Wstęp do programowania obiektowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-IS1-1WPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.303
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do programowania obiektowego |
Jednostka: | Instytut Informatyki. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Zapoznać z podstawowymi koncepcjami oraz technikami programowania obiektowego na przykładzie języka C++. Nauczyć użycia w praktyce najbardziej istotnych technik obiektowych. Nauczyć projektowania, implementacji oraz analizy programów w paradygmacie obiektowym. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne / niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr I / 2 Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina: informatyka Przedmioty wprowadzające: Podstawy programowania strukturalnego Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Studia stacjonarne: Wykład: 30 Laboratorium: 45 Założenia i cele przedmiotu Zaznajomić z podstawowymi pojęciami oraz technikami programowania obiektowego na przykładzie języka C++. Nauczyć wykorzystywania w praktyce najważniejszych technik obiektowych. Nauczyć projektowania, implementacji i analizy programów w paradygmacie obiektowym. Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu wykład, zadania rozwiązywane na zajęciach laboratoryjnych, dwa kolokwia sprawdzające wiedzę praktyczną i teoretyczną Zaliczenie: egzamin Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 30 - laboratorium 45 Przygotowanie do zajęć: - wykład 15 - laboratorium 30 Zapoznanie z literaturą: 5 Przygotowanie do kolokwium: 10 Przygotowanie do egzaminu: 15 Czas trwania egzaminu: 2 Udział w konsultacjach: 3 Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75, 3 ECTS o charakterze praktycznym: 75, 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grębosz J., Symfonia C++ standard. Programowanie w języku C++ orientowane obiektowo, Edition 2000, 2006. Stroustrup B., Język C++, WNT 1998. Literatura uzupełniająca: Lippman S.B., Istota języka C++. Zwięzły opis, WNT 2004. Vanderoorde D., Język C++ ćwiczenia i rozwiązania, WNT 2001. Struzińska-Walczak A., Walczak K., Nauka programowania dla początkujących C++, W&W 2000. Tłuczek M., Programowanie w języku C, ćwiczenia praktyczne, Helion 2001. Stasiewicz A., Ćwiczenia praktyczne C++, WNT 2006. Prata S., Szkoła programowania. Język C, Robomatic 1999. |
Efekty uczenia się: |
1. Zna podstawowe konstrukcje języka C/C++, w szczególności posługiwanie się zmiennymi wskaźnikowymi, alokację i dealokację pamięci. Zna podstawowe metody zapisu algorytmów, w szczególności schematy blokowe. KA6_WG3, KA6_WG4, KA6_WG5 2. Zna podstawowe pojęcia i mechanizmy z dziedziny programowania obiektowego na przykładzie C++ (klasa, obiekt, zmienne i metody składowe, zmienne i metody statyczne, schematy klas w UML, tworzenie obiektów dynamicznych oraz automatycznych, zastosowanie konstruktorów i destruktorów). Zna najważniejsze mechanizmy obiektowe (abstrakcja danych, hermetyzacja składowych, dziedziczenie jednokrotne i wielokrotne, polimorfizm, klasy i metody abstrakcyjne, agregację obiektów). Zna schematy UML prezentujące klasy, obiekty, dziedziczenie, agregację i kompozycję. KA6_WG3, KA6_WG4, KA6_WG5 3. Zna zagadnienia związane z mechanizmami obsługi sytuacji specjalnych (wyjątki), obsługą wejścia/wyjścia, plików oraz napisów za pomocą strumieni, klas i funkcji wzorcowych, korzystania z bibliotek i ich tworzenia. KA6_WG4, KA6_WG5 4. Potrafi (w stopniu średniozaawansowanym) projektować, implementować i analizować programy w paradygmacie strukturalnym w języku C/C++. KA6_WG3, KA6_WG4, KA6_UW8 5. Potrafi rozpoznawać konieczność stosowania i stosować najważniejsze mechanizmy z dziedziny programowania obiektowego (hermetyzację, dziedziczenie jednokrotne i wielokrotne, polimorfizm, agregację obiektów). Potrafi stworzyć poprawną hierarchię dziedziczenia klas do zadanego problemu modelowania rzeczywistości w paradygmacie obiektowym. Potrafi zaimplementować w C++ hierarchię klas zadaną schematem UML. KA6_WG3, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_UW7, KA6_UW8 6. Potrafi przyjąć i poprawnie zrealizować role programisty-twórcy klas oraz programisty-klienta podczas realizacji projektu programistycznego w paradygmacie obiektowym. KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
dopuszczenie do zaliczenia wykładu po zaliczeniu laboratorium, egzamin pisemny obejmujący zagadnienia teoretyczne oraz praktyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.