Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fundusze strukturalne i system finansowania projektów Unii Europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-AS2-2FUE
Kod Erasmus / ISCED: 10.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fundusze strukturalne i system finansowania projektów Unii Europejskiej
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

podstawowe

Założenia (opisowo):

Przedstawienie zagadnień związanych z tematyka polityki spójności, w szczególności omówienie zasad funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, wraz z genezą, celami i środkami polityki spójności głównie w obecnym okresie programowania 2014-2020. Omówienie możliwości pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych w Polsce w ramach dostępnych programów operacyjnych i programów europejskiej współpracy terytorialnej.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedstawienie zagadnień związanych z tematyką polityki spójności, w szczególności omówienie zasad funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, wraz z genezą, celami i środkami polityki spójności głównie w obecnym okresie programowania 2014-2020.

Omówienie możliwości pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych w Polsce w ramach dostępnych programów operacyjnych.

Efektem kształcenia powinny być umiejętność rozumienia podziału, zasad i celów funkcjonowania funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i innych funduszy europejskich, w szczególności umiejętność rozumienia zasad i poszukiwania możliwości dofinansowania projektów dostępnych dla polskich beneficjentów.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów – stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy.

Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne

Rok studiów/sem. - rok II /sem. III.

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 20 godzin wykładu (w tym 10 godz. e-learningu).

Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje.

Punkty ECTS – 3.

Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 20 godz. (w tym 10 godz. e-learningu), przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Gwizda M., Kosewska-Kwaśny M., Żółciński S., Fundusze UE 2014 - 2020. Nowa perspektywa - nowe możliwości, 2014.

Sikora-Gaca M., Fundusze europejskie w teorii i praktyce: edukacja, gospodarka, kultura, społeczeństwo, Difin, 2014.

Tkaczyński J. W., Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, Wydawnictwo C.H. Beck, 2013.

Filipek A., Europejskie fundusze 2014-2020 strukturalne i inwestycyjne, Placet 2015.

Tkaczyński J. W., R. Willa, M. Świstak, Fundusze Unii Europejskiej 2007-2013. Cele-działania-środki, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca:

Augustyn A., Ostapowicz H. (red.), Fundusze europejskie w polityce spójności, Białystok 2013.

M. Dołowiec, D. Harasimiuk, M. Metlerska – Drabik, J. Ostałowski, R. Poździk, A. Wołyniec – Ostrowska, „Ustawa o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020. Komentarz, red. R. Poździk, Warszawa 2016.

Krasuska M., Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Warszawa 2014.

Akty prawne i dokumenty

- Umowa partnerstwa 2014-2020.

- Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020.

- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

- Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020.

- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020.

- Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

- Program Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020.

- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020.

- Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020.

- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

- Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020.

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna".

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1300/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1084/2006.

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1302/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) w celu doprecyzowania, uproszczenia i usprawnienia procesu tworzenia takich ugrupowań oraz ich funkcjonowania.

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006.

- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 240/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. w sprawie europejskiego kodeksu postępowania w zakresie partnerstwa w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.

Strony internetowe

http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm

http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/

http://www.parp.gov.pl

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

K_W02 - podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze administracji publicznej

K_W09 - poglądy na temat funkcjonowania państwa w aspektach prawnym, administracyjnym, ekonomicznym i społecznym, a także dysponuje wiedzą o typach więzi społecznych i ich historycznej ewolucji

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

K_U08 - umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk zachodzących we współczesnych organizacjach społecznych, z uwzględnieniem państwa oraz zjawisk zachodzących w administracji w warunkach gospodarki rynkowej i globalizacji

K_U11 - wiązać posiadaną wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu administracji z wiedzą innych dyscyplin naukowych

K_U12 - ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań administracji rządowej i samorządowej oraz efektywnego działania przedsiębiorców w obrocie gospodarczym

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

K_KO5 - określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadań zawodowych oraz twórczo uczestniczyć w przygotowaniu projektów w obszarze działania współczesnego państwa i administracji publicznej

Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:

K_W02, K_W09, K_U08, K_U11, K_U12, K_K05 – egzamin

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się egzaminem. Forma: test. Skala ocen od 2 do 5.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)