć treść tekstu matematycznego w postaci definicji i twierdzeń wraz z dowodami.. K_U04

Potrafi formułować hipotezy oraz rozstrzygać o ich prawdziwości, lub fałszywości. K_U04, K_U05

Kieruje się zasadami logiki w życiu codziennym. K_K02

Rozumie znaczenia precyzyjnego posługiwania się aparatem matematycznym do opisu zjawisk występujących w naturze. K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Ogólna forma zaliczenia:egzamin. Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach ćwiczeniowych to 20% zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)