Fundusze strukturalne i system finansowania projektów Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-AS2-2FUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Fundusze strukturalne i system finansowania projektów Unii Europejskiej |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | podstawowe |
Założenia (opisowo): | Przedstawienie zagadnień związanych z tematyka polityki spójności, w szczególności omówienie zasad funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, wraz z genezą, celami i środkami polityki spójności głównie w obecnym okresie programowania 2014-2020. Omówienie możliwości pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych w Polsce w ramach dostępnych programów operacyjnych i programów europejskiej współpracy terytorialnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień związanych z tematyką polityki spójności, w szczególności omówienie zasad funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, wraz z genezą, celami i środkami polityki spójności głównie w obecnym okresie programowania 2014-2020. Omówienie możliwości pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych w Polsce w ramach dostępnych programów operacyjnych. Efektem kształcenia powinny być umiejętność rozumienia podziału, zasad i celów funkcjonowania funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i innych funduszy europejskich, w szczególności umiejętność rozumienia zasad i poszukiwania możliwości dofinansowania projektów dostępnych dla polskich beneficjentów. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/sem. - rok II /sem. III. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 20 godzin wykładu (w tym 10 godz. e-learningu). Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje. Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 20 godz. (w tym 10 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gwizda M., Kosewska-Kwaśny M., Żółciński S., Fundusze UE 2014 - 2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, 2014. Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce: edukacja, gospodarka, kultura, społeczeństwo, Difin, 2014. Tkaczyński J. W., Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, Wydawnictwo C.H. Beck, 2013. Filipek A., Europejskie fundusze 2014-2020 strukturalne i inwestycyjne, Placet 2015. Tkaczyński J. W., R. Willa, M. Świstak, Fundusze Unii Europejskiej 2007-2013. Cele-działania-środki, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca: Augustyn A., Ostapowicz H. (red.), Fundusze europejskie w polityce spójności, Białystok 2013. M. Dołowiec, D. Harasimiuk, M. Metlerska – Drabik, J. Ostałowski, R. Poździk, A. Wołyniec – Ostrowska, „Ustawa o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020. Komentarz, red. R. Poździk, Warszawa 2016. Krasuska M., Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Warszawa 2014. Akty prawne i dokumenty - Umowa partnerstwa 2014-2020. - Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020. - Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. - Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020. - Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020. - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. - Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. - Program Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020. - Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020. - Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020. - Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. - Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020. - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna". - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1300/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1084/2006. - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006. - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1302/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) w celu doprecyzowania, uproszczenia i usprawnienia procesu tworzenia takich ugrupowań oraz ich funkcjonowania. - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006. - Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 240/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. w sprawie europejskiego kodeksu postępowania w zakresie partnerstwa w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Strony internetowe http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ http://www.parp.gov.pl |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: K_W02 - podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze administracji publicznej K_W09 - poglądy na temat funkcjonowania państwa w aspektach prawnym, administracyjnym, ekonomicznym i społecznym, a także dysponuje wiedzą o typach więzi społecznych i ich historycznej ewolucji UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: K_U08 - umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk zachodzących we współczesnych organizacjach społecznych, z uwzględnieniem państwa oraz zjawisk zachodzących w administracji w warunkach gospodarki rynkowej i globalizacji K_U11 - wiązać posiadaną wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu administracji z wiedzą innych dyscyplin naukowych K_U12 - ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań administracji rządowej i samorządowej oraz efektywnego działania przedsiębiorców w obrocie gospodarczym KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: K_KO5 - określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadań zawodowych oraz twórczo uczestniczyć w przygotowaniu projektów w obszarze działania współczesnego państwa i administracji publicznej Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: K_W02, K_W09, K_U08, K_U11, K_U12, K_K05 – egzamin |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się egzaminem. Forma: test. Skala ocen od 2 do 5. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.